صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

مدیریت اشتباه استقلال و پرسپولیس؛ از چاله به چاه

بدهی 2000 میلیاردی سرخابی‌ها!

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار
باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کماکان مشکلات مالکیت دارند و این موضوع را مصطفی زارعی، رئیس دپارتمان مجوز حرفه‌ای روز دوشنبه در سمینار سالانه مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها اعلام کرد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته اقداماتی در این خصوص صورت گرفته بود اما به نتیجه نرسید. در این بین صحبت‌های زیادی در خصوص مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها مطرح شد و مسئولان مربوطه وعده‌های زیادی دادند اما تا به اینجا هیچ اتفاقی نیفتاده است و مسئولان مربوطه با همان روشی که در سال‌های گذشته مجوز حرفه‌ای می‌گرفتند، امسال این مجوز را از AFC دریافت کردند.
کاظم اولیایی، عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای در خصوص این موضوع به «ایران ورزشی» می‌گوید: «همانگونه که زارعی اعلام کرد کماکان این دو باشگاه مالکیت مشترک دارند و مشکل آنها در این مورد برطرف نشده است. مسئولان مربوطه امسال هم برای دریافت مجوز حرفه‌ای  دور از واقعیت عمل کردند و این موضوع قطعاً در آینده نه چندان دور باعث ایجاد مشکلاتی بزرگتر برای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خواهد شد.»
او صحبت‌های خود را اینگونه ادامه می‌دهد: «مسئولان فوتبال با اطلاعات ناصحیحی که به AFC می‌دهند باعث بروز مشکلات جدی‌تر خواهند شد و باعث می‌شوند که این دو تیم دچار مشکل شوند. متأسفانه یکی از مشکلات مدیریتی در کشور ما این است که وقتی مدیر جدیدی می‌آید، پاسخی در مورد موضوعی که در مدیریت گذشته اتفاق افتاده، نمی‌دهد و آن را به مدیریت گذشته مربوط می‌داند. در اینجا باید شخص حسین قربانزاده، رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی هم پاسخگو باشد.»
این عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای می‌افزاید: «سرخابی‌ها حالا با کلی بدهی مواجه هستند و مشخص نیست که این بدهی‌ها را چگونه باید پرداخت کنند. باشگاه‌ها مشکلات مالی زیادی دارند و آنها درآمدزا نیستند. یکی از راه‌های درآمدزایی حق پخش است که این موضوع مشخص نشد به چه مرحله‌ای رسید.»
اولیایی می‌افزاید: «با توجه به اشتباهات مدیران این دو باشگاه در 10 سال گذشته امروز با دو باشگاهی روبه‌رو هستیم که باید بدهی زیادی را پرداخت کنند. در حال حاضر باشگاه استقلال 1000 میلیارد تومان و پرسپولیس هم نزدیک به 1000 میلیارد تومان بدهکار هستند و طبق بند 141 قانون تجارت این دو باشگاه با این بدهی باید ورشکسته اعلام شوند. استقلال و پرسپولیس 2 برابر بیشتر از مبلغ تعیین‌شده بدهکار هستند.»
او در خصوص فروش 10 درصد از سهام دو باشگاه به هواداران می‌گوید: «قرار بر این بود که 2 باشگاه مبالغی که بابت 10 درصد از فروش سهام باشگاه داشتند را سرمایه‌گذاری کنند اما این کار انجام نشد و اجازه دادند هر از گاهی 2 باشگاه برای پرداخت بدهی‌های خود به این مبلغ دست بزنند. ما باید صادقانه عمل کنیم و راه را درست برویم، در این صورت اسناد ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد قبول قرار می‌گیرد. باید واقعیت را به AFC بگوییم. باید بگوییم که دو باشگاه دولتی داریم و برای رفع مشکلات مدیریت مشترک دو باشگاه تلاش کردیم اما فعلاً به نتیجه نرسیده‌ایم.»
اولیایی صحبت‌های خود را اینگونه ادامه می‌دهد: «برای حل شدن همه مشکلات فوتبال باید به سند تحول دولت بازگردیم که با امضای رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی