آشنایی با حریفان ایران در جام جهانی نوجوانان

یوزها علیه دو قهرمان

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار
تیم ملی نوجوانان ایران اوایل تیرماه با پیروزی مقابل یمن به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های زیر ۱۷ سال آسیا رسید و علاوه بر این جواز حضور در مسابقات جام جهانی 2023 مالزی را کسب کرد. شاگردان حسین عبدی پس از صعود به این مسابقات در گروه سوم مسابقات که یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام جهانی محسوب می‌شود، قرار گرفتند و با تیم‌های برزیل، انگلیس و نیو کالدونیا همگروه شدند. برزیل یکی از تیم‌های قدرتمند جهان است که در رده بزرگسالان پرافتخارترین تیم دنیا محسوب می‌شود. این تیم در رده زیر ۱۷ سال نیز پس از نیجریه که ۵ قهرمانی در کارنامه دارد، با ۴ قهرمانی دومین تیم پرافتخار محسوب می‌شوند. برزیل که در آخرین دوره جام جهانی در سال ۲۰۱۹ به قهرمانی رسیده این عنوان را در سال‌های ۱۹۹۷، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ نیز کسب کرده و همچنین در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ نیز سابقه نایب قهرمانی دارد. این تیم همچنین در ۱۹ دوره مسابقات آمریکای جنوبی ۱۳ قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی و یک رتبه سومی را در کارنامه خود ثبت کرده است. فیلیپه لئال، سرمربی ۳۶ ساله که سابقه هدایت تیم‌های زیر ۱۷ سال فلامینگو و بوتافوگو را نیز دارد، از سال ۲۰۲۲ هدایت برزیل را در دست گرفته و با این تیم قهرمانی زیر ۱۷ ساله‌های آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۳ را به دست آورده است. انگلیس دیگر حریف قدرتمند شاگردان حسین عبدی محسوب می‌شود. سه‌شیرهای نوجوان با سابقه قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۷ پنجمین دوره حضورشان در این مسابقات را تجربه خواهند کرد. این تیم همچنین در ۱۶ دوره حضورش در مسابقات یورو، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ به قهرمانی رسیده و نایب قهرمانی دوره‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ را به دست آورده است. گرگ لینکلن، سرمربی انگلیسی ۴۳ ساله که مشهورترین تیم دوران بازی‌اش آرسنال است، در حال حاضر هدایت انگلیس را برعهده دارد. اما نیو کالدونیا آخرین حریف تیم ملی در مرحله گروهی به حساب می‌آید. نماینده قاره اقیانوسیه برای دومین بار پس از سال ۲۰۱۷ در جام جهانی نوجوانان شرکت خواهد کرد. هرچند در آن دوره با ۳ باخت متوالی در گروه فرانسه، ژاپن و هندوراس آن هم با ۲ گل زده و ۱۳ گل خورده قعرنشین شد. البته چهار نایب قهرمانی در مسابقات قاره‌ای در کارنامه این تیم دیده می‌شود. لئاندرو لوپز، سرمربی ۴۲ ساله اکنون سرمربی نیوکالدونیاست. تیم ملی کشورمان در روزهای ۲۰، ۲۳ و ۲۶ آبان به ترتیب به مصاف برزیل، انگلیس و نیوکالدونیا می‌رود. هر سه مسابقه هم در ورزشگاه بین‌المللی جاکارتا برگزار می‌شود.
 
بازی تدارکاتی با آمریکا پیش از شروع مسابقات
نوجوانان ایران که به اندونزی سفر کرده‌اند پیش از آغاز مسابقات جام جهانی، یک بازی تدارکاتی با تیم نوجوانان آمریکا برگزار خواهند کرد. این بازی تنها بازی تدارکاتی خوب و مفید نوجوانان ایران برای حضور در جام جهانی است. چرا که آخرین بازی جدی و رسمی این تیم همان مسابقه نیمه‌نهایی جام ملت‌‌‌های آسیا مقابل ژاپن بود که با شکست 3 -0 ایران تمام شد. آرشا شکوری، محمد‌حسین شریفی، سمیر حبوباتی، حسام نفری، علیرضا همایی‌فرد، ابوالفضل زمانی، رضا قندی‌پور، اسماعیل قلی‌زاده، امیر محمد‌‌ی، علیرضا شریفی، یعقوب براجعه، محمد عسکری، ابوالفضل موردی، ماهان صادقی، آرمین عباسی، نیمار اندرز، عرفان درویش‌عالی، کسری طاهری، علی حسنی، ضرغام سعداوی و ابوالفضل زلیخایی بازیکنان نوجوانان ایران در جام جهانی 2023 هستند. نکته جالب این است که 6 بازیکن آخر این لیست در حال حاضر آزاد هستند و با تیمی قرارداد ندارند.
نکته مهم درباره تیم نوجوانان ایران این است که اغلب بازیکنان این تیم سابقه بازی در لیگ برتر ایران را ندارند و به همین دلیل شاید بازیکنان این تیم برای اهالی فوتبال در ایران چندان شناخته شده نباشند. آرشا شکوری به خاطر پنالتی‌هایی که در بازی یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل یمن گرفت، در یادها مانده است. سمیر حبوباتی هم به خاطر جالب بودن ترکیب نام و نام خانوادگی و اینکه عضو پرسپولیس است کمی شناخته‌شده‌تر از بقیه است. اگر مسابقات لیگ را خیلی جدی دنبال می‌کنید شاید رضا قندی‌پور مهاجم پیکان را هم بشناسید. او زننده گل جنجالی و عجیب پیکان به سپاهان در هفته چهارم لیگ برتر بود که در ابتدا به نظر می‌رسید توسط حامد پاکدل به ثمر رسیده است. تیم نوجوانان ایران از یک طرف تیم پرستاره‌ای نیست و از طرف دیگر بازیکنان این تیم کم‌تجربه هستند و بازی‌های بین‌المللی زیادی نداشته‌اند. به همین دلیل نمی‌شود از این تیم انتظار زیادی داشت. اما صرفِ حضور در جام جهانی می‌تواند انگیزه زیادی به بازیکنان بدهد تا آنها با تمام توان‌شان در مسابقات حاضر شوند و بتوانند خودشان را به عنوان استعدادهای آینده فوتبال ایران معرفی کنند.
 
تمجید فیفا از تیم ملی
سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال در آستانه این رقابت‌ها درباره تیم ملی کشورمان می‌نویسد: «ایران در سخت‌ترین گروه ممکن رقابت‌های جام جهانی زیر 17 سال با دو قهرمان دوره گذشته مسابقات یعنی برزیل و انگلستان همگروه شده است.» این سایت در ادامه ضمن تمجید از فعالیت‌های حسین عبدی، سرمربی تیم زیر 17 سال کشورمان در دوران مربیگری، از کسری طاهری به عنوان یکی از چهره‌های حائز اهمیت ایران یاد کرده و نوشته است: «طاهری مهاجمی ماهر است. او یکی از ستاره‌های راهیابی ایران در مسیر صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا زیر 17 سال 2023 بود. ایران، پنجمین بار است که در جام جهانی زیر 17 سال شرکت می‌کند. بهترین عملکرد آنها در جام جهانی هند 2017 بود که یوزهای نوجوان به یک‌چهارم نهایی رسیدند و در این راه پیروزی‌های چشم‌نوازی را مقابل آلمان و مکزیک ثبت کردند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی