صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

دوپینگ، تن وزنه‌برداری را در آستانه اعزام به جوانان جهان لرزاند

ایستادن روی لبه تیغ

رضا عباسپور
  روزنامه نگار
عباس فخر زارع ملی‌پوش رده سنی پایه کشورمان در رقابت‌های قهرمانی کشور موفق شده بود عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد، اما حالا به خاطر اینکه تست دوپینگش مثبت شده و به مدت 3 سال از تمامی میادین محروم شده است، موجب شد تا در آستانه اعزام تیم جوانان وزنه‌برداری ایران به آوردگاه جهانی گوادالاخارای مکزیک، بیش از پیش استرس این را داشته باشیم که مشکلی از بابت این پدیده شوم (دوپینگ) در رقابت‌های جهانی احیاناً گریبان وزنه‌برداری را نگیرد! البته تا امروز ملی‌پوشان پایه کشورمان در رویدادهایی که حاضر شدند مشکلی از این بابت نداشتند و امیدواریم که پرونده رقابت‌های جهانی جوانان در مکزیک هم به سلامتی برای آتیه‌سازان وزنه‌برداری ایران با موفقیت و مدال‌های خوشرنگ جهانی بسته شود.
 
مراقب نباشیم، المپیک می‌پرد!
رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در رده سنی جوانان از چند روز دیگر به میزبانی شهر گوادالاخارای مکزیک آغاز می‌شود. رقابتی که قرار است ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران با ترکیب کامل در آن روی تخته بروند. بی‌شک مثبت شدن تست دوپینگ یکی از وزنه‌برداران رده سنی پایه (عباس فخر زارع) که چندی پیش موفق شد در رقابت‌های قهرمانی کشور صاحب عنوان قهرمانی شود، تلنگری جدی بود برای کادر فنی و ملی‌پوشان وزنه‌برداری رده سنی پایه که بیش از پیش مراقب سلامتی و پاکی خود در آستانه حضور در آوردگاه جهانی 2023 مکزیک باشند. زیرا ما بواسطه اینکه در مسیر کسب سهمیه ورودی المپیک 2024 پاریس قرار داریم، طبق قانون IWF اگر بیش از 3 دوپینگی داشته باشیم، هم شانس حضور در پاریس را از دست خواهیم داد، هم با محرومیت نسبتاً طولانی دست به گریبان خواهیم شد. بنابراین باید بچه‌ها خیلی حواس‌شان به شرایط خود و مسیری که در آن قدم می‌گذارند باشند. قطعاً تک تک اهالی وزنه‌برداری از بزرگ تا کوچک این رشته ورزشی، در مسیر کسب سهمیه ورودی المپیک و حضور در این آوردگاه بزرگ باید بیش از پیش مراقب شرایط حساس و سرنوشت‌ساز کنونی باشند زیرا کوچکترین لغزش و اشتباه استراتژیک وزنه‌برداران ما، خصوصاً در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی می‌تواند به محرومیت بلند‌مدت وزنه‌برداری و خداحافظی از بازی‌های المپیک 2024 پاریس ختم شود. طبق قانون جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و وادا (آژانس بین‌المللی کنترل و مبارزه با دوپینگ) قبل و در مسیر کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس اگر کشوری بیش از 3 وزنه‌بردار دوپینگی داشته باشد، قطعاً هم از حضور در المپیک پاریس محروم خواهد شد، هم اینکه محرومیت و تعلیقی بلندمدت گریبان آن کشور را خواهد گرفت. با این حساب و خط و نشان جدی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای خاطیان کشیده است، باید خیلی حواس‌مان به وضعیت سلامتی و پاکی ملی‌پوشان وزنه‌برداری خصوصاً در رده‌های سنی پایه باشد.
 
فخر زارع 3 سال محروم شد
طبق اعلام و تأیید نهایی نادوی ایران (ستاد مبارزه با دوپینگ ورزش ایران) عباس فخر زارع ملی‌پوش وزنه‌برداری تیم‌های پایه به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش به مدت سه سال از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزشی محروم شد. آزمایشگاه مرجع وادا دو ماده ممنوعه «نورآندروسترون و استانوزولول» از کلاس ماده ممنوعه 1‌S را در نمونه عباس فخر زارع وزنه‌بردار ایران شناسایی و تأیید کرد. تیم کنترل دوپینگ ایران نادو در تاریخ 19/03/1402 در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری اقدام به نمونه‌گیری از این وزنه‌بردار کرده بود. بر همین اساس و با توجه به تخلف ماده 1-2 و 2-2 قوانین مبارزه با دوپینگ ایران که توسط این ورزشکار ملی‌پوش صورت گرفته است، فخر زارع مشمول محرومیت 4 ساله خواهد بود. اما با توجه به پذیرش اولیه تخلف توسط ورزشکاران و اعلام رسمی آن به ایران نادو طبق بند 1-8-10 مجموع قوانین مبارزه با دوپینگ ایران این ملی‌پوش با تخفیف یکساله محرومیتش از 4 سال به 3 سال کاهش پیدا کرد. رضا مقدم پرتابگر چکش ایران هم مثل فخر زارع، به خاطر استفاده از ماده ممنوعه «استانوزولول» از کلاس ماده S1 از رشته دوومیدانی با محرومیت مشابه فخر زارع یعنی 3 سال محرومیت از انجام هرگونه فعالیت در میادین و آوردگاه‌های ورزشی همراه شد. زمان محرومیت عباس فخر زارع از تاریخ 08/07/1402 تا 07/07/1405 است. این وزنه‌بردار قطعاً یکی از آینده‌سازان وزنه‌برداری کشورمان در رده سنی جوانان بود که به خاطر همین سهل‌انگاری حالا باید 3 سال از عمر قهرمانی‌اش را در محرومیت سپری کند. به همین دلیل اگرچه کادرفنی باقی ملی‌پوشان وزنه‌برداری اعزامی به رقابت‌های جهانی 2023 مکزیک را همه جوره تحت کنترل دارد، ولی حالا با این تلنگر جدی که به تیم ملی وزنه‌برداری جوانان خورد، باید مراقب موارد احتمالی مشابه باشیم. چون اگر یک چنین وضعیتی در رقابت‌های جهانی برای وزنه‌برداری ایران رخ دهد، دیگر جای جبران و تلافی نیست. بلکه باید خودمان را آماده محرومیت‌های بلندمدت جهانی و از دست رفتن شانس حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس کنیم. وزنه‌برداری ایران مشابه این شرایط را بارها تجربه کرده است. به طور مثال در رقابت‌های آسیایی 2013 نوجوانان و جوانان در چونبوری تایلند یا سال 2006 در کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری و...، موارد دیگر از جمله تجربه‌های تلخ مشابهی بوده است که اگر حواس‌مان نباشد، بازهم ممکن است از همان جهت سیلی بخوریم. ما در شرایط حساس فعلی روی لبه تیغ و پرتگاه ایستاده‌ایم. بنابراین اندکی لغزش ممکن است باعث سقوط وزنه‌برداری ایران و تباهی نسل آتی این رشته المپیکی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی