خودم تصمیم گرفتم دختران به جهانی مکزیک نروند

باقری: وقتی رکورد ورودی نداریم کجا برویم؟


رضا عباسپور
  روزنامه نگار
رقابت‌های وزنه‌برداری جهانی جوانان در کشور مکزیک قرار است به میزبانی شهر گوادالاخارا از 22 تا 29 آبان آغاز شود. رقابتی که قطعاً می‌تواند شرایط پشتوانه‌های آینده‌ساز وزنه‌برداری دنیا را نشان دهد. همچنین این رقابت جهانی برای خودنمایی آتیه‌سازان وزنه‌برداری ایران نیز جدالی مثمرثمر و ایده‌آل خواهد بود. البته طبق اعلام هیأت رئیسه فدراسیون وزنه‌برداری کاروان جوانان ایران امسال بر خلاف ادوار گذشته قرار است تنها با ترکیب وزنه‌برداران پسر به مکزیک اعزام شود زیرا طبق اعلام کادرفنی وزنه‌برداری بانوان، دختران وزنه‌بردار کشورمان نتوانستند رضایت مربیان خود را جلب کرده و بواسطه اینکه در رسیدن به رکوردهای ورودی مدنظر کورش باقری؛ لیدر فنی خود ناکام بودند، از اعزام به مکزیک بازماندند. بر همین اساس نگاه فنی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری نیز در مورد تصمیم حساس و البته متفاوتی که نسبت به اعزام‌های گذشته اتخاذ شده است جالب توجه به نظر می‌رسد.
 
تصمیم هیأت رئیسه دقیقاً نظر خودم بود
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان با بیان اینکه خودش اعتقادی به اعزام دختران جوان وزنه‌برداری ایران به رقابت‌های جهانی 2023 مکزیک نداشته است در این خصوص می‌گوید: «تصمیمی که عزیزان مسئول در فدراسیون وزنه‌برداری و حاضر در هیأت رئیسه برای عدم اعزام دختران ملی‌پوش به رقابت‌های جهانی 2023 جوانان اتخاذ کردند به خاطر درخواست من بود زیرا خودم از این عزیزان خواستم که چون شرایط بچه‌ها ایده‌آل نیست از اعزام آنها به مکزیک منصرف شدم. به نظرم این تصمیم درست‌ترین تصمیم بود که گرفته شد و به صلاح وزنه‌برداری و دختران ملی‌پوش بود.»
 
قرار نیست به هر شکل و ترتیبی به تمامی مسابقات اعزام شویم
کوروش باقری معتقد است که چون برای دختران ملی‌پوش جوان رکورد ورودی گذاشته بود و هیچ‌یک از آنها نتوانستند به این رکورد برسند یا از آن عبور کنند، بهترین تصمیم این بود که قید اعزام آنها را به مکزیک بزنند: «رکورد ورودی گذاشته بودیم که هیچ‌کدام به این رکورد ورودی نرسیدند. برخی نفرات مانند ریحانه کریمی، کیژان مقصودی و غزل حسینی به رکوردها نزدیک بودند اما باز هم آنها به این رکوردها نرسیدند. قطعاً اگر به خود بچه‌ها باشد، آنها دوست دارند درتمامی مسابقات برون‌مرزی حاضر شوند اما سیاست ما حضور در تمامی میادین به هر شکل و ترتیبی نیست. قطعاً از این به بعد اگر رکوردهای دختران در حدی باشد که آنها شانس مدال داشته باشند، به مسابقات اعزام می‌شوند. در غیر این صورت هیچ اصراری برای اینکه ما در تمامی مسابقات به شکل گذشته حاضر باشیم نیست.»

رکوردهایی طراحی کردیم که شانس مدال جهانی باشد
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان‌ در پاسخ به این پرسش که رکوردهای در نظر گرفته شده برای دختران جوان را چگونه و با چه متر و معیاری طراحی کردند تأکید دارد: «رکوردهایی که ما برای ورودی دختران جوان وزنه‌برداری در نظر گرفتیم، رکوردهایی بود که با آن می‌توانستند مدال بگیرند و با آن رکوردها بالای ۹۰ درصد، شانس مدال برای‌شان متصور بودیم. ما از این پس در رویدادهایی که اعزام می‌شویم، باید در حد و اندازه مدعیان کسب مدال روی تخته مسابقه حاضر شویم. غیر از این قطعاً اعزام‌ها فایده‌ای برای ما نخواهد داشت. باید این مسأله به جامعه وزنه‌برداری بانوان القا شود که قرار نیست تحت هر شرایطی به مسابقات اعزام شویم و باید تکان بخوریم. بخشی از کار با ما است. بخشی دیگر به فدراسیون مربوط می‌شود اما  یک بخش از کار هم مربوط به خود ورزشکار است. نفراتی که ما در اردو داریم زیر ۲۰ سال هستند و برنامه‌ای که ما و فدراسیون داریم این است که برای آنها به گونه‌ای افزایش رکورد داشته باشیم که این وزنه‌برداران حداقل تا ۱۰ سال تیم ملی بانوان ایران را بیمه کنند. ما باید کم کم این سبک و سیاق را دنبال کنیم که مدال بگیریم. اگر هم گاهی مدال دور از دسترس بود، با تعداد خیلی محدود حضور داشته باشیم. حتی اگر قرار است با سه، چهار نفر به مسابقات اعزام شویم تلاش می‌کنیم رنگ و بوی مدال داشته باشیم.»

برای گزینشی بانوان شرایط متفاوت است
باقری در خاتمه به شرایط اعزام بانوان به مسابقات گزینشی نیز اشاره‌ای دارد: «اگرچه تفکرات و استراتژی ما در وزنه‌برداری بانوان از این پس اعزام کیفی دختران برای کسب نتیجه و مدال است اما قطعاً این مسأله در حال حاضر شامل مسابقات گزینشی المپیک پاریس نمی‌شود چون مسیری را شروع کرده‌ایم و باید تا انتهای آن برویم و شانس را به سه وزنه‌بردار (الهام حسینی، ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز) دادیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی