صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

پسر تونی، از شکست منزس تا درخشش در سری آ

مربی آینده تراکتور از غرب برزیل می‌آید؟

امیر اسدی
روزنامه‌نگار

دوران حضور تونی اولیویرا در تراکتور یادآور خاطرات شیرینی برای هواداران این تیم است. تونی به اتکا به همین نتایج و البته تعصب بالایی که داشت، در تبریز به محبوبیتی رسید که شاید هیچ مربی دیگری دست نیافته بود. بعدها هم حتی همین پاکو خمس هرگز نتوانست به اندازه تونی محبوب شود و به قلب پرشورها راه یابد. تونی در کادرفنی‌اش، دستیارانی متفاوت داشت. از ایرانی بگیرید تا چند مربی پرتغالی. یکی از آنها آنتونیو اولیویرا، پسر تونی بود که البته حضورش در آن مقطع با انتقادهایی نیز همراه شد. خیلی‌ها بر این عقیده بودند که تونی نباید پسر خود را به تبریز می‌آورد و از او در کادرفنی استفاده کند.
حالا و بعد از حدود هفت، هشت سال، آنتونیو اولیویرا تبدیل به مربی بزرگی شده. او بعد از کسب تجربه در تراکتور، راهی کاظمای کویت شد و یک فصل سرمربی این تیم بود. حضور در تیم دوم بنفیکا تجربه دیگری برای اولیویرای جوان بود تا پخته‌تر شود و با چمدانی از تجربه به برزیل برود و حضور چالشی سخت در سری آ را آغاز کند. در برزیل، آنتونیو ابتدا در اتلتیکو پارانائنزه و سانتوس دستیار بود و سپس به سرمربیگری کوریتیبا و کویابا رسید. البته دوران سرمربیگری او در این دو تیم کوتاه بود و بیشتر جنبه آزمایشی داشت.
از ابتدای فصل 2024-2023 سری آ برزیل، آنتونیوی جوان و 41 ساله به عنوان سرمربی کویابا انتخاب شد و به صورت رسمی و با قراردادی بلندمدت هدایت این تیم نه‌چندان مشهور را بر عهده گرفت. کویابا مرکز ایالت ماتو گروسو در غرب کشور برزیل است. با جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر که تیم فوتبالی متوسط دارد. این تیم متوسط که اغلب حال و روز خوشی در جدول نداشته، این فصل با آنتونیوی پرتغالی از این رو به آن رو شده و نتایجی درخشان کسب کرده.
در پایان هفته سی و سوم سری آ برزیل، کویابا 12 برد، 8 مساوی و 13 شکست را تجربه کرده و با 44 امتیاز در جایگاه دهم جدول رده‌بندی لیگ 20 تیمی برزیل قرار دارد. کویابا هفته سی و یکم توانست بوتافوگوی صدرنشین را در خانه حریف شکست بدهد. اولیویرا این فصل توانسته مربیانی همچون مانو منزس- سرمربی سابق تیم ملی برزیل – را از پیش رو بردارد و نشان بدهد آینده درخشانی انتظارش را می‌کشد. در هفته سی و سوم هم کویابا در خانه باهیا سه بر صفر پیروز شد. جالب اینکه مربیگری باهیا بر عهده روجریو سنی- دروازه‌بان مشهور و سابق تیم ملی برزیل- بود.
در جدول، کویابا بالاتر از تیم‌های مطرحی قرار گرفته و می‌کوشد همین رتبه را در پایان رقابت‌ها حفظ کند. کورینتیانس با مانو منزس مشهور و واسکودوگاما با رامون دیاز اروگوئه‌ای در جدول پایین‌تر از کویابا هستند و این مسأله در برزیل هم سر و صدای بسیاری به راه انداخته که برای آنتونیو یک اتفاق مثبت محسوب می‌شود.
خانواده اولیویرا همیشه از تبریز به نیکی یاد می‌کنند و هواداران تراکتور هم ارتباط حسنه‌ای با آنها دارند. نتایج آنتونیو با کویابا احتمالاً او را به گزینه‌ای جوان برای تیم‌های بزرگ برزیلی و حتی پرتغالی تبدیل خواهد کرد. در آینده هم از او می‌توان به عنوان آلترناتیوی مهم برای نیمکت تراکتور یاد کرد. مربی جوانی که در برزیل صاحب سبک است و البته با فضای کار در تراکتور هم آشنایی کاملی دارد. بنابراین اگر روزی دیدید پسر تونی محبوب گزینه سرمربیگری در تراکتور شده، چندان تعجب نکنید.

ZOOM

نتایج آنتونیو با کویابا احتمالاً او را به گزینه‌ای جوان برای تیم‌های بزرگ برزیلی و حتی پرتغالی تبدیل خواهد کرد. در آینده هم از او می‌توان به عنوان آلترناتیوی مهم برای نیمکت تراکتور یاد کرد. مربی جوانی که در برزیل صاحب سبک است و البته با فضای کار در تراکتور هم آشنایی کاملی دارد. بنابراین اگر روزی دیدید پسر تونی گزینه سرمربیگری در تراکتور شده، چندان تعجب نکنید

 

جستجو
آرشیو تاریخی