تساوی پرافت‌وخیز با چین شماره 2

هر چه زدیم و زدند، گل نشد

پریسا غفاری
روزنامه نگار

یکشنبه 7/8/1402، بازی دوم از مرحله مقدماتی المپیک، ورزشگاه شهر پرث
تیم ملی زنان ایران؛ زهرا خواجوی، فاطمه امینه برازجانی، ملیکا محمدی، حدیث بساط شیر ، بهناز طاهرخانی، زهرا سربالی (75- محدثه زلفی)، شبنم بهشت (42- زینب عباسپور)، زهرا قنبری، مونا حمودی (46- سمانه چهکندی) نگین زندی و افسانه چترنور (75- هستی فروزنده) تیم ملی زنان چین‌تایپه؛ چنگ سسو یو، لی یی‌ون، لین چیونگ‌یینگ، وو کای چینگ، تینگ چیا‌یینگ، چن یینگ‌هوی، لای لی‌چین، وانگ سیانگ، چان پی‌هان، سو وو سان و لی سیو چی دومین دیدار تیم ملی فوتبال زنان از رقابت‌های مرحله دوم انتخابی المپیک فوتبال در قاره آسیا و اقیانوسیه با قضاوت چوکی اون از بوتان و کمک داوران تیشروگی نائومی از ژاپن و چودئن تشرینگ از بوتان در ورزشگاه مرکزی پرث آغاز شد. نیمه اول تا دقیقه 6 بازی ایران صاحب توپ و میدان بود. نگین زندی یکی دو موقعیت نصفه ‌‌و نیمه هم داشت اما هیچکدام خطری جدی روی دروازه چین‌تایپه ایجاد نکردند. در مقابل در دقیقه ۱۹ موقعیت بسیار خطرناکی برای چین‌تایپه ایجاد شد که لیو‌ چین، شماره ۱۰ چین‌تایپه از قلب دفاع ایران نفوذ کرد و تک به تک با زهرا خواجوی توپ را به تیر دروازه کوبید تا دروازه ایران حسابی تهدید شود. در دقیقه ۲۱ هم خطای بسیار خشن هو‌کیا چینگ روی پای شبنم بهشت انجام شد که از چشم داور دور ماند. چینگ با استوک روی مچ پای شبنم بهشت رفت و باعث مصدومیت او شد. بازی تا دقیقه ۴۱ هم کماکان با نتیجه بدون گل پیش رفت و چین‌تایپه بیشتر مالک توپ و میدان بود تا اینکه در دقیقه 43 موقعیت بسیار جدی برای ایران بوجود آمد که نگین زندی موفق به زدن ضربه نهایی نشد. بدین ترتیب نیمه اول بازی بدون گل مساوی به اتمام رسید. نیمه دوم با حملات پردامنه و موقعیت‌های خطرناک بازیکنان چین‌تایپه روی دروازه ایران استارت خورد. تاپیه خیلی زود در یکقدمی گل و باز کردن دروازه ایران قرار گرفت. در دقیقه 49 سو یو هوسون مقابل دروازه خالی موقعیت فوق العاده‌ای داشت که توسط بهناز طاهرخانی به کرنر فرستاده شد و این بازیکن دروازه را نجات داد. در دقیقه 55 هم پاس عالی برای لایلی ارسال شد که گلنوش خسروی زودتر از او آن را با ضربه سر به کرنر زد. در زمان 77 بازی هم زهرا خواجوی موقعیت جدی یینگ را به زیبایی دفع کرد. در واپسین دقایق مسابقه نیز چین‌تایپه‌ای‌ها به دنبال گل بودند اما درخشش زهرا خواجوی باعث شد دروازه ایران بسته بماند. در ثانیه‌های پایانی ایران با یک حمله جدی تا آستانه فتح دروازه حریف پیش رفت. دقیقه (5+90) سمانه چهکندی صاحب آخرین موقعیت مسابقه شد که ضربه او در آستانه ورود به دروازه چین‌تایپه برگشت داده شد تا در پایان یک بازی پرافت‌وخیز دو تیم با تساوی بدون گل کار خود را به پایان ببرند.

همه چیز به بازی آخر کشید
تیم ملی زنان ایران با تساوی با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم ملی زنان چین‌تایپه با یک امتیاز در رتبه سوم گروه اول دور دوم انتخابی المپیک 2024 پاریس قرار گرفت و چین‌تایپه‌ای‌ها همچنان قعرنشین گروه هستند. دو تیم برای صعود به مرحله حذفی، محکوم به کسب 3 امتیاز در بازی پایانی مرحله گروهی هستند و باید امیدوار باشند تا در دو گروه دیگر، نتایج موردنظر آنها به‌ ثبت برسد تا بتوانند به عنوان تیم دوم برتر راهی مرحله حذفی شوند. شاگردان مریم آزمون در آخرین بازی خود روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه ساعت 11:20 به وقت تهران به مصاف تیم ملی زنان فیلیپین می‌روند و در دیگر مسابقه گروه هم تیم ملی زنان چین‌تایپه باید از ساعت 14:30 به وقت تهران به مصاف تیم ملی زنان استرالیا برود.

8 گل در یک مصاف کاملاً یکطرفه
در ادامه مسابقات گروه اول، استرالیا با نتیجه ۸ بر صفر از سد فیلیپین گذشت. شاگردان تونی گوستاوسون در تیم ملی زنان استرالیا که بعد از برتری 2 بر صفر مقابل ایران، برای قطعی شدن صعودشان به دور بعد، نیاز به کسب پیروزی مقابل فیلیپین داشتند، در یک بازی یکطرفه با ۸ گل از سد این تیم گذشتند و صعودشان به دور سوم رقابت‌های انتخابی المپیک را به سادگی قطعی کردند. این در حالی بود که فیلیپین هم در دیدار نخست خود، روز چهارشنبه با نتیجه ۴ بر یک از سد چین‌تایپه گذشت.

جستجو
آرشیو تاریخی