صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

شایسته توجه بیشتر هستیم

زهرا قنبری: برای ما انرژی مثبت بفرستید

پریسا غفاری
روزنامه نگار

آمار عجیب و غریب او در فوتبال بانوان و شم بسیار بالای گلزنی‌اش، توجه رسانه‌ها را به یک دختر پا به توپ جلب کرد تا کسی میان بازی چشم‌نواز او با مطرح‌ترین بازیکنان حاضر در فوتبال مردان تفاوتی قائل نشود. نام زهرا قنبری به سرعت سر زبان‌ها افتاده بود و در روزهایی که خبری از ویدیوهای فوتبال دختران نبود، همه به دنبال بازی‌هایش در مستطیل سبز بودند تا پدیده شاغل در فوتبال بانوان را بهتر بشناسند. او در اوج درخشش توانست در فصل 98-97 شمار گل‌های خود را در یک فصل به عدد 51 برساند تا یک رکورد تاریخی در هر دو بخش فوتبال مردان و زنان ایران از خود بجا بگذارد. زهرا در بازی‌های ملی هم خوش می‌درخشید؛ گل زیبای او در بازی ایران-ویتنام که از ضربه ایستگاهی به ثمر رسید، در برنامه نود در بین برترین گل‌های ماه قرار گرفت و نهایتاً با کسب ۱۷۴۴۷۱ رأی (۱۱ درصد کل آرا) به عنوان سومین گل برتر ماه انتخاب شد. هر جا که قنبری باشد، آمار گل‌های تیم هم بالاست. چهارچوب دروازه در تسخیر ضربات اوست و دروازه‌بانی وجود ندارد که یک روز سخت را در تقابل با کاپیتان زهرا پشت سر نگذاشته باشد. او شاید تا‌کنون به آرزویش که بازی در سطح فوتبال زنان اروپاست، نرسیده؛ اما برای دختری که در کودکی در تست‌های فوتبالی پسرانه شرکت کرده و مربیان را به شگفتی آورده، هیچ چیزی غیر ممکن نیست. حتی اگر این دختر 31 سالش باشد. حالا این هافبک 31 ساله و محبوب ایران با بازوبند کاپیتانی‌اش باید بازی سختی را به همراه شاگردان مریم آزمون در تیم ملی تجربه کند. مسابقه‌ای که بعد از شکست 2 بر صفر مقابل استرالیا و تساوی برابر چین تایپه برای آنها حیاتی است و در صورت برد می‌توانند برای اولین بار در تاریخ فوتبال زنان کشورمان حضور در دور سوم مسابقات انتخابی المپیک را تجربه کنند.

دو مسابقه ابتدایی انتخابی المپیک در استرالیا چطور بود؟
بازی‌های خیلی سختی بود. همان‌طور که همه از دو تیم استرالیا و چین تایپه شناخت دارند؛ در جریانند که بازی مقابل آنها چقدر مشکل است. تیم‌هایی که حتی نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.
 رقابت با تیم چهارم جوان آن هم با بازیکنان سرشناسش چون سام کر، فکر کنم کمی هم ترسناک باشد؟
استرالیا تیم بی‌نظیری است. بازی با آنها تجربه فوق‌العاده‌ای بود و هر بازیکنی دوست داشت مقابل این تیم بازی کند. خدا را شکر هم نتیجه آبرومندانه‌ای مقابل آنها گرفتیم. خیلی‌ها فکر کردند ما بیشتر از اینها گل بخوریم. اما همه تلاش ما این بود که بتوانیم نمایش خوب و نتیجه آبرومندانه‌ای بگیریم.
 سام کر همین دیشب جایزه دومین بازیکن برتر جهان را دریافت کرد. نظرت درباره او چیست؟
مسابقه برابر چنین مهاجم و گلزن قهاری خیلی سخت بود ولی به نظرم خیلی خوب کار کردیم.
 مقابل این تیم خیلی دفاعی بازی نکردیم؟
آنها از لحاظ رنکینگ خیلی از ایران بالاترند. ما نمی‌توانیم جلوی چنین تیمی هجومی بازی کنیم و باید ساختار دفاعی خودمان را داشته باشیم و بتوانیم از موقعیت و ضد حملات استفاده کنیم. امکان نداشت بتوانیم از بالا آنها را ببندیم و هجومی بازی کنیم. این کم‌تجربگی است. البته تجربه چنین بازی‌های سنگینی را نداشتیم و بازی‌های دوستانه ما تنها معطوف به روسیه می‌شد. ما نمی‌خواستیم تنها دفاعی بازی کنیم. ما می‌خواستیم بازیسازی کرده و حملات منظمی را به سمت دروازه حریف داشته باشیم. کادر هم از ما خواسته بود که ابتدا ساختار دفاعی داشته باشیم و سپس به نقاط ضعف حریف حمله کنیم.
 مسابقه با تیم چین تایپه خیلی حساس و جذاب شد. هر چند خانم آزمون اعتقاد داشتند باید می‌بردیم؟
چین تایپه نسبت به گذشته‌اش خیلی پیشرفت کرده بود و ما تاکنون موفق به برد برابر آنها نشده بودیم. در این بازی هر دو تیم موقعیت گل داشتند.
 در بازی با چین تایپه نگین زندی چند موقعیت گل را از دست داد، فکر نمی‌کنید مصدومیت شبنم بهشت هم فشار زیادی به زندی آورد؟
شبنم یک مصدومیت قبلی داشت ولی بازی کرد و بعد برابر استرالیا یک برخوردی پیش آمد و آسیبش تشدید و بالاجبار تعویض شد. نگین هم همه توانش را در میدان گذاشت تا پاس‌های خوب هم‌تیمی‌هایش را تبدیل به گل کند. زهرا خواجوی نیز درون دروازه عالی کار کرد. به نظرم همه بازیکنان بی‌نظیر کار کردند. همه نفرات با دل و جانشان بازی می‌کنند. ما تفاوت سطح فوتبال‌مان را می‌دانیم ولی تمام تلاش‌مان این است نمایش خوبی داشته باشیم و به پیشرفت‌مان کمک کنیم. ما می‌خواهیم به همه اثبات کنیم که شایسته بهتر از اینها هستیم و باید توجه بیشتری به ما شود.
 دیدار با فیلیپین را چطور ارزیابی می‌کنید؟
امیدوارم در بازی امروز هم خوب بازی کنیم و نتیجه عالی بگیریم. دوست داریم ببریم. ولی آنها تیم یکدستی دارند و نباید حریف را دست‌کم بگیریم. برایمان دعا کنید.
 تماشاگران بی‌شماری در مسابقه اول شما حضور داشتند. چقدر وجود آنها در روند تیم تأثیرگذار بود؟
تماشاچی خیلی تأثیر می‌گذارد. کل استادیوم پر و بلیت‌ها همه فروخته شده بود. حتی روی روند بازی ما تأثیر مثبت گذاشت. در کل برای همه تیم بی‌نظیر بود. چون تا به حال در چنین جوی بازی نکردیم.
 استادیوم HPK از نظر امکانات در چه شرایطی قرار داشت؟
امکانات این استادیوم هم بی‌نظیر بود. چمن و... همه عالی بود.
 از بازیکنان استرالیا کدام بازیکن تکنیکش توجهت را جلب کرد؟
بازیکن ایده‌آل‌شان سام کری بود ولی باز هم می‌گویم همه آنها بسیار حرفه‌ای بازی می‌کردند. همه تیم لذت بردیم.
 صحبت پایانی؟
همه هم‌تیمی‌های من فوق‌العاده کار می‌کنند. از شما و مردم ایران می‌خواهم انرژی‌های مثبت‌تان را به ما انتقال دهید. کادر فنی و همه مثل کوه پشت هم هستیم. فکر می‌کنم نتیجه خوبی که در این دو دیدار گرفتیم نتیجه همدلی ماست.

جستجو
آرشیو تاریخی