صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

آمار پرنوسان مجیدی در لیگ فوتبال امارات

بندبازی فرهاد روی لبه تیغ

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار

فرهاد مجیدی و عملکرد او در اتحاد کلبا طی یک سال و نیمی که از شروع سرمربیگری وی در این تیم نه چندان مطرح لیگ فوتبال امارات می‌گذرد، مجموعه‌ای از تضادها بوده است. در خاطرات اخیر فوتبالدوستان ایرانی و بویژه هواداران آبی‌پوشان پایتخت، مجیدی به این سبب محبوب است که در تعدادی از دربی‌های پایتخت در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390 تک گل‌های منجر به پیروزی استقلال را در دروازه پرسپولیس جای داد و دو، سه سال بعد از وارد شدن به جمع مربیان، قهرمانی شگرف استقلال را در لیگ بیست و یکم در شرایطی بنیان نهاد که این تیم در تمامی طول فصل حتی یک شکست را هم متحمل نشده بود. همان دستاورد باورنکردنی بود که سران اتحاد کلبا را مصمم به استخدام او و سپردن زمام امور تیم‌شان به وی کرد ولی همان طور که پیش‌تر آمد، مجیدی در این تیم فراز و فرود زیادی داشته و همان قدر موفق عمل کرده که گاه ناموفق ظاهر شده است.
 
دمیدن روح اطمینان
برخی می‌گویند مجیدی بعد از آویختن کفش‌هایش به برخی کشورهای صاحب فوتبال در اروپا سفر کرده و کلاس‌های مربیگری را در آنجا گذرانده است اما هنوز که هنوز است، از عناوین و میزان درجات مدارک اخذ شده او اطلاع دقیقی در دست نیست. به همین سبب بود که وقتی وی بدون هیچ پیشینه‌ای در هدایت یک تیم باشگاهی (چه در ایران و چه در خارج) به طور اضطراری و در نیم‌فصل دوم لیگ بیستم هدایت استقلال را در ‌دست گرفت، خیلی‌ها متعجب شدند و پرسیدند مجیدی با کدامین سابقه در امر مربیگری رهبری تیم پرمسئولیتی مانند استقلال را در دست گرفته است. پاسخ این سؤال هیچ گاه مشخص نشد اما مجیدی که در مرتبه اول به طور اضطراری جای وینفرد شفر معزول را گرفته بود، در دفعه بعدی جانشین محمود فکری هم شد که در اواخر نیم‌فصل اول لیگ بیست و یکم از رهبری استقلال خلع شد. کارنامه مجیدی در هیچ یک از این دو مقطع آنقدر امیدوارکننده نبود که مدیران آبی‌ها را برای ادامه استفاده از وی تشویق کند اما مجیدی از آغاز لیگ بیست و دوم به عنوان مسئول اول کادر فنی آنها پای در میدان نهاد و در فصلی بسیار سخت و طولانی همان نمایش بدون باختی را پایه‌گذاری و اجرا کرد که پیش‌تر از آن یاد کردیم. شاید بزرگترین عامل آن قهرمانی مقتدرانه حس و اطمینان فراوانی بود که مجیدی در وجود شاگردانش دمید و وحدت رویه‌ای بود که نزد آنها ایجاد کرد. او به واقع استقلال را چنان متحد کرد که مثل خود وی به باور رسید که شکست‌ناپذیر است و اگر با تمام وجود بکوشد، حریفان را از میدان به در خواهد کرد. در غیر این صورت تدابیر تاکتیکی و روش بازی دلخواه مجیدی چیزی نبود که به تنهایی آبی‌ها را به آن رکوردهای درخشان (شامل فقط 10 گل خورده در طول فصل) برساند و به روند 10 ساله قهرمان نشدن آنها در لیگ به پرشکوه‌ترین شکل ممکن پایان بخشد.
 
یک احیای موقتی
داشتن این توقع که مجیدی در اتحاد کلبا همان نتایج و روند رکوردشکن را تکرار کند، البته انتظار بیش از حدی بود اما مدیران کلبا تحت هر شرایطی انتظار رتبه‌ای بالاتر از آنچه را که در پایان فصل پیش نصیب‌شان شد (مقام هشتمی) داشتند و اگر طبق رسم و روال معمول در لیگ کشورهای عربی خاورمیانه دست به عزل مربی‌ای نزدند که این خواسته را برآورده نکرده بود، شاید به این سبب بود که وی را سزاوار یک بخت مجدد دانستند.
آن اقبال مجدد در این فصل هم چندان شکل نگرفته است. شروع پر نوسان کلبا در این لیگ و باخت‌های اولیه‌ای که بر تعداد بردهای کم‌شمار این تیم می‌چربید، مجیدی را در شرایطی که به هفته دهم لیگ نیز نرسیده بودیم، تا مرز برکناری پیش برد ولی مجیدی از لب مرز بازگشت و با کسب دو برد متوالی در لیگ و با غلبه بر الشارجه، یکی از نمایندگان امارات در مسابقات امسال لیگ قهرمانان آسیا، دوباره نفس کشید و مطمئن شد که حداقل دو، سه هفته دیگر نیز سکاندار کلبا خواهد بود. با این حال زندگی و ادامه کار با این روش و حرکت در یک مدار نامطمئن و کسب نتایج سینوسی فقط به مثابه زندگی دائمی و پردغدغه روی لبه تیغ و به واقع بندبازی روی چنین تیغه‌ای است! لبه‌ای که دیر یا زود پای مربیان را می‌شکافد و از بالا به پایین می‌اندازد.
 
روندی که سوخت و سوز ندارد
سابقه مجیدی در حرفه مربیگری با وجود آن قهرمانی تاریخی با استقلال و سپس رفتن به کشوری دیگر (امارات) برای پیگیری حرفه‌اش هنوز به حدی نمی‌رسد که بتوان با رجوع به آن آینده‌ای دقیق را برای او پیش‌بینی کرد و براساس کلکسیونی از نتایج در یک بازه زمانی طولانی وی را در سال‌های بعدی موفق یا ناکام نامید. آنچه در مورد آن شکی وجود ندارد، وجود برخی واقع‌بینی‌های مفید و حقیقت‌جویی‌های سازنده در وجود و گفتار اوست. مجیدی بر این اساس بعد از پیروزی تیمش مقابل الشارجه در جام حذفی امارات در عین تحسین شاگردان خودش تأکید کرد که الشارجه بهترین تیم فعلی امارات است و «کوزمین» سرمربی رومانیایی این تیم نیز یک مربی کاملاً کاربلد است. او ابراز امیدواری کرد که غلبه بر چنین تیمی، اتحاد کلبا را هم صاحب اتحاد تازه و روحیه مضاعفی کند که برای ادامه حضور این تیم در فصل جاری نیاز مبرمی به آن وجود دارد. با وجود همه این توضیحات لیگ امارات (موسوم به «ادنوک لیگ») نتیجه‌محور و سرنوشت مربیان ناکام شاغل در آن چنان محتوم است که فقط می‌توان گفت زندگی پر دغدغه مجیدی روی لبه تیغ برکناری همچنان ادامه دارد و آنهایی که واقع‌بین‌تر از این هستند، با صراحت می‌گویند که خلع مجیدی از مقامش قطعی است و فقط زمان آن مشخص نیست و دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی