صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

مشکلات فنی و غیرفنی، شرایط عجیب و غیرطبیعی

پرسپولیس را عادلانه قضاوت کنید!

محمد قراگزلو
روزنامه نگار
اینکه پرسپولیس در سه بازی پشت هم برنده نبوده حتماً نگران‌کننده است. اینکه خط دفاع دیگر آن صلابت گذشته را ندارد و راحت ترک می‌خورد می‌تواند یک آلارم باشد. اینکه پرسپولیس بلد نیست برد را قطعی کرده و پیروزی را با تساوی عوض می‌کند حتماً یعنی اشکالی در کار است. اینکه کیفیت تیم در فاز حمله طوری نیست که مخاطب را قانع کند حتی در روز بدش حتماً برنده خواهد شد نیز خبر خوبی نیست. این یعنی که پرسپولیس هم در فاز دفاع هم حمله هم بحث روانی مشکل دارد.
مشکلات ساختار دفاع، نقصان‌های تیم در فاز حمله و مشکلات روانی موجود در تیم که همگی در رقم خوردن سه تساوی ناامید‌کننده اخیر نقش داشته همه با جزئیات قابل بررسی است کما اینکه یحیی گل‌محمدی هم بعد از بازی با صنعت نفت پس از دیدار در تاجیکستان به اینکه باید مشکلات تیمش را بازبینی کند اشاره داشت، اما بیایید این دادگاه را منصفانه برگزار کنیم.
می‌گویند پرسپولیس گل می‌خورد چون دیگر مرتضی پورعلی‌گنجی در خط دفاعی نیست اما مگر می‌توان کیفیت و پتانسیل گئورگی گولسیانی را زیر سؤال برد یا مگر جابه‌جایی یک مهره چقدر در ساختار دفاعی یک تیم تأثیر می‌گذارد؟
می‌گویند یحیی خوب ارنج نمی‌کند اما مگر شما درون اردوی تیم بوده‌اید و از کیفیت بدنی و فنی نفرات خبر دقیق دارید؟ مهدی ترابی بعد از 50 روز دوباره فیکس شده اما بیشتر از 68 دقیقه می‌تواند بازی کند؟ البته موضوع بازی دادن به نبیل باهویی و بیرون گذاشتن شهاب زاهدی بودار است اما چرا از سرماخوردگی‌ها و مصدومیت‌ها چیزی نمی‌گویید؟
نصف تیم پرسپولیس درست قبل از این بازی آسیایی سرما خورده‌اند و به قول گولسیانی نیمی از بازیکنان در رختخواب بوده‌اند پس چطور انتظار دارید در یک بازی بیرون از خانه آسیایی، تیمی با این حجم از مشکلات کوبنده باشد و پیروزی‌اش را پررنگ‌تر کند؟
نصف نفراتی که درون زمین بودند یا از نیمکت به زمین رفتند هم به خاطر این سرماخوردگی کیفیت بدنی جالبی نداشتند. تصور کنید اولین تعویض شما(امیری) فقط بعد از یازده دقیقه مصدوم شده و شرایط بازی ندارد. شما این‌طوری ضربه اول را می‌خورید. بعد سه تعویض همزمان انجام می‌دهید که دو نفرشان(سرلک و اسماعیلی‌فر) جزو سرما خورده‌ها بوده‌اند و صددرصد نیستند. گزینه سوم (شهاب زاهدی) هم یک مهاجم پرنوسان است که در شرایط سخت کاری از پیش نمی‌برد. پنجمین تعویضی(سورگی) هم یک بازیکن جوان است که نمی‌توان انتظار داشت برای تیمش کار در بیاورد. با این بضاعت چطور می‌توان این تساوی را یک شکست دانست؟
می‌گویند چرا وحید امیری به زمین رفت؟ جواب ساده است چون بازیکن کارآمدی در آن پست روی نیمکت نبود. اگر عالیشاه سرما نخورده بود و روی نیمکت می‌نشست الان امیری هم مصدوم نشده بود چراکه یا خیلی کم بازی می‌کرد یا اصلاً به زمین نمی‌رفت.
جدا از اینها چرا به شرایط ویژه زمین اشاره نمی‌کنید. بازی در چمن مصنوعی خشک حتماً مشکل‌ساز است ضمن اینکه حریف تیم کوچکی نیست. تازه این راحت‌ترین حریف پرسپولیس در گروه است. باید شرایط گروه را در نظر بگیرید. روز اول همه گفتند گروه مرگ اما حالا چه شده که همه انتظار 9 امتیازی شدن در پایان هفته چهارم را دارند؟
پرسپولیس ضعف فنی دارد و باید اصلاحات را از خودش آغاز کند اما باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و شرایط قضاوتش کرد. تیم گل‌محمدی باید برای بازی‌های دشوار باقی‌‌مانده ریکاوری کند و با بررسی ایرادهایش آنها را به حداقل برساند اما هنوز اتفاقی نیفتاده که از این تیم ناامید شویم. این تیم هنوز بهترین تیم فوتبال ایران است و باید منتظر بلند شدنش بود هر چند با تساوی متوالی نمی‌توان گفت اوضاع پرسپولیس بحرانی است.

جستجو
آرشیو تاریخی