صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

«مسی» در فاصله «3 گلی» کاپیتان سابق ایران

تحسین جهانی «بزرگمرد کوچک»

وصال روحانـی
روزنامه نگار

لیونل مسی آرژانتینی و 36 ساله که فاتح توپ طلا در مراسم اهدای شب گذشته (دوشنبه شب) این جایزه معتبر بود، در ادامه روند خلق رکوردهای استثنایی‌اش به فاصله «3 گلی» علی دایی رسیده و اگر در دیدارهای بعدی تیم ملی فوتبال کشورش چهار گل دیگر بزند، بالاتر از دایی به دومین گلزن برتر «ملی» تاریخ تبدیل می‌شود و دایی را به رده سوم تنزل خواهد داد. مسی تا این لحظه زننده 106 گل در 178 بازی ملی خود بوده که رتبه سوم را در جدول گلزنان دیدارهای ملی در تمامی دوران‌ها به وی اختصاص داده اما این پایان تکاپوی او در این سطح نیست و قصه‌های جالب دیگری را در پیش داریم.
وقتی دایی، مهاجم اسبق بانک تجارت، پرسپولیس، سایپا و البته آرمینیا بیله‌فلد، بایرن مونیخ و هرتابرلین و کاپیتان پیشین تیم ملی ایران حدود 20 سال پیش با رسیدن به آمار 109 گل زده در 149 بازی ملی ایران در صدر جدول گلزنان برتر «ملی» تاریخ ایستاد، این باور عمومیت راسخی داشت که این رکورد حالا حالاها شکسته نخواهد شد و 50 سال و حتی بیشتر از آن طول خواهد کشید که فرد دیگری بیاید و آماری را به ثبت برساند که از دستاورد فوق‌العاده مهاجم نامدار فوتبال ایران فوق‌العاده‌تر باشد.
 
آمار دیوانه‌وار مرد اساطیری
در عمل چنین نشد و کریس رونالدو، سوپراستار زوال‌ناپذیر پرتغالی دو سال و اندی پیش به رکورد مزبور رسید و ابتدا با 109 گل زده دایی برابری کرد و به مرور زمان آن را بهتر و بهتر ساخت به طوری که اینک در اواسط آبان ماه 1402 صاحب رقم خیره کننده 127 گل زده است که در 204 بازی او برای تیم ملی پرتغال به ثبت رسیده است. رونالدو نه تنها خیال رها کردن بازی‌های ملی را ندارد، بلکه اعلام کرده حداقل تا پایان جام ملت‌های اروپای 2024 که خرداد و تیرماه سال آینده در خاک آلمان برگزار می‌شود، در صحنه مسابقات ملی می‌ماند و تا آن تاریخ امکان دارد که مهاجم فعلی النصر عربستان باز بر رقم گلزنی‌هایش بیفزاید و تا عدد 135 گل و حتی فراتر از آن به پیش برود. وای به وقتی که رونالدو احساس کند توان حضور در جام جهانی 2026 را هم دارد و مسئولان تیم ملی پرتغال نظر مساعد کنونی خود نسبت به وی را حفظ و او را همچنان برای دیدارهای این تیم فرا بخوانند و رونالدو تا جام 2026 به میدان بیاید و در آن صورت، رسیدن وی به آمار دیوانه‌وار 145 و حتی 150 گل زده ملی هم وجود دارد. چیزی که دود از سر ناظران بلند خواهد کرد و این عضو پیشین منچستریونایتد، رئال مادرید و یوونتوس را به افسانه‌های اساطیری پیوند خواهد زد.
 
آیا پایانی هم برای مسی متصور است؟
آنچه آمد، البته احتمالات و شایدها است ولی آنچه قطعی می‌نماید، نزدیک شدن لیونل مسی دیگر سوپراستار فوتبال زمانه به رکورد تابناک دایی و احساس شدن نفس داغ و سوزاننده او پشت گردن دایی است.
دایی دو سال پیش بعد از شکسته شدن رکورد گلزنی‌اش توسط رونالدو برای او پیام تبریک فرستاد و شایستگی وی را برای این مهم ستود و قطعاً در صورت عبور مسی از رکوردش نیز چنین خواهد کرد و بر کار بزرگ این مهاجم چپ‌پای ‌زاده شهر روزاریوی آرژانتین مهر تأیید و تحسین خواهد زد ولی باید پرسید آیا این کوچولوی پر هنر آمریکای لاتین و دارای هوش و دید و دقت خارق‌العاده، سقف و مرزی برای خود قائل است و خیال ندارد که سرانجام توقف و کفش‌هایش را به دیوار آویزان کند.
مسی با تصاحب هشت توپ طلا رکورددار فتح مهم‌ترین جایزه انفرادی فوتبال جهان است. مسی که از 2003 تا 2021 برای بارسلونا و از تابستان 2021 تا تابستان 2023 برای پاری‌سن ژرمن بازی کرد و از آن پس پیراهن اینترمیامی آمریکا را بر تن دارد، بیش از 800 گل در سطح باشگاهی و ملی به ثبت رسانده و با به ثمر رساندن 672 گل طی 19 سال عضویتش در بارسلونا، رکورددار زدن بیشترین گل برای یک باشگاه واحد در کل تاریخ به حساب می‌آید.
 مسی با 474 گل زده، رکورددار گلزنی در لالیگا هم هست و ایام سراسر افتخار وی در نوکمپ با مشارکت در فتح 34 جام توسط آبی و زردپوشان ایالت کاتالونیای اسپانیا همراه شد که 10 جام آن مربوط به قهرمانی لالیگا و چهار تای آن هم مرتبط به فتح لیگ قهرمانان اروپا است و البته او در سطح ملی جام جهانی 2022 را هم بالای دست خود برده است. به چنین مرد بی‌همانندی حتی اگر دیشب یک توپ طلای دیگر را نداده باشند، بجز تبریک چه چیز دیگری می‌توان گفت و آیا می‌توان این «بزرگمرد کوچک‌جثه» را تحسین نکرد؟

جستجو
آرشیو تاریخی