صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اهمیت مضاعف یک مسابقه ذاتاً معمولی

وصال روحانـی
روزنامه نگار
پرسپولیس فقط پنج روز پس از زدن یک گل به خودی عجیب طی تساوی 2-2 خود با صنعت نفت آبادان در لیگ برتر فوتبال ایران، در خاک تاجیکستان روبه‌روی تیم «استقلال» این کشور در چهارچوب دیدارهای گروه پنجم لیگ قهرمانان آسیا می‌ایستد و این مسابقه‌ای است که اگر قرمزها خواهان صعود از گروه‌شان به مرحله حذفی هستند، باید حتماً برنده آن باشند.
3 امتیاز حاصل از غلبه بر الدحیل در خاک قطر و 3 پوئن دیگر که محصول پیروزی 0-2 قرمزها مقابل همین رقیب تاجیکستانی («استقلال» از شهر «دوشنبه») در دیدار رفت آنها بود، پرسپولیس را 6 امتیازی کرده و فقط النصر عربستان با 9 پوئن از آنها پیش است. اگر شاگردان یحیی گل‌محمدی روز سه‌شنبه یک بار دیگر استقلال تاجیکستان را مغلوب کنند، 9 امتیازی می‌شوند و در صورت پیروزی مجدد برابر الدحیل در تهران مجموع امتیازات‌شان را به عدد 12 می‌رسانند. در آن صورت حتی شکست دوباره برابر النصر در شهر ریاض به احتمال قوی مانع راهیابی سرخ‌های تهرانی به مرحله یک‌هشتم نهایی نخواهد شد و به همین سبب است که دیدار امروز در تاجیکستان و مسابقه آخرین روز مقابل الدحیل از بیشترین اهمیت برای پرسپولیس برخوردار است زیرا آنها را به حد نصابی می‌رساند که می‌تواند شرط کافی برای صعود باشد.
لازم به توضیح است که از گروه‌های دهگانه چهار تیمی لیگ قهرمانان آسیا تمامی 10 تیمی که اول می‌شوند و 6 تیم از جمع 10 تیمی که به رتبه‌های دوم گروه خود می‌رسند و رکوردها و نتایج بهتری در قیاس با سایر «تیم‌های دوم» بر جای نهاده‌اند، به نعمت صعود نایل می‌شوند. اگر یاران امید عالیشاه با شرح و وصفی که آوردیم 12 امتیازی شوند، بسیار بعید است که از گروه پنجم بالا نروند و یکی از «6 تیم دوم» نباشند که پا در مراحل بعدی می‌گذارند زیرا در گروه‌های دیگر به ندرت تیمی را خواهیم داشت که در راه ایستادن در رده دوم 12 امتیاز یا بیشتر از آن اندوخته باشد و اگر هم تعداد 12 امتیازی‌ها کم نباشد، بسیار دور از ذهن است که شمار آنها به حدی برسد که پرسپولیس در مقام قیاس با آنها جزو صعودکنندگان قرار نگیرد. گل‌محمدی می‌داند که کار امشب شاگردانش در شهر دوشنبه سخت است زیرا حتی در دیدار رفت در تهران هم اگر علیرضا بیرانوند پنالتی زودهنگام بازیکن رقیب را مهار نمی‌کرد، احتمالاً نتیجه‌ای متفاوت با برد 0-2 سرخ‌ها به دست می‌آمد و شاید آنها به قبول یک تساوی هم وادار می‌شدند. در شرایطی که نساجی حذف شده‌ای بسیار محتمل در دیدارهای گروهش نشان می‌دهد و سپاهان هم پس از صدور رأی شکست 0-3 برای این تیم در برابر الاتحاد عربستان (در دیداری که البته به سبب اعتراض رقیب سعودی به شرایط محیطی آن مسابقه اصلاً برگزار نشد) احساس خطر می‌کند، توفیق احتمالی پرسپولیس اهمیتی فزاینده یافته است و همین مسأله است که بر ابعاد دیدار تازه قرمزهای تهرانی با رقیب تاجیکستانی به شکل غیرمعمولی می‌افزاید. مسابقه‌ای که اگر وقایع سایر گروه‌ها و اوضاع نامساعد نساجی و شرایط نامطمئن سپاهان در کار نبود، قطعاً با نگاهی معمولی‌تر نگریسته می‌شد و فتح آن هم یک وظیفه بدیهی و آسان برای پرسپولیس به حساب می‌آمد.
جستجو
آرشیو تاریخی