بایرن‌مونیخ در تعقیب سایه به سایه بایرلورکوزن

در کلاسیــــــــــــکر به نام هری کین

فرخ حسابی
روزنامه نگار
بایرن مونیخ برای فاصله گرفتن با بوروسیادورتموند وقت را تلف نکرد و با چهار گل در زمین این تیم به پیروزی رسید تا فاصله دو امتیازی‌اش با بایرلورکوزن، صدرنشین بوندس لیگا حفظ شود.
 
توپ و توخل
توماس توخل مربی بایرن مونیخ چینش منفعلی برای تیمش در نظر گرفته که بر اساس آن به رقبا اجازه مالکیت توپ می‌دهد اما از خط دفاعی با حضور منسجم در میانه میدان حمایت می‌شود و مدافعان کناری هم منتظر فرصتی برای حمله هستند. این برعکس پرسینگ حریف و تلاش برای تصاحب توپ در زمین تیم مقابل است. در این سبک، تکیه بر استحکام دفاعی است اما مقابل دورتموند که فضای زیادی را در اختیار حریف قرار می‌داد، بایرن به گگن پرسینگ هجومی نزدیک شد. تیم توخل بدون یک شماره شش منظم و مقتدر که لازمه این سبک بازی است، با استفاده از ضدحملات به هدفش رسید.
 
مسئولیت پذیری
 توخل مربی فوق‌العاده‌ای است در به کارگیری آنچه در اختیار دارد. مثلاً کینگزلی کومان در حال حاضر به عنوان بال مدافع در خط دفاع پنج نفره بازی می‌کند یا در خط حمله، مثلث هری کین، لروی سانه و جمال موسیالا منتظر کوچکترین لغزشی هستند که در مسیرشان باشد و توپ به آنها برسد. این برنامه فوق‌العاده‌ای است اما گاهی موسیالا و سانه باید در زمین خودشان دفاع کنند. این یعنی بایرن تیمی است که در آن همه باید با تمام توان فعالیت کنند در غیر این صورت یک حریف قدرتمند حتماً راهی برای عبور از خط دفاعی تیم پیدا می‌کند.
 پاس‌های آلفونسو دیویس
مدافع راست کانادایی بایرن مونیخ مهارناپذیر است اگر بازیکن مقابل پا به پایش حرکت کند اما اگر ایستا باشد، کار دیویس سخت می‌شود. او می‌خواهد از شر توپ خلاص شود -مثل سیب زمینی داغی که از این دست به آن دست می‌سپاری- و با پاس‌هایش در مسیر حمله تیم را به خطر می‌اندازد، بدتر اینکه نمی‌خواهد توپ را جلوی پای راستش بیاورد و پاس بهتری بدهد. جاگیری و حرکات او در نیمه اول می‌توانست به گل منجر شود اگر حریف فرصت‌طلبی مثل ساربروکن برابر بایرن بازی می‌کرد.
 
تست واقعی
وقتی بایرن با تست واقعی روبه‌رو نشود، عالی است و در کلاسیکر دیگر مسابقه بین دو تیم اول آلمان نیست. در سال‌های اخیر ثابت شده بایرن خوشحال می‌شود اگر تیمی را تحت فشار بگذارد و به خواسته‌اش برسد که برابرش به درستی ایستادگی نمی‌کند. عبور از تیم‌هایی که با 10 نفر دفاع می‌کنند و به شما فضا نمی‌دهند –مثل ساربروکن- یا به طور دسته‌جمعی موقعیت می‌گیرند و دفاع می‌کنند مثل منچسترسیتی نقطه ضعف بایرن است. این بازی یک تست واقعی نبود.
 
نیاز به تقویت
بایرن مونیخ حداقل به سه بازیکن درجه یک در پست‌های مختلف نیاز دارد تا بتواند از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا عبور کند. لئــــــــــــون گورتزکا به هیچ درخواستی پاسخ منفی نمی‌دهد اما نمی‌توانید با او به عنوان هافبک دفاعی، مدافع میانی یا دفاع راست هیچ جامی ببرید. این یعنی بایرن به تقویت نیاز دارد و باید در هفته اول نقل و انتقالات ژانویه بازیکنان لازمش را بخرد.
 
گلزنی گریزناپذیر
از سه چیز در زندگی گریزی نیست، مرگ، مالیات و گلزنی هری کین. کاپیتان تیم ملی انگلیس با هت‌تریک مقابل دورتموند نخستین بازیکن تاریخ شد که در 10 بازی ابتدایی‌اش برای بایرن 15 گل می‌زند، او همچنین نخستین بازیکنی است که در اولین در کلاسیکر موفق به هت تریک می‌شود. این دومین هت‌تریک پیاپی کین در بوندس‌لیگا و سومین در مجموع است. این بازیکن 30 ساله در 14 بازی برای بایرن در رقابت‌های مختلف موفق به زدن 17 گل و ارسال 7 پاس گل شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی