هیچ نشانی از تغییر نیست

در سال 2019، فرانس فوتبال از ایجاد جایزه یاشین، جایزه سالانه‌ای که به بهترین دروازه‌بان تعلق می‌گیرد، رونمایی کرد. این جایزه به درستی به نام یاشین نامگذاری شده است و حدس زده می‌شود که این جایزه به دلیل نبود دروازه‌بان برنده توپ طلا ایجاد شده است.
این جایزه طی مراسم توپ طلا در سه فصل از چهار فصل گذشته اعطا شده است. (نسخه 2020 به دلیل همه‌گیری COVID-19 لغو شد.) در سال 2023، 10 دروازه‌بان از 9 کشور مختلف - از جمله چهار کشور غیر اروپایی - نامزد شدند، از جمله یاسین بونو، امیلیانو مارتینز و آندره اونانا.
برخی نگرانی‌های اولیه وجود داشت مبنی بر اینکه جایزه یاشین می‌تواند احتمال بردن توپ طلا را برای یک دروازه‌بان کم‌تر کند‌، چرا وقتی به دروازه‌بانی که از قبل جایزه‌ای برای یک موقعیت خاص دارد، رأی می‌دهیم تا جایزه اصلی را ببرند؟ اما رنو معتقد است وجود این جایزه منفعت دارد.
او گفت: «بهترین کاری که این جایزه انجام می‌دهد، این است که باعث می‌شود نگاه بیشتری به دروازه‌بان‌ها بشود و از نظر من رأی‌گیری برای توپ طلا را منحرف نمی‌کند.»
جانلوئیجی بوفون، دروازه‌بان بزرگ ایتالیایی، زمانی گفت که این روزها برای اینکه یک دروازه‌بان توپ طلا ببرد به چیزی واقعاً استثنایی نیاز است، چیزی مانند کمک به تیمش برای بردن جام جهانی با مهار چهار ضربه متوالی پنالتی.
رنو و ویلسون نیز توافق دارند که بردن توپ طلا توسط دروازه‌بان‌ها نیازمند اتفاق بسیار خاصی است اگرچه باز هم نمی‌توان بردن این عنوان را تضمین کرد.
رنو گفت: «دوست دارم روزی را ببینم که دوباره دروازه‌بانی این عنوان را مانند یاشین ببرد اما اگر واقع بینانه به این مسأله نگاه کنیم همیشه بازیکنی وجود دارد که در جایی کار  بزرگی کرده و این باعث می‌شود که کار دروازه‌بان به چشم نیاید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی