صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

جرارد پیکه و دوران پس از فوتبال حرفه‌ای

از لیگ پادشاهـــی تا رویای ریاست بارسلونا

 

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

حدوداً یک سال قبل بود که جرارد پیکه بعد از شرایط عجیبی که در بارسلونا داشت ترجیح داد به جای نیمکت‌نشین بودن کفش‌های خود را آویزان و از مستطیل سبز خداحافظی کند. سالگرد خداحافظی این بازیکن بهانه‌ای شد تا رادیو کاتالان مصاحبه‌ای با او انجام دهد و پیکه در مورد زندگی بعد از فوتبال، شرایط حال حاضر بارسلونا و مسائل مختلف صحبت کند که در ادامه می‌خوانیم:
 
بارسلونا
«شما باید صبور باشید. ژاوی بخوبی باشگاه را می‌شناسد و روی سبک بازی تیم مسلط است. من کسی را بهتر از او نمی‌بینم که این کار را انجام دهد. تا زمانی که راه حل وجود دارد، باید صبور باشید زیرا ژاوی از کودکی و بهتر از هر کسی خانه را می‌شناسد. وقتی بارسا خوب بازی نمی‌کند انتقادات شروع می‌شود و به قول معروف انتقادات خوراک روزانه ما در باشگاه هستند. اما در حال حاضر بسیار خوب هستیم و خواسته تمام هواداران این است که این روند ادامه داشته باشد.»
 
تیم به چه چیزی نیاز دارد؟
«همه ما می‌دانیم بارسلونا علاوه بر پیروزی باید خوب بازی کند، چاره‌ای جز بهتر بازی کردن وجود ندارد. در بازی با سوسیداد که در دقیقه 92 1-صفر پیروز می‌شویم همه خوشحال می‌شوند اما این اتفاق برای بارسلونا خوب نیست. این مدل بازی‌ها فقط یک فشار اضافی برای مربی و بازیکنان ایجاد می‌کند.»
 
رابطه با ژاوی
«از زمانی که از تیم جدا شدم با او صحبت نکردم، روز قهرمانی در لیگ از من خواست به جشن اضافه شوم، اما من جایی برای خودم در آنجا نمی‌دیدم.»
 
رابطه با لاپورتا
«بسیار خوب.»
 پرونده نگریرا
«وحشتناک است که مردم می‌گویند ما به خاطر داوران پیروز شده‌ایم. آنها سعی می‌کنند تاریخ را تحریف کنند تا دستاوردهای ما خدشه‌دار شود. ما آنقدر خوب بودیم که هیچ داوری نتوانست به ما کمک کند زیرا اکثر بازی‌هایمان را با قاطعیت بردیم. مطمئنم که باشگاه بخوبی می‌تواند از خودش دفاع کند.»
 
خیرونا
خیرونا در حال تبدیل شدن به چهره وحشتناک لستر است. این تیم پیچیده است اما همین اتفاق برای لستر نیز افتاد و آنها قهرمان لیگ برتر انگلیس شدند. پروژه آنها باید مورد تحسین قرار بگیرد.»
 
رئال مادرید
«مثل همیشه، با کمی تغییر سیستم در بازی‌ها و در نهایت برای همه جام‌ها رقابت خواهند کرد. مادرید تیمی است که تعیین کننده نیست اما در بهترین زمان ممکن خودش را نشان می‌دهد و در لحظات حساس لیگ قهرمانان اروپا همیشه حاضر است. آنها بیش از هر تیم دیگری در اروپا قهرمانی دارند، طرز فکر ما این گونه است که وقتی برنده می‌شویم در یاد خواهیم ماند اما در اروپا از بارسای پپ به‌عنوان بهترین تیم تاریخ یاد می‌شود. آخرین لیگ قهرمانان مادرید یک معجزه بود و هیچ کس آن را به خاطر نمی‌آورد، آنها در هیچ مرحله‌ای نسبت به حریف برتری نداشتند.»
 
 بلینگام
«بازیکن بزرگی است، همه چیز دارد و می‌شود گفت یک بازیکن بسیار کامل است.»

لیگ پادشاهی
«ما می‌خواهیم لیگ‌ها را در کشورهای دیگر گسترش دهیم و راه‌اندازی کنیم و بعد از آن به‌دنبال ایجاد لیگ قهرمانان یا جام جهانی باشیم. اکنون لیگ پادشاهی در آمریکا برگزار می‌شود. ما 12 نفر داریم که تولید محتوا می‌کنند و مخاطبان بسیار زیادی داریم. اگر بارسا و رئال مادرید را حساب کنید، میلیون‌ها نفر پشت سرشان هستند و مردم به پروژه خود وفادار می‌مانند. جوانان به محتوای جدید نیاز دارند. باشگاه‌ها بازیکنانشان را کنترل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند روبه‌روی مردم قرار بگیرند. می‌ترسند که اشتباه کنند. ما هر از گاهی حاشیه درست می‌کنیم. توییچ یک پلتفرم است که در آن می‌توانید با یک مدیر عامل، مربی و یک بازیکن همزمان صحبت کنید، فکر کنید مثلاً فلورنتینو، پدری و آنچلوتی آنجا صحبت می‌کنند.»
 
لوئیس روبیالس
«اخیراً با او صحبت نکرده‌ام. موضوعی که جنجال درست کرد بسیار پیچیده است، اتفاق بسیار سنگینی بود و پذیرشش برای مردم بسیار سخت بود. باید کاملاً توضیح داده شود حقیقت ماجرا چه بوده است.»
 
 کسب و کار
«مشتریانی بودند که قصد داشتند شرکتم را از من بخرند. شاید حالا ارزش کمی داشته باشد اما کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است. اگر آن را بفروشم، روی ریاست بارسا تمرکز می‌کنم و نه... . من می‌خواهم در لیگ پادشاهی باشم.»

ZOOM

زندگی
شخصی و حرفه‌ای
در سالی که گذشت چیزهای زیادی برای من بی‌اهمیت شد. همیشه باید کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید درست است و کاری به حرف‌های دیگران نداشته باشید. برایم دیگر مهم نیست مردم چه می‌گویند، من دو پاپاراتزی دارم که همیشه به‌دنبال من هستند. شاید زمانی به آنها حساس بودم اما حالا انگار نه انگار آنها وجود دارند. کاملاً بی‌تفاوت شده‌ام و این بهترین کار است. آنها می‌خواهند روی شما تأثیر بگذارند و می‌بینند که نمی‌توانند و این به آنها صدمه می‌زند. باید شکست‌ناپذیر باشی تا از نظر ذهنی به بهترین حد ممکن برسی. در سال 2022 اتفاقات زیادی برای من افتاد؛ جدایی، خداحافظی... اگر می‌خواستم خیلی جدی بگیرم باید خودکشی می‌کردم. تنها راه غلبه بر اتفاقاتی که بر من گذشت این است که اهمیت ندهیم. مردم براساس اطلاعاتی قضاوت می‌کنند که واقعی نیست. اما من اهمیتی نمی‌دهم و افکار عمومی اهمیتی ندارد. دنیای ورزش روی مسأله آمادگی جسمانی می‌چرخد اما شاید یک روانشناس هم نیاز باشد تا شما بتوانید با مسائل روحی و روانی کنار بیایید. شما باید در ذهن خود را تقویت کنید تا بتوانید انتقادات را مدیریت کنید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی