صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

شب ستاره بازی؛ LM8

ایمان گودرزی

روزنامه نگار

لیونل مسی، ستاره اینترمیامی، پس از اینکه سال گذشته با آرژانتین بزرگترین قله فوتبال جهان را فتح کرد، با پشت سر گذاشتن هالند و امباپه هشتمین توپ طلای خودش را به دست آورد.
مسی، 36 ساله، اولین بازیکن تاریخ فوتبال است که از MLS برنده این جایزه می‌شود. البته دلیل عمده موفقیت این بازیکن برای رسیدن به این عنوان، قهرمانی او در جام جهانی با تیم ملی کشورش بود. دیوید بکام، بازیکن سابق منچستریونایتد و مالک اینتر میامی، این جایزه را در پاریس به مسی اهدا کرد.
هالند که در فصل گذشته با سیتی موفق به کسب سه‌گانه شد و 52 گل به ثمر رسانده بود، در رأی‌گیری دوم شد و جایزه گرد مولر را به عنوان بهترین مهاجم سال به دست آورد.
مسی پس از دریافت جایزه خود گفت: «هیچ وقت تصورش را نمی‌کردم که چنین افتخاراتی را در طول دوران حرفه‌ای‎ام به دست آورم. جوایز فردی همیشه خوب است و خیلی خوشحالم که بخشی از بهترین تیم جهان بوده‌ام. فتح کوپا آمریکا و سپس جام جهانی برای من شگفت‌انگیز بود. همه آنها [جوایز توپ طلا] به دلایل مختلف خاص هستند.»
 قبل از اهدای جایزه مسی، آیتانا بونماتی، هافبک بارسلونا و اسپانیا، پس از یک سال رکوردشکنی با باشگاه و کشور، برنده توپ طلای زنان شد. او فصل گذشته قبل از اینکه در تابستان اسپانیا را به قهرمانی در جام جهانی برساند، به بارسا کمک کرد تا در لیگ F و لیگ قهرمانان اروپا قهرمان شوند.
مسی پس از دریافت جایزه یادی نیز از اسطوره فقید آرژانتین یعنی دیگو مارادونا کرد زیرا اگر او زنده بود دوشنبه شمع 63 سالگی‌اش را فوت می‌کرد. دیگو برنده جام جهانی 1986 در 22 نوامبر 2020 درگذشت.
لئو صحبت‌هایش را اینطور شروع کرد: «از همه به خصوص هم‌تیمی‌هایم و از همه کسانی که به من رأی داده‌اند تشکر می‌کنم. این توپ طلا یک هدیه عالی برای تمام آرژانتین است. نمی‌خواهم هالند یا امباپه را فراموش کنم که سال فوق‌العاده و دیدنی داشتند. بدون شک در سال‌های آینده این جایزه را خواهند برد.»
آرژانتینی ادامه داد: «سطح فوتبال هیچ‌گاه پایین نمی‌آید، من خوش شانس بوده‌ام که سال‌ها اینجا هستم. می‌خواهم به همه افرادی که از قهرمانی آرژانتین در جهان خوشحال بودند اشاره ویژه‌ای داشته باشم. همچنین از خانواده‌ام، همسرم و فرزندانم تشکر می‌کنم به خاطر حضور در بدترین لحظات و اینکه به من کمک کردند تا رویاهایم را در فوتبال برآورده کنم.»
مسی گفت: «آخرین صحبت‌هایم را به دیگو تقدیم می‌کنم. امروز تولد اوست و دوست دارم تا اینجا یادی از او کنم. چه جایی بهتر از اینجا که بهترین بازیکنان، مربیان و افرادی که عاشق فوتبال هستند دور هم جمع شده‌اند. دیگو هر جا هستی تولدت مبارک!»
در مراسم روز دوشنبه بازیکنی که بعد از مسی بیشترین توپ طلا را در ویترین افتخاراتش دارد، حضور نداشت. مسی اولین توپ طلایش را در سال 2009 و سپس در سال‌های 2010، 2011، 2012، 2015، 2019 و 2021 برنده شد. کریستیانو رونالدو 5 بار برنده این جایزه شده و میشل پلاتینی، یوهان کرویف و مارکو فن باستن هر کدام سه بار برنده این عنوان شده‌اند.
مسی فصل گذشته در 41 بازی 21 گل به ثمر رساند تا اینکه پاری‌سن‌ژرمن عنوان قهرمانی لیگ 1 را حفظ کرد و در اوایل سال‌جاری به اینتر میامی رفت.
از زمان انتقال به ایالات متحده، او 11 گل در 14 بازی برای میامی به ثمر رسانده است و به این تیم کمک کرد تا اولین جام خود را در لیگ کاپز به دست آورد.
این جایزه اما ثمره عملکرد مسی در جام جهانی در پایان سال 2022 است. آرژانتین با کاپیتانی مسی به انتظار 36 ساله خود پایان داد و برای سومین بار قهرمان جهان شد.
مسی به عنوان کاپیتان، نقش مهمی در موفقیت آرژانتین در قطر داشت و با 7 گل و 3 پاس گل به عنوان بهترین بازیکن مسابقات نیز انتخاب شد.
او دو بار در فینال و بار دیگر در ضربات پنالتی مقابل فرانسه گلزنی کرد و تیم لیونل اسکالونی یکی از به یادماندنی‌ترین نمایش‌های تاریخ این رقابت‌ها را رقم زد.
پس از اینکه آرژانتین در چهار جام جهانی قبلی، از جمله شکست در فینال 2014 به آلمان، ناکام بود، به عقیده بسیاری، این آخرین فرصت مسی برای دستیابی به بزرگترین جایزه فوتبال بود.
او با 36 سال و 4 ماه سن، دومین بازیکن مسن تاریخ فوتبال است که برنده توپ طلا شده، تنها برنده اولین توپ طلا، استنلی متیوز در سال 1956، زمانی که آن را در سن 41 سالگی برنده شد، بزرگتر از مسی بود.
شش توپ طلای اول مسی در حالی به دست آمد که او برای بارسلونا بازی می‌کرد (جایی که او رکورددار بیشترین گلزنی و حضور در این باشگاه است). هفتمین توپ طلا نیز مدت کوتاهی پس از پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن در سال 2021 و پس از قهرمانی در کوپا آمریکا با آرژانتین، به دست آمد.

 

 

 

 

 


توپ طلا برای دختر کنجکاو

در کنار بهترین بازیکن سال مردان، بونماتی، هافبک 25 ساله تیم بارسلونا و تیم ملی اسپانیا پس از درخشش با اروپا و جهان توپ طلای بخش بانوان را به دست آورد. او در جام جهانی زنان که در نهایت با قهرمانی اسپانیا پس از برد 1-0 مقابل اسپانیا در فینال به دست آمد، سه گل در طول مسابقات به ثمر رساند و عنوان بهترین بازیکن مسابقات را به دست آورد. بونماتی که به عنوان بازیکنی خستگی‌ناپذیر نیز مشهور است پس از دریافت این عنوان گفت: «سعی می‌کنم از همه چیز سر در بیاورم. من یک فرد بسیار کنجکاو هستم.» الکسیا پوتیاس، هم‌تیمی او در اسپانیا و بارسلونا که دو توپ طلای آخر را به نام خود زده است، به دلیل مصدومیتی که در طول فصل گذشته داشت نتوانست جایی در لیست نهایی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

دلم برای فوتبال تنگ نشده است!

یکی از میهمانان ویژه این مراسم ادن آزار بود که به تازگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده است. آزار که در ابتدای اکتبر از فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرده است در این مراسم اعتراف کرد که «دلش برای فوتبال تنگ نشده است.»
بازیکن بلژیکی که اوایل تابستان امسال با توافقی دوجانبه از رئال مادرید جدا شد در مراسم دوشنبه شب روی فرش قرمز توپ طلای 2023 ظاهر شد و جایزه کوپا را به جود بلینگام اهدا کرد.
این بازیکن 32 ساله که قبلاً اعتراف کرده بود «دیگر در زمین بازی خوش نمی‌گذرد» درباره زندگی پس از بازنشستگی صحبت کرد و اعتراف کرد که از اوقاتش با خانواده‌اش لذت می‌برد.
 وقتی خبرنگار تی ان تی از او پرسید دوران بعد از فوتبال چطور است، پاسخ داد: «عالی است، عالی. من از زندگی در کنار خانواده و بچه‌هایم لذت می‌برم. حالا می‌توانم هر کاری که می‌خواهم بکنم و این یک زندگی ایده‌آل است.»

امباپه؛ دیر آمد و زود رفت

در مراسم و فرش قرمزهای مهم دنیا، معمولاً چهره‌های سرشناس و شاید کسانی که حتماً برنده عنوانی خواهند شد دیرتر از بقیه افراد پا به فرش قرمز می‌گذارند. با وجود اینکه لیونل مسی یکی از آخرین افرادی بود که به مراسم رسید اما کیلیان امباپه حتی 5 دقیقه بعد از مسی از ماشین برای ورود به سالن پیاده شد. اختلاف او با مسی فقط این 5 دقیقه نبود، بلکه بازیکن فرانسوی به خوبی می‌دانست در مراسمی حضور پیدا خواهد کرد که در هیچ یک از بخش‌های اهدای جوایز نام او خوانده نخواهد شد. همان‌طور که گفتیم امباپه یکی از آخرین افرادی بود که به مراسم آمد و از طرفی یکی از اولین کسانی بود که مراسم را ترک کرد. مهاجم پاری‌سن‌ژرمن از نزدیک به تمام اتفاقات اطرافش نگاه کرد. او بلینگام را روی صحنه دید که جایزه کوپا را در دست داشت و در مورد رئال مادرید صحبت می‌کرد، فقط خودش می‌دانست هنگامی که وینی و بلینگام با خنده رو به عکاسان ژست می‌گرفتند چه حسی داشت و بنابراین ترجیح داد به جای حسادت یا ترحم، لبخندها و ژست‌ها را به یک زمان دیگر موکول کند و خیلی زود مراسم را ترک کرد. با وجود اینکه سه تابستان متوالی او به رئال مادرید لینک می‌شود اما هنوز آینده او نامعلوم است. حقیقت این است که فرانسوی بدون تمدید به کار خود ادامه می‌دهد، چیزی شبیه به اتفاقی که در گالا 2021 رخ داد، اما عجیب است که در این مراسم، قهرمانان اصلی افراد دیگری بودند و فرانسوی در طول 2 ساعتی که در مراسم حضور داشت نتوانست چهره در هم خود را از عکاسان پنهان کند. دو سال پیش ساعاتی قبل از گالا در دو هتلی که سازمان برای قهرمانان ترتیب داده بود، همه نمایندگان، خبرنگاران و فوتبالیست‌ها در مورد آینده امباپه صحبت می‌کردند اما امسال خبری از این صحبت‌ها نبود و برای کسی مهم نبود آینده این داستان فرسایشی به کجا خواهد کشیده شد. دقیقاً دو ماه دیگر کیلیان امباپه بار دیگر بازیکن آزاد خواهد شد و شاید این بار فکر جدی‌تر در مورد آینده‌اش کرده باشد. چیزی که تا این لحظه به خوبی مشخص شده، این است که حضور در پاری‌سن‌ژرمن هیچ کمکی به آقای گل جام جهانی 2022 برای کسب عناوین فردی نخواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 


جود؛ جوان سال

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی