صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

واعظی: پرسپولیس با گل‌های شهاب و ترابی نفت را می‌برد

مقایسه عابدزاده و بیرانوند درست نیست

مهدی واعظی دروازه‌بان اسبق پرسپولیس در رابطه با درخشش بیرانوند در چند فصل اخیر لیگ برتر و رکورد کلین‌شیت استثنایی 100 بازی سنگربان پرسپولیس و مسائلی که در خصوص پرسپولیس در چند مدت اخیر مطرح شده به شکل جالبی به اظهارنظر پرداخت و بحث‌های تخصصی مفیدی را در رابطه با مبحث دروازه‌بانی و مقایسه دروازه‌بان فعلی پرسپولیس با سایر سنگربانان مطرح ایران و حتی دروازه‌بان‌های دیگر دنیا بر زبان آورد.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
در رابطه با رکورد 100 کلین‌شیت دروازه‌بان پرسپولیس چه نظری به عنوان دروازه‌بان اسبق پرسپولیس دارید؟
علیرضا از پتانسیل بالایی برخوردار است و حقیقت امر به این واقعیت باز می‌گردد که در حال حاضر سنگربانی همسطح او وجود ندارد. در این بین شاید یک مقدار جسارت و خاستگاهی که مدنظرش بوده به نوعی شرایط او را نسبت به سایر دروازه‌بان‌ها متمایز کرده و موجب شده تا به لحاظ آمار و ارقام شرایط خیلی خوبی را رقم بزند و شکل دروازه‌بانی خیلی خوب و با اطمینانی را ارائه دهد.
بعضی‌ها به دلیل ثبت بعضی از رکوردهای استثنایی بیرانوند این سنگربان را با عابدزاده قیاس می‌کنند؟
مقایسه بین احمدرضا عابدزاده با بیرانوند درست نیست چون خصوصیاتی که این دو گلر داشته‌اند با همدیگر خیلی متفاوت است. در این بین احمدرضا شکل گلری خاص خودش را داشت و به نوعی به دلیل شکل ضربه زدن‌ها و توپگیری‌ها به نوعی الگو شده بود در حالی که ما هنوز نتوانستیم بعد از احمدرضا الگویی برای دروازه‌بانی‌مان داشته باشیم. جدا از این موارد بحث یک پا جمع کردن توپ بود و شروع مجددهایش از بغل که کج می‌شد و دراپ می‌زد هم بی‌نظیر بود تا فوروارد را در بهترین شرایط قرار دهد.
منظورتان را بهتر مطرح می‌کنید؟
در دنیای فعلی ما سبک خاصی از گلری داریم سبکی به طور مثال که مختص اشمایکل و کوپکه بوده و احمدرضا هم در ایران صاحب سبک است به این دلیل که در بحث خروج‌هایش و توپگیری‌ها و دراپ‌ها و بعضی از مسائل دیگرش بی‌نظیر بود به همین دلیل من و رحمتی و رودباریان زمان خودمان سبک بازی این سنگربان را الگوی خودمان قرار داده بودیم.
اما بیرانوند هم تقریباً در همه تکنیک‌های دروازه‌بانی در سطح بالایی ظاهر شده؟
بله استایل دروازه‌بانی این گلر بسیار خوب است ضمن اینکه نوع دست‌ها و شیرجه‌ها و پرتاب‌های بلندش هم بی‌نظیر است ضمن اینکه باید به این مسأله بازیسازی از آخرین نقطه زمین را هم اضافه کرد که به نوعی در سبک جدید دروازه‌بانی جهان قرار دارد و سبک مدرن دروازه‌بانی دنیا محسوب می‌شود اما این سبک برای بیرانوند نیست.
اما پرتاب‌های بلند بیرانوند و تک به تک کردن مهاجمان هم به نوعی سبک محسوب می‌شود!
این مسأله واقعاً سبک خوبی از سوی بیرانوند بود اما همیشه این مسأله را شاهد نبودیم خصوصاً از زمانی که بیرانوند مصدوم شد خیلی به آن شکل از پرتاب‌های بلندش استفاده نکرده است.
در خصوص بازی با پای بیرانوند که بی نظیر است چه صحبتی دارید؟
بازی با پای بیرانوند بی‌نظیراست اما ما باید این مسأله را در نظر بگیریم که این مسأله هم به نوعی بخشی از تاکتیک پرسپولیس است که برای پرس گریزی استفاده می‌شود اما به هر حال در بخش پایداری علیرضا بیرانوند و اینکه چند سال است دروازه‌بان اول ایران بوده واقعاً علی بی‌نظیر بوده است و قطعاً این آمار خیلی راحت به دست نمی‌آید.
دروازه‌بان‌های خوب دیگری هم داریم اما آنها نتوانستند استمرار بیرانوند را داشته باشند!
دقیقاً همینطور است ما دروازه‌بان‌های خوب دیگری مانند اخباری و نیازمند و حسینی و امیر عابد‌زاده داریم اما هیچ‌کدام از این دروازه‌بان‌ها با وجود اینکه سنگربانان خوبی هم بودند اما استمرار و درخشش لازم و مستمری مانند بیرانوند که همزمان در تیم ملی و پرسپولیس بهترین بوده را نداشتند تا این تداوم او را به بهترین سنگربان ایران تبدیل سازد.
برای آینده چه شرایطی را برای بیرانوند پیش‌بینی می‌کنید؟
علی فیزیولوژی پایداری دارد به همین دلیل در این سال‌ها حتی دو کیلو هم اضافه وزن نداشته است. این چنین دروازه‌بان‌هایی طول عمر دروازه‌بانی‌شان هم بالاست هر چند اگر می‌خواهد بهترین بماند باید بعد از سن 33 -34 سالگی برای اینکه کمتر دچار آسیب‌دیدگی شود تمرینات اختصاصی خیلی بیشتری جدا از تمرینات باشگاهی‌اش باید داشته باشد مثل احمدرضا. در هر حال علی اگر می‌خواهد سبک‌اش را بنام خودش داشته باشد باید شرایطش را حفظ کند.
در رابطه با بازی پرسپولیس مقابل ملوان که بازی خوبی نشد چه صحبتی دارید؟
زمین بازی ملوان مناسب نبود. چمن بلند و رگه‌رگه بود در حالی که دستگاه‌های چمن‌زنی مخصوص به گونه‌ای عمل می‌کند که به شکل نوارنوار چمن‌ها را می‌زند. در این زمین هم پرسپولیس نتوانست کیفیت خوبی را به نمایش بگذارد و شاید به همین دلیل بود که پاس‌های پرسپولیس به عدد سه نمی‌رسید.
در رابطه با بازی پرسپولیس مقابل صنعت نفت چه شرایطی را پیش‌بینی می‌کنید؟
پرسپولیس با حضور هوادارانش حتماً باید بازی هجومی ارائه دهد و اجازه ندهد رقیب از او فاصله بگیرد. قطعا با برد پرگل می‌توان منتظر لغزش رقیب بود و دوباره به صدر رسید.
فکر نمی‌کنید نبیل باید در کنار شهاب از ابتدا بازی کند؟
من فکر می‌کنم نبیل با وجود استایل خوبی که دارد هنوز به آمادگی بدنی لازم نرسیده است. عمری هم بازیکن سایه مناسب و خوبی برای شهاب نیست و به نوعی فضا می‌خواهد که از عرض به عمق بزند و به نوعی نه مهاجم باکس است نه سایه اما برای پرس و فشار آوردن به رقیب بهترین محسوب می‌شود.
در بازی قبلی پرسپولیس چرا در داخل باکس صاحب موقعیت چندانی نشد؟
در بازی گذشته باکس ما خالی بود چون بازیکنی آنجا نداشتیم در حالی که ما باید همیشه چند بازیکن در باکس حریفانمان داشته باشیم تا بتوانیم شانس و فرصت‌های گلزنی بیشتری را خلق کنیم.
در بازی مقابل ملوان تعویض شهاب و سروش هم عجیب بود!
به دلیل بازی فیزیکی و چمن بد بود که سروش نتوانست کارآیی داشته باشد از این رو تعویض شد هر چند شاید شهاب می‌ماند بهتر بود.
برای بازی مقابل پرسپولیس مقابل صنعت نفت چه نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنید؟
به نظرم پرسپولیس با نتیجه دو بر صفر برنده می‌شود و گلزن‌های پرسپولیس هم احتمالاً شهاب و ترابی خواهند بود. در این بین به نظرم شاگردان گل محمدی باید در نیمه اول کار تیم میهمان را یکسره سازند چون تیم آبادانی زهردار است.
به نظرتان بعد از چند سال امسال آقای گل از پرسپولیس خواهد بود؟
شهاب مهاجم خوبی است اما او باید در هر بازی گل بزند نه اینکه در یک بازی سه گل بزند اما در یکی دو بازی خبری از گلزنی‌اش نباشد.
چرا بین تیم‌های مدعی خصوصاً رقیبان جنگ داوری و سایر موارد به شکل پررنگی دیده می‌شود؟
پرسپولیس باید در بخش‌های مختلف مبارزه کند چون به هر حال شاهد بودیم که رقبا به لحاظ داوری و سایر موارد سود بیشتری برده‌اند اما شرایط به گونه دیگری انعکاس پیدا کرده که در نوع خود جای تعمق و بررسی دقیق‌تری دارد. به نوعی که ما دیدیم یک پنالتی روی نعمتی یا عالیشاه در همین بازی ملوان رخ داد یا بالای چشم دانیال پاره شد که بازیکن ملوان به عمد آان ضربه را زد اما داور به یک کارت زرد بسنده کرد. نمونه چنین داوری‌هایی را برای پرسپولیس در چند بازی دیگر هم شاهد بودیم اما این مسأله به شکل پررنگی بازتاب پیدا نکرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی