صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تنها راه نجات، استعفای دسته جمعی است

عموزاده: طباطبایی یک تنه کاراته را نابود کرد

فائزه زمانی
روزنامه نگار

کاراته ایران مدت‌هاست که از عرش به فرش رسیده است. تیمی که سال‌ها سری بین سرها داشت و در جهان حرف‌ها برای گفتن، حالا با 1 نقره و 1 برنز در تاتامی مسابقات جهانی مجارستان، دوازدهم شد. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. شاگردان هروی همین چندوقت پیش هم با هشتمی در تاتامی هانگژو، بدترین نتیجه تاریخ بازی‌های آسیایی را گرفتند تا رنگ رخساره کاراته از سر درونش خبر بدهد. حالا مهدی عموزاده دارنده اولین مدال تاریخ تیم ملی کاراته در مسابقات جهانی 1996 آفریقای جنوبی، این نتایج را در شأن کاراته ایران نمی‌داند. او معتقد است مقصر این نزول مدیریت غلط حسن طباطبایی رئیس فدراسیون است؛ مدیریتی که کاخ رؤیایی کاراته را روی سرش ویران کرده و روز به روز آن را در باتلاق بیشتری فرو می‌برد.
به گفته عموزاده شاید حالا وقتش رسیده باشد که امثال طباطبایی رئیس و محسن آشوری دبیر فدراسیون با یک خداحافظی همه را خوشحال کرده و کاراته ایران را به اهلش
بسپارند.

 دوازدهمی تیم ملی در مسابقات جهانی، قابل قبول است؟
نتایج تیم ملی مورد قبول هیچ کسی نیست.
اگر بخواهم در این زمینه صحبت کنم باید از سال 2012 شروع کنم که تیم دست حبیب‌الله ناظریان بود و در مسابقات جهانی پاریس موفق شد سوم جهان شود. بعد از آن یک تیم آماده به دوستان تحویل داده شد که در سال 2014 و 2016 قهرمان جهان شد که این افتخارات هیچ وقت یادمان نمی‌رود.
مشکل اینجا بود که در تمام این سال‌ها فکری به حال پشتوانه‌سازی نکردیم و هرچه داشتیم از همان استفاده کردیم. بدتر از آن هرچه داشتیم خرج المپیک کردیم، آنقدر به فکر این مسابقات بودیم که رده‌های پایه را فدای آن کردیم. اگر در این سال‌ها کمی هم به فکر پشتوانه‌سازی بودیم الان سرمایه‌های جدیدی داشتیم و حال و روزمان این نبود که فاصله بین نفر اول و دوم تیم ملی اینقدر زیاد باشد.
اشتباه کردیم و ثمره اشتباهات‌مان هم این است که در بازی‌های آسیایی بدترین نتیجه تاریخ را گرفتیم و در مسابقات جهانی هم دوازدهم شدیم که البته چنین روزهایی قابل پیش‌بینی بود.
 فدراسیون طباطبایی کجای مسیر را اشتباه رفته که کاراته به چنین روزی افتاده؟
تک تک آنهایی که در فدراسیون هستند در این نتایج سهیم‌اند اما مدیریت بیشترین سهم را دارد. این اشتباهات باید درس عبرتی برای فدراسیون شود اما متأسفانه آنها با سیاست‌های اشتباه آشوری هر بار همین بلا سرشان می‌آید. آشوری دبیر فدراسیون به اندازه کافی به کاراته خدمت کرده است و بیشتر از این راضی به زحمت ایشان نیستیم. ایشان لطف کنند با یک خداحافظی ما را خوشحال کرده و کاراته را به اهلش بسپارند. در کاراته قحط‌الرجال نیست که چنین افرادی در رأس باشند. همچنین از مسعود سیدی هم تشکر می‌کنم که طباطبایی را به دامان کاراته انداخت. از خود طباطبایی رئیس فدراسیون هم تشکر می‌کنم کاری که 20 نفر باید برای نابودی کاراته فکرشان را روی هم بگذارند تا به ثمر بنشیند را در مدت زمانی کوتاه، آن هم یک نفره انجام داد.
از همه این دوستان به علاوه کادرفنی تشکر می‌کنم. این دوستان زحمات خود را کشیده‌اند و ای‌کاش هرچه زودتر کاراته را به حال خود رها کنند.
 وقتش نرسیده است که شهرام هروی از هدایت تیم ملی برکنار شود؟
کادر فنی زحمات زیادی کشیده و چندین بار هم افتخارآفرینی کرده است و حالا هم تیم ملی را به قعر جدول رسانده است. وقتش رسیده است که کادر تیم ملی تغییر کند، مدال‌ها را کنار این نتایج می‌گذاریم و از کادرفنی تشکر می‌کنیم. وقتی هم که از کسی تشکر می‌کنیم به این معناست که وقتش رسیده که برود.
 هروی در تاتامی بوداپست باز هم به باتجربه‌ها اعتماد کرد. بهتر نبود که با ترکیبی کاملاً جوان پا به مسابقات بگذارد؟
هروی در بوداپست از تلفیق جوان‌ها و باتجربه‌ها استفاده کرد اما جواب نگرفت. این درحالی است که در مسابقات قهرمانی آسیا فقط ترکیبی جوان را به میدان فرستاد و اتفاقاً نتیجه هم گرفت اما نمی‌دانم چرا به این ترکیب اعتماد نکرد و دوباره دست به تغییر زد.
 هانسوکوی پورشیب باعث شد تا در کومیته تیمی هم به مدال نرسیم. شما هم داوری را مقصر حذف ایران مقابل آذربایجان می‌دانید؟
من داور جهانی نیستم. داور وسط این تصمیم را تنها نگرفته و به کمک داورهای کنار رأی را اعلام کرده است. ما نمی‌توانیم به رأی داور اعتراض کرده و باید در هرصورت قبول کنیم. در المپیک هم چنین اتفاقی افتاد اما رأی به نفع سجاد گنج‌زاده ما داده شد اما اینجا این اتفاق برعکس افتاد. اصلاً کار ما جلوی تیمی مثل آذربایجان نباید به اینجا برسد که داوری تأیید‌کننده باشد. تیمی مثل اردن، آذربایجان را با نتیجه 3-0 شکست می‌دهد، ما کارمان به اما و اگر می‌افتد و هنوز درگیر این هستیم که آن ضربه هانسوکو بود یا نه. اینجاست که متوجه می‌شویم فاصله زیادی بین ما و حریفان‌مان افتاده است.
 بهتر نبود طباطبایی چند روز مانده به مسابقات کادرفنی تیم ملی دختران را تغییر نمی‌داد؟
مشکل اصلی تیم ملی دختران دخالت‌های بیجای بعضی آقایان مثل آشوری در تیم است.
این دخالت‌ها باعث ایجاد حواشی می‌شود، نتیجه‌اش هم تغییر کادرفنی دختران چند روز مانده به مسابقات جهانی است. حالا خود آشوری باید پاسخگوی نتایج باشد.
ترکیب تیم دختران حتی تا روز قبل از شروع مسابقات جهانی مشخص نبود که این بسیار اشتباه است. البته که تیم با بدشانسی هم روبه‌رو شد و سعادتی به‌خاطر پارگی رباط دیدار رده‌بندی را از دست داد.
تمام این حواشی به مدیریت اشتباه حسن طباطبایی برمی گردد که اجازه می‌دهد هرکسی در تیم ملی بانوان دخالت کند. همین موضع هم اختیار عمل را از کادرفنی می‌گیرد و باعث ایجاد حواشی و نتایجی ضعیف می‌شود.
 در چنین شرایطی چه تصمیمی کاراته را از این منجلاب نجات می‌دهد؟
آقایان از رأس فدراسیون گرفته تا پایین باید استعفا بدهند. وزیر ورزش باید یک نفر از جنس کاراته را رئیس فدراسیون کند تا با گذشت زمان اوضاع به روال قبل برگردد وگرنه تا اوضاع این باشد، همین ‌آش و همین کاسه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی