صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۴

چشم‌آبی نیستند اما کارشان را بلدند

غول‌کشی به سبک شمص

اکبر منتشلو
روزنامه نگار

کسب یک امتیاز در ورزشگاه آزادی و مقابل تیمی مانند پرسپولیس برای صنعت نفت آبادان، نه تنها باخت نبود، بلکه در حقیقت برد بزرگی برای تیم آبادانی بود.
عبدالله ویسی قبل از بازی تیمش مقابل پرسپولیس گفته بود: «تساوی برای ما بد نیست و خوب است. تساوی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی هم برای صنعت نفت خوب است و ما برای نباختن و بردن بازی می‌کنیم. بازی کردن و حمله کردن مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مرگ است و نمی‌خواهیم تیم‌مان را با دستان خودمان نابود کنیم.»
اما برعکس حرف‌های ویسی در بازی پرسپولیس و صنعت نفت عملاً چیز دیگری را شاهد بودیم و صنعت نفت در آزادی توانست در برابر بازی خوب پرسپولیسی‌ها، بازی بهتری به نمایش بگذارد. قبل از اینکه پرسپولیسی‌ها بتوانند از بازی خوبشان مقابل صنعت نفت، استفاده کنند و به برتری دست پیدا کنند این شاگردان ویسی بودند که با بازی زیبای خودشان، توانستند در دقیقه 14 بازی روی نمایش خوبشان و با پاس خوب سنگرگیر توسط علی یوسف به گل برسند.
بازی آبادانی‌ها آنقدر خوب و حساب شده بود که حتی علیرضا بیرانوند که عملکرد بسیار خوبی درون دروازه پرسپولیس داشته را نیز تسلیم خودشان کردند و به گل برتری دست یافتند. هنوز نیمه اول به پایان نرسیده بود که سنگرگیر بازیکنی که روی گل اول نقش اساسی داشت از زمین اخراج شد تا آبادانی‌ها در نیمه دوم 10 نفره ادامه دهند.  
با وجود ده نفره شدن، شاگردان ویسی به همان بازی زیبای خودشان ادامه دادند، هر چند در دقایق 57 و 75 دروازه آنها باز شد و بازنده میدان بودند، باز هم شاهد بازی خوب آنها بودیم که در نهایت با گل ثانیه‌های پایانی آبادانی‌ها، به هر تیم یک امتیاز رسید و این در حالی بود که صنعت نفت از اول تا آخر مسابقه، بازی بسیار خوبی به نمایش گذاشت و در حقیقت برنده واقعی این بازی در آزادی بود.

هفته نهم از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، یک بازی حساس دیگر هم داشت جایی که کسی امیدی به برد ملوان در اصفهان و در مقابل تیم سپاهان نداشت، کمتر کسی می‌توانست تصور کند که تیم ملوان بتواند از اصفهان با امتیاز خارج شود، چه برسد به اینکه با سه امتیاز این شهر را ترک کند. اما تارتار تیمی را به میدان فرستاد که پا به پای سپاهانی که در خانه‌اش بازی می‌کرد، پیش رفت و درنهایت هم توانست به سه امتیاز دست پیدا کند.
قبل از اینکه شاگردان مورایس بتوانند در خانه خودشان، خودی نشان دهند، ملوان توسط رضا جعفری در دقیقه 16 به گل برتری دست پیدا کرد. اما این گل در دقیقه 29 توسط رامین رضاییان جبران شد، اما قبل از اینکه تیم‌ها به رختکن بروند رضا جعفری گل دومش را نیز به ثمر رساند تا سپاهان باز هم عقب بیفتد، انگار نیمه اول تمام‌شدنی نبود، سپاهانی‌ها نمی‌خواستند بازنده به رختکن بروند و در ثانیه‌های پایانی نیمه اول توسط رضا اسدی دوباره بازی به تساوی کشیده شد.  با شروع نیمه دوم کامل مشخص بود که ملوان نه تنها عقب نکشیده بلکه باز هم به‌دنبال برتری است، تلاش شاگردان مهدی تارتار در نهایت در ثانیه‌‌های پایانی بازی به ثمر نشست و گل سوم ملوان نیز به ثمر رسید تا ملوان در روزی که کسی باورش نمی‌شد، از اصفهان با سه امتیاز خارج شود. کار خوب مهدی تارتار و شاگردانش در اصفهان خارق‌العاده بود و در روزی که سپاهانی‌ها با رأی ناعادلانه کنفدراسیون فوتبال آسیا روبه‌رو شده بودند و انگیزه بالایی برای برد در این دیدار داشتند، توانستند با بازی خوبشان سپاهان را متوقف کرده و از پیش رو بردارند، با این شرایط ملوان کم‌کم به جمع مدعیان رسیده است! از طرف دیگر یک بازی حساس دیگر هم در این هفته بود؛ شمس آذر قزوین با وجود اینکه با کسر امتیاز روبه‌رو شده و برای اولین بار در لیگ برتر بازی می‌کند، در جدول رده‌بندی اوضاع خوبی دارد و توانسته بازی‌های بسیار خوبی را به نمایش بگذارد و بازی این تیم مقابل استقلال هم یکی از بازی‌های حساس این هفته بود.  در این بازی هم با شرایطی که استقـلال داشت کسـی باور نمـی‌کرد شمس آذر قزوین بتوانــد در برابر تیم صدرنشین لیگ برتر، خیلی عرض اندام کند و امتیازی را کسب کند. بویژه اینکه استقلالی‌ها امیدوار بودند با لغزش احتمالی مدعیانی مثل پرسپولیس و سپاهان، با برد برابر شمس آذر بتوانند خود را در جدول لیگ برتر از دیگر رقبا حسابی جدا کنند. اما شاگردان سعید دقیقی حسابی سنگ تمام گذاشتند و توانستند با وجود دو بار عقب افتادن از صدرنشین لیگ برتر، بازی را به تساوی بکشانند و یک امتیاز با ارزش را کسب کنند. تیم‌های شمس آذر، ملوان و صنعت نفت به سبک خودشان غول‌کشی کردند و البته باید اشاره کرد که سرمربیان این تیم‌ها، نشان دادند که خیلی از مربیان می‌توانند از آنها چیزهای خوبی یاد بگیرند، هر چند ویسی، دقیقی و تارتار چشم آبی نیستند، ولی بهترین مربیان داخلی و خارجی لیگ را از پیش رو برداشتند و این می‌تواند درس بزرگی برای همگان باشد.

داور روی دو صحنه اشتباه کرد
ویسی: گل دوم ما زمان رفتن به خانه بود
عبدالله ویسی سرمربی تیم فوتبال نفت آبادان درباره تساوی تیمش مقابل پرسپولیس می‌گوید: «جدالی بسیار زیبا، لذت‌بخش، تماشاگرپسند و جوانمردانه را از هر دو تیم شاهد بودیم و تیم‌ها در زمین پرتلاش حاضر شدند. کاملاً از اهدافمان باخبر بودیم و می‌دانستیم از این بازی چه می‌خواهیم، در نهایت هم به چیزی که می‌خواستیم رسیدیم. پرسپولیس در آزادی بسیار زهردار و خطرناک است اما توانستیم آنها را کنترل کنیم. از طرفی در دقیقه‌ای که باید، گل دوم را زدیم. هدف ما از این مسابقه گرفتن امتیاز بود. بازیکنان ما با تمام وجود بازی کردند. به آنها و تماشاگرانی که فوتبال بسیار تاکتیکی از دو تیم دیدند، تبریک می‌گویم.» او درباره برخی تصمیمات داور بازی می‌گوید: «اگر بخواهیم در مورد داور حرف بزنیم باید بگویم کارشناسان بهتر است نگاه کنند و نظر بدهند. بازیکنی که کارت زرد دارد خطای بسیار معمولی روی دروازه‌بان کرد. او تنها کنترل کرد که با دست شروع نکند. چون می‌دانستیم بیرانوند شروع کننده خوبی است اما کارت زرد دوم را گرفت. درمورد پنالتی هم کارشناسان داوری بگویند. داور از دوستان خوب من است. به نظرم در دو صحنه‌ای که داور نباید اشتباه می‌کرد، اشتباه کرد. به هر حال به او تبریک می‌گویم. جوان و باانگیزه است. امیدوارم اشتباه نکرده باشد. اگر داوری به نفع یا ضرر ما اشتباه کرد، هفته دیگر داور دیگری نیاید جبرانش کند. این خوب نیست. یک ضرر، ۲ ضرر می‌شود. گل دوم ما هم صددرصد درست بود. این گل دقیقه‌ای زده شده که باید خداحافظی کنید و به خانه بروید! برای ما بهترین دقیقه در آزادی بود. شاید اگر ۴-۳ دقیقه زودتر زده می‌شد اتفاقات دیگری می‌افتاد.» ویسی با اشاره به مشکلات تیمش این‌طور می‌گوید: «فضا در آبادان بسیار مناسب است. از اینکه با آبادانی‌ها هستم افتخار می‌کنم ولی باید بدانند از من چه می‌خواهند. از من خواستند تیم در لیگ برتر بماند و تلاش ما هم همین است. در دربی نباید ببازید. در دربی‌ها نباختیم. فولاد را بردیم و با استقلال خوزستان مساوی کردیم. گفتم انصاف نیست در مورد تیم ما صحبت کنید. ما برای ماندن می‌جنگیم. همان‌طور که ۵-۴ تیم برای قهرمانی و ۴-۳ تیم برای سهمیه می‌جنگند، معلوم است که ما برای نیفتادن تلاش می‌کنیم. پس باید بجنگیم. از این ناراحت بودم و الان خوشحال هستم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی