صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

نشانه‌های قهرمانی در استقلال

متنوع در زمین، مسلط در آسمان

رضا حمیدی
روزنامه نگار
استقلال آرام آرام در حال تبدیل شدن به بهترین تیم هجومی لیگ برتر است. آبی‌ها تا پیش از بازی با تراکتور 12 بار موفق به گلزنی شده بودند و با دو گلی که وارد دروازه تیم تبریزی کردند، تعداد گل‌های زده خود را به عدد 14 رساندند.
این آمار هنوز به تعداد گلی که سپاهان در لیگ برتر به ثمر رسانده نرسیده اما آثار پیشرفت در فاز هجومی استقلال نمایان است و استقلال علاوه بر اینکه سختگیری قابل توجهی در بخش دفاعی دارد، در حال تبدیل شدن به یکی از تیم‌های هجومی لیگ بیست و سوم است.
6 گل از 14 گل استقلال در لیگ برتر با ضربه سر به ثمر رسیده است که شاخص‌ترین آنها علاوه بر دو گلی که در بازی با تراکتور توسط سلیمی و بلانکو با ضربه سر به ثمر رسید، گل‌های 3 امتیازی بود که محمد حسین مرادمند و آرمان رمضانی با ضربه سر وارد دروازه تیم‌های ملوان و آلومینیوم اراک کردند.
کیفیت فنی استقلال در فاز هجومی اما محدود به این خصیصه نیست و استقلال علاوه بر گلزنی از راه آسمان، موفق شده از راه زمین نیز ضربات هولناکی به رقبای خود وارد کند.
تیم نکونام در به دست آوردن پنالتی نیز تبحر کمی ندارد و یامگا موفق شده دو گل استقلال را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند؛ یکی مقابل شمس آذر و دیگری مقابل هوادار. اما شاید آنچه به عنوان یک کلید واژه از سوی منتقدان مطرح می‌شود این موضوع است که استقلال زیبا بازی نمی‌کند و به آن معنی که فوتبالی رو به جلو را به اجرا بگذارد در میدان رقابت ظاهر نمی‌شود.
این انتقاد قابل تأمل است اما در برهه کنونی که استقلال همچنان کاستی‌هایی در ترکیب خود احساس می‌کند و نیمکتش در حد قهرمانی در لیگ برتر نیست، لازم است که با همین روش به جلو حرکت کند و در دستیابی به امتیازات زیرک باشد.
نکونام نشان داده در بازیخوانی تبحر دارد. علاوه بر آن آنچه تا به امروز از استقلال روی کاغذ آمده بیانگر آن است که سرمربی استقلال توانسته تفکرات خود را به خوبی به تیم دیکته کند و به درستی از شاگردانش بازی بگیرد. اگر نگاهی به نمایش استقلال مقابل تراکتور داشته باشیم به این واقعیت می‌رسیم که استقلال نتوانست موقعیت‌های مخرب آنچنانی در جریان بازی ایجاد کند اما در گل اول به خوبی از موقعیت ایستگاهی بهره گرفت و گل دوم را نیز روی یک ارسال که توسط جلالی مهیا شد، به ثمر
 رساند.
 در حقیقت تیم نکونام یاد گرفته مختصر و مفید حمله کند؛ چه روی زمین که با گلزنی‌های متنوع شایستگی خود را ثابت کرده و چه در آسمان که تسلط قابل توجهی دارد و اغلب بازیکنانش از این قابلیت بهره‌مندند که دروازه رقبا را با ضربه سر باز کنند.
تیمی که جواد نکونام در 10 هفته گذشته وارد لیگ برتر کرده در واقع همین خصوصیت بارز را دارد و از حیث امتیاز‌گیری وضعیت مطلوبی را سپری می‌کند اما اینکه استقلال بتواند با همین رویه صدرنشین لیگ برتر باقی بماند، آسان نیست و نیاز است نکونام تیمش را علاوه بر اینکه از نظر تاکتیکی به روز نگه می‌دارد و آنالیز دقیقی از روش بازی رقبا داشته باشد، با شناسایی دقیق نقاط ضعف تیمش در نیم فصل اقدام به جذب بازیکن کند.
 واقعیتی که خود نکونام نیز انکارش نمی‌کند؛ این است که اگر 4 امتیاز سپاهان کسر نشده بود، استقلال در صدر جدول قرار نداشت و ملاک سرمربی استقلال برای سنجش و ارزیابی تیمش نیز باید همین باشد و باید با این نگاه به آینده بنگرد و نقاط ضعف را برطرف کند تا در نیم فصل دوم که بازی‌ها عمیقاً فرسایشی می‌شود گره در کارش نیفتد و صدرنشینی را ادامه دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی