صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

سپاهان – پرسپولیس، ساعت 16:30

هیچ کس بحران را دوست ندارد

محمد قراگزلو
روزنامه نگار
پرسپولیس با در نظر گرفتن مسابقه آسیایی اخیرش در سه مسابقه تن به تساوی داده که این برای قهرمان 6 دوره از 7 دوره اخیر لیگ برتر یک اتفاق بی‌سابقه به حساب می‌آید و شرایط شبه بحرانی در این تیم ایجاد کرده است. در نقطه مقابل سپاهان بعد از باخت ویران‌کننده مقابل ملوان که به نوعی ناشی از رأی سختگیرانه‌ ای‌اف‌سی نصیب این تیم شد با یک فستیوال گل مقابل حریف ازبک خود شرایط روانی بهتری پیدا کرده و حالا حداقل روی کاغذ شرایط بهتری از حیث روانی نسبت به میهمانش دارد.
پرسپولیس بعد از رهایی از چنگال مصدومیت‌های سخت و متوالی، در دو بازی قبل با ویروس سرماخوردگی مواجه شده و کیفیت تیم تحت تأثیر این ویروس پایین‌تر آمده است. با این وجود پرسپولیس برای این بازی بدون مرتضی پورعلی گنجی و یاسین سلمانی که ماه‌ها باید دور از میدان باشند، وحید امیری را در اختیار نخواهد داشت. در نقطه مقابل سپاهان با وجود بازگشت مغانلو از مصدومیت و گلزنی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا نفرات مصدومی مثل سیاوش یزدانی، امید نورافکن و رضا شکاری دارد اما دست مورایس روی نیمکت پرتر از یحیی گل‌محمدی خواهد بود.
سپاهان به خاطر کسر 4 امتیاز از جمع امتیازاتش بعد از آن شروع طوفانی و 5 پیروزی ابتدایی حالا با یک مساوی و یک شکست مقابل نساجی و ملوان در لیگ هم با دست‌اندازهایی مواجه شده و شاید اگر برد 9 گله مقابل آلمالیق نبود این تیم نیز در شرایطی نیمه بحرانی روبروی پرسپولیس قرار می‌گرفت.
این بازی از چند جهت حساسیت بالایی دارد. اول به لحاظ تاریخی و سابقه برخوردهای دو تیم در دو دهه گذشته. از اواسط دهه 80 برخوردهای این دو تیم، پرحاشیه پربرخورد و مهم بوده و از آنجایی که معمولاً دو تیم برای قهرمانی می‌جنگند از حیث جدولی نیز اهمیت دارد و بعضاً شش امتیازی است.
این بازی از جهت تقابل بازیکنانی که بین دو تیم جابجا شده‌اند نیز می‌تواند حساس و جذاب باشد چرا که ناخودآگاه کری ریزی بین آنها برقرار است. شش بازیکن پرسپولیس حالا در تیم حریف بازی می‌کنند و چهار بازیکن سابق سپاهان حالا سرخپوشند. در واقع می‌توان گفت اگر همه این نفرات در ترکیب دو تیم قرار بگیرند نیمی از نفرات دو تیم سابقه بازی در تیم مقابل را داشته‌اند و ضمن آشنایی با تیم مقابل کری و حساسیت‌هایی نسبت به آن تیم دارند و حتماً این مسأله در کیفیت کارشان تأثیر مثبت یا منفی خواهد گذاشت.
این بازی از این نظر که یحیی و مورایس اخیراً به صورت غیر مستقیم وارد دعوای کلامی تازه‌ای شدند نیز می‌تواند حساس و جذاب باشد. مورایس در یکی دو نوبت با مصاحبه‌هایش نسبت به پیروزی‌های پرسپولیس کنایه زده بود و یحیی هم گفته بود او تحت تأثیر فشاری است که از جانب باشگاه روی او وارد شده و حتماً تحت فشار بوده که اینطوری صحبت کرده است.
آخرین بازی سپاهان و پرسپولیس 20 اسفند ماه سال گذشته در تهران برگزار شد که با پیروزی سپاهان موازنه قهرمانی لیگ برتر به سود سپاهان بهم خورد اما در ادامه راه شاگردان یحیی گل‌محمدی همه معادلات را برهم زده و با بردن تمام بازی‌های‌شان قهرمان شدند. بازی امروز در دو رفت برگزار می‌شود و تازه به هفته دهم رسیده‌ایم که این نهمین بازی پرسپولیس و هشتمین بازی سپاهان خواهد بود اما حساسیتش کمتر از آن بازی 20 اسفند پارسال نیست.
پرسپولیس می‌داند که در صورت پیروزی در این مسابقه تمام مشکلات را به فراموشی خواهد سپرد و دیگر هیچ‌کس به ضعف‌های تیم در سه مساوی قبلی اشاره‌ای نخواهد کرد. از طرفی با پیروزی روز گذشته استقلال، پرسپولیس و یحیی می‌دانند چنانچه باز هم امتیاز از دست بدهند اختلاف امتیازشان نسبت به تیم رقیب و صدر جدول بیشتر خواهد شد و جبران این فاصله سخت‌تر می‌شود اما حریف تیم قدرتمندی است که با توجه به کیفیت فنی و شرایط روانی خوبش شاید مساوی هم برای تیم یحیی بد نباشد.
در عین حال هم مساوی هم شکست می‌تواند پرسپولیس را در شرایطی بحرانی قرار دهد چرا که بعد از این بازی لیگ تعطیل خواهد شد و بازی‌های ملی فرا می‌رسد و بحران قبل از بازی تعیین‌کننده مقابل النصر در ریاض که اولین بازی سرخ‌ها بعد از بازی‌های ملی است خطرناکتر خواهد بود و حتی می‌تواند سرنوشت کادر فنی پرسپولیس را دستخوش تغییر قرار دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی