صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تیمی که «عصا» می‌خواهد!

وصال روحانـی
روزنامه نگار

پیروزی 0-4 برابر قطر در فینال تورنمنت اردن و حتی برد 1-3 مقابل میزبان در نیمه نهایی همین مسابقات بدون اهمیت نبود اما ذکر بعضی حقایق تلخ هم الزامی است. در واپسین روزهای پاییز سال پیش که کارلوس کی‌روش تیم ملی را با ترکیبی به قطر برد که معدل سنی آن حدود 30 سال بود، خیلی‌ها تأسف خوردند زیرا یوزها از این طریق تبدیل به دومین تیم پیر حاضر در جام جهانی شدند.
11 ماه و نیم بعد از آن واقعه، امیر قلعه‌نویی  در تدارک بردن تیمی به جام ملت‌های آسیا است که معدل سنی آن احتمالاً از 30 سال هم عبور کرده و به 5/30 یا 6/30 سال بالغ خواهد شد و بعید است که در میان 24 تیم حاضر در این عرصه عنوان پیرترین به تیمی به جز ایران تعلق گیرد.
ژنرال البته امثال صالح حردانی جوان و محمدجواد حسین‌نژاد و محمدامین حزباوی بسیار جوان را هم به تورنمنت اردن برده بود اما هیچ یک از آنها جزو پایه‌های اصلی کار وی نیستند و حتی بعید است که بیش از یک نفر از آنها جزو مسافران قطر باشند. این بهانه البته بر سر زبان‌ها است که مرحله نهایی جام ملت‌ها جای جوانان کم‌تجربه نیست اما اقدام احتمالی قلعه‌نویی در این زمینه در تضاد با اظهارات قبلی وی است. او در روزهای نخست انتصابش گفته بود که تغییر نسل در تیم ملی و رویکرد هر چه بیشتر به جوانان الزامی است و حتی در فهرست‌های انتخابی‌اش در طول 8 ماه گذشته با رویکرد فزون‌تر به نفرات موفق لیگ نام تعداد قابل توجهی از جوان‌ترها را هم به تمرینات فرا خوانده بود.
اینک که فقط 65 روز تا شروع جام ملت‌ها مانده و امیرخان حساب‌هایش را کرده و ترکیب نهایی اعزامی به قطر را در ذهنش چیده، مشخص است که او تیمی را به آن سامان خواهد برد که سن اکثر نفراتش بین 28 تا 34 سال در نوسان خواهد بود. درست است که هنوز می‌توان نظایر پیام نیازمند را از نفرات جوان اعزامی به قطر دانست اما اولویت اصلی با مسن‌ها است و کفه ترازو به طرز شدیدی به نفع آنها سنگینی می‌کند؛ به سود امثال رضاییان، حاج‌صفی و خلیل‌زاده 34 ساله، بیرانوند، طارمی، علی کریمی، نوراللهی، چشمی و قدوس 31 ساله و احتمالاً محمد دانشگر 30 ساله و اگر کریم انصاری فرد هم مثل تورنمنت اردن دعوت و به قطر گسیل شود، با حدود 35 سال جمع پیرمردهای تیم را کاملاً «جمع» خواهد کرد. این نکته هم از قلم نیفتد که اگر سعید عزت‌اللهی با حدود 28 سال سن یکی از جوانان در جمع پیران تیم ملی به حساب می‌آید اما برادران محمدی که میلاد در بین‌شان از مسافران قطعی به نظر می‌رسد، 30 سال سن دارند و این گونه آمار هرگونه احتمالی را برای کمتر شدن میانگین سنی یوزها برای مهم‌ترین جام ملی قاره‌ای به حداقل می‌رساند. شاید عده‌ای فکر کنند عنوان پیرترین تیم جام یک نکته منفی نیست ولی در کوتاه مدت آسیب‌رسان است زیرا جام ملت‌ها یک میدان فرسایشی و در درجه اول مبتنی بر استقامت فیزیکی است و بدون این عنصر حیاتی نمی‌توان تا آخر خط پیش رفت. اضافه بر آن، تیمی را برای ادامه پیکارهای مقدماتی و نهایی جام‌جهانی بعدی (2026) روی دست مسئولان می‌گذارد که حداقل 70 درصد آنها به درد این جام نمی‌‌خورند و در صورت گسیل به این رقابت‌ها به «عصا» نیاز مبرمی خواهند داشت و بیشتر شایسته عضویت در تیم پیشکسوتان کشور خواهند بود تا تیم ملی.

 

جستجو
آرشیو تاریخی