چمنیان: رمز موفقیت تیم نوجوانان رسیدن به باورهای ذهنی است

ایران رقیب سرسختی برای برزیل است

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

جام جهانی نوجوانان رویداد بسیار مهمی برای تمامی کشورهای حاضر در این مسابقات است. هرچند اهمیت مسابقات در این رده همانند جام جهانی بزرگسالان نیست اما تیم‌ها بخصوص تیم‌های صاحبنام به این رده نگاه دیگری دارند. تیم ملی فوتبال کشورمان هم جزو تیم‌های حاضر در جام جهانی نوجوانان است و تیم ما در مرحله گروهی این مسابقات با برزیل، انگلیس و نیوکالدونیا همگروه است و حالا امروز در نخستین دیدار به مصاف تیم برزیل خواهد رفت. برزیلی که نام بزرگی دارد اما کسب نتیجه در این دیدار به دلیل صعود تیم ملی نوجوانان به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2017 دور از ذهن نخواهد بود.
عباس چمنیان، سرمربی اسبق تیم ملی نوجوانان در خصوص مسابقات جام جهانی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «رده‌های پایه یک ویژگی مهم دارد و در این رده به نام‌ها و نشان‌ها نمی‌توان اتکا کرد، چرا که این بازیکنان از نظر کیفی در حال رشد هستند و هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند. این ویژگی در تمامی تیم‌ها وجود دارد و همه بازیکنان این رده در حال رشد هستند و نمی‌توان گفت که تیم‌های صاحبنام در رده بزرگسالان قهرمان خواهند شد. به این دلیل کسب نتیجه توسط تیم ما در این رویداد مهم دور از انتظار نیست و تیم ما می‌تواند در این مسابقات نتیجه خوبی بگیرد.»
او می‌افزاید: «مهم‌ترین موضوع در این رده کسب تجربه و آبدیده شدن بازیکنان است و در واقع نتیجه‌گیری در این مسابقات اهمیت چندانی ندارد. اکثر بازیکنان حاضر در این مسابقات بی‌تجربه هستند و قطعاً در این رویداد بزرگ اشتباه می‌کنند اما مهم این است که از اشتباه خود درس بگیرند. ما در این مسابقات با تیم‌های بزرگی همچون برزیل و انگلیس همگروه شده‌ایم، تیم‌هایی که جزو تیم‌های صاحب سبک در فوتبال محسوب می‌شوند و از نظر من حضور تیم ملی ما در این گروه، رقابت‌ها را جذاب خواهد کرد.»
سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان در پاسخ به این سؤال که رمز موفقیت این تیم چیست؟ بیان می‌کند: «رمز موفقیت بازیکنان در این رده سنی رسیدن به باورهای ذهنی است و اینکه به بازیکنان در این رده بفهمانیم که باید پیروزی‌طلب باشند و با تمام وجود خود برای موفقیت کشورشان بجنگند. مربی تیم ملی جدا از مسائل تاکتیکی باید از نظر روحی – روانی با بازیکنان کار کند تا این بازیکنان باور کنند که می‌توانند حتی مقابل بزرگترین تیم‌ها به پیروزی برسند. اعتقاد من این است که تیم ملی ایران رقیب سختی برای تیم‌های برزیل و انگلیس خواهد بود.»
چمنیان صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «21 بازیکن تیم کنونی حتی تجربه حضور در لیگ برتر را ندارند و این یعنی هیچ‌کدام از بازیکنان این تیم به بلوغ نرسیده‌اند و نیاز به پیشرفت دارند که همین حضور در جام جهانی می‌تواند تجربه بسیار خوبی باشد. اگر اینها بازیکنان باهوشی باشند می‌توانند از این جام جهانی برای کسب تجربه استفاده کنند. در وهله اول مهم این است که تیم ملی بازی خوبی از خود ارائه کند و پس از آن به فکر نتیجه باشد چرا که بازی خوب می‌تواند همراه با نتایج خوب در جام جهانی باشد.»
او می‌افزاید: «تیم‌های برزیل و انگلیس بازیکنان خوبی دارند که این بازیکنان در سطح اول فوتبال بازی می‌کنند. مثلاً تیم ملی انگلیس چند بازیکن دارد که در تیم منچسترسیتی بازی می‌کنند اما این موضوع نمی‌تواند عاملی برای پیروزی این تیم‌ها باشد چرا که مسابقات در سطح نوجوانان متفاوت‌تر از رده‌های امید و بزرگسالان است. بازیکنان در این رده سنی از نظر ذهنی به بلوغ نرسیده‌اند و به این دلیل می‌توانند کارهای عجیب و غریبی انجام دهند.»
این مربی که با تیم ملی نوجوانان موفق به کسب مقام پنجمی جام جهانی 2017 شد، می‌گوید: «آن تیم نوجوانان تیم بسیار خاصی بود و دلیل خاص بودن آن تیم این بود که ما توانستیم بازیکنان را به باور برسانیم و بازیکنان با رسیدن به این باور توانستند موفق باشند. ما در آن سال حدود 10 ماه تا حضور در جام جهانی زمان داشتیم و در این مدت بیشتر تلاش کردم اعتماد به نفس بازیکنان را بالا ببرم. ما در آن سال توانستیم تیم‌های بزرگی همچون آلمان را شکست دهیم. آن تیم به خوبی در مسیر موفقیت قرار گرفت و عملکرد بسیار خوبی داشت.»
چمنیان در خصوص تیم کنونی چنین نظری دارد: «تیم کنونی آماده حضور در جام جهانی است به این دلیل که فدراسیون فوتبال با وجود مشکلات اقتصادی به خوبی توانست برای این تیم اردو برگزار کند. در واقع این تیم جزو معدود تیم‌هایی است که با تدارک خوبی به مسابقات می‌رود و این موضوع می‌تواند به تیم ملی کمک کند تا در این مسابقات نتیجه بگیرد. کشورهای دیگر به تیم ملی نوجوانان نگاه ویژه‌ای دارند و فدراسیون فوتبال ما هم باید به این تیم اهمیت دهد چرا که همین بازیکنان در آینده جایگزین ستاره‌های کنونی تیم ملی بزرگسالان خواهند بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی