صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

کاظمی با تراکتور رفت و با تراکتور برگشت

مردی با کارت دعوت‌های پرشمار!

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار
جلسه روز سه‌شنبه تاج و افشاریان یک نشست عادی نبود. این جلسه یک پیام مهم داشت که برای رئیس کمیته داوران حکم اولتیماتوم را داشت. اشتباهات داوران در هفته گذشته باعث شد تا اعضای هیأت رئیسه فدراسیون که موافق ریاست افشاریان در کمیته داوران نیستند شرایط نشست را فراهم کنند و در نهایت تاج هم این جلسه اضطراری را گذاشت اما در نهایت خروجی خاصی نداشت و به گفته کارشناسان این حرفه، دوباره تصمیماتی به تصویب رسید که پیش از این هم جزو وظایف داوری بود و هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
نکته اینجاست که با وجود اینکه بعضی‌ها منتظر خروج آقای رئیس از کمیته داوران بودند با این جمله مواجه شدند که تا سال آینده محکم خواهم ایستاد و تا انتخابات بعدی فدراسیون هیچ کس نمی‌تواند صندلی من را بگیرد. با توجه به این پیش زمینه و آنچه خروجی نشست رئیس فدراسیون و رئیس کمیته داوران بود روز گذشته دوباره شخصی که داوران هفته دهم مسابقات لیگ برتر را انتخاب کرد، کسی نبود غیر از افشاریان. رئیس یاسوجی کمیته داوران اما این بار یکی از مهمترین بازی‌های هفته دهم که بین تیم استقلال و تراکتور قرار است در ورزشگاه آزادی برگزار شود را به داور قائمشهری لیگ برتر داد.
وحید کاظمی داور شمالی لیگ که نفر پنجم لیست بین‌المللی داوران هم هست قرار است این بازی را در ورزشگاه آزادی سوت بزند و قطعاً کار راحتی در پیش نخواهد داشت. برای اینکه با قضاوت‌های این داور بین‌المللی آشنا شویم و بدانیم تاکنون چه بازی‌هایی را برای استقلال سوت زده است بد نیست رزومه او را مرور کنیم. این داور باتجربه‌ قائمشهری که از سال 80 وارد جرگه داوری شد و برای سیزدهمین مرتبه، مسابقه استقلال را قضاوت می‌کند، پیش از داوری فوتبالیست بود. کاظمی در تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان نساجی توپ زده، 22 سال است که در امر داوری مشغول فعالیت است و حالا قرار است روز شنبه بازی استقلال و تراکتور را داوری کند.
اولین قضاوت کاظمی برای استقلال به لیگ شانزدهم بازمی‌گردد. جایی که آبی‌ها با هدایت منصوریان و تک گل جابر انصاری از سد  شهرخودرو عبور کردند. کاظمی در هفته دوم لیگ هفدهم داور بازی استقلال و استقلال خوزستان بود. دیداری که با تساوی بدون گل به پایان رسید. شروع ناامید‌کننده آبی‌ها باعث استعفای منصوریان شد. آبی‌ها اعتقاد داشتند که در آن مسابقه یک خطای پنالتی برای تیم‌شان اعلام نشده است.
این داور باتجربه در همان لیگ هفدهم و در هفته دوازدهم، بازی استقلال و نفت تهران را قضاوت کرد که تیم وینفرد شفر 2 بر صفر به پیروزی رسید. فرید محمدی‌زاده (گل به خودی) و جابر انصاری در این بازی گلزنی کردند. کاظمی در دقایق پایانی آن بازی یک پنالتی برای آبی‌ها اعلام کرد که ضربه محکم و پرقدرت امید ابراهیمی پس از برخورد به تیرک دروازه، پشت خط فرود آمد و به درون زمین برگشت ولی نه کاظمی و نه کمک‌داور، این صحنه را ندیدند.
در قضاوت چهارم کاظمی، در هفته یازدهم لیگ هجدهم استقلال برابر ماشین‌سازی به تساوی بدون گل رسید. در لیگ هجدهم با قضاوت همین داور استقلال توانست با چهار گل پیکان را شکست دهد، اما در لیگ نوزدهم و در شرایطی که هدایت تیم استقلال را استراماچونی برعهده داشت این تیم با نتیجه دو بر یک از ماشین‌سازی شکست خورد. استقلال در هفته بیست و هشتم لیگ نوزدهم و پس از شروع دوباره لیگ در دوران کرونا، در مشهد برابر شهر‌خودرو با تساوی 2-2 متوقف شد.
مطهری و دیاباته گل‌های تیم مجیدی را به ثمر رساندند. در زمان محمود فکری با قضاوت این داور استقلال از سپاهان با دو گل شکست خورد. استقلال زمان مربیگری فرهاد مجیدی اما در دیدار با گل‌گهر در حالی که کاظمی قضاوت آن را به عهده داشت با دو گل پیروز شد.
 نکته قابل توجه در خصوص داوری کاظمی برای استقلال به دو فصل پیش برمی‌گردد. استقلال در یکی از بازی‌های دو فصل پیش که مقابل تیم ذوب‌آهن داشت با قضاوت این داور پیروز شد، اما نکته این بازی کارت زردهایی بود که کاظمی از جیب بیرون آورد. در این بازی، این داور دوازده کارت زرد به بازیکنان دو تیم نشان داد و یک بازیکن را نیز از زمین بازی اخراج کرد تا در این زمینه رکورددار باشد. در کل کاظمی در بین جامعه داوری به قضاوت‌های پرکارت معروف است و از این حیث قضاوت‌های او شباهت زیادی به محسن ترکی دارد.
در یازدهمین قضاوت این داور برای آبی‌ها، تیم ساپینتو فصل قبل برابر آلومینیوم و در استادیوم آزادی با تساوی بدون گل متوقف شد. محمد محبی در پایان مسابقه و در شرایطی که تلفن همراه خود را به خبرنگاران نشان می‌داد، معتقد بود ضربه‌اش به دست مدافع حریف خورده و داور باید یک پنالتی اعلام می‌کرد.
 دوازدهمین و آخرین قضاوت وحید کاظمی برای استقلال، به دیدار مقابل همین تراکتور بازمی‌گردد. جایی که آبی‌ها با هدایت ساپینتو 2 بر صفر مغلوب حریف خود شدند. گل نخست آن بازی که توسط قنبری به ثمر رسید، ابتدا توسط کمک‌داور آفساید اعلام شد اما از آنجایی که کاظمی کاملاً بر صحنه مسلط بود، سلامت گل را تأیید کرد چرا که پاس منجر به گل تراکتور را صالح حردانی داده بود.
 به طور کلی، در 12 دیداری که استقلال با قضاوت کاظمی به میدان رفته، سهم این تیم 5 پیروزی، 4 تساوی و 3 شکست بوده و این موضوع نشان می‌دهد که آبی‌ها در مسابقاتی که کاظمی داور مسابقه بود، روزهای سختی را سپری کرده‌اند.
 نکته اینجا است که استقلالی‌ها زیاد دل خوشی از قضاوت‌های این داور قائمشهری ندارند. مخلص کلام اینکه کاظمی فصل پیش با بازی رفت استقلال و تراکتور قضاوتش برای آبی‌ها را به پایان برد و در فصل جدید دوباره با بازی استقلال و تراکتور کارش را برای آبی‌ها آغاز خواهد کرد. باید دید این داوری که معروف است به زیاد کارت دادن در بازی استقلال و تراکتور چه شیوه‌ای خواهد داشت. هوشنگ نصیر‌زاده مدیرعامل تیم تراکتور که زمانی خودش هم داور بوده در خصوص چنین داورانی جمله جالبی به زبان می‌آورد. نصیرزاده در این خصوص می‌گوید: «این داوران طوری کارت به بازیکنان می‌دهند، انگار که قرار است تمام بازیکنان زمین را به یک مجلس عروسی دعوت کنند.» این جمله طنزگونه نصیرزاده می‌تواند برای کاظمی صادق باشد. داوری که هیچ صحنه‌ای از دیدش پنهان نمی‌ماند.

جستجو
آرشیو تاریخی