16 مدال روز پایانی پاراآسیایی و هدیه مهم به فرزندان ایران

دومی تاریخی

محسن وظیفه
روزنامه نگار
کاروان ورزشی ایران در روز پایانی بازی‌های پاراآسیایی توانست جایگاه دومی خود را از ژاپن پس بگیرد و بهترین نتیجه تاریخ را برای خودش ثبت کند. ایران با ۵ طلا، ۷ نقره و ۴ برنز توانست صاحب 44 طلا، 46 نقره و 41 برنز شود و رده دوم را برای اولین‌ بار به دست بیاورد. این در حالی است که در دوره قبل این بازی‌ها کاروان ایران ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز کسب کرده بود و روی سکوی سوم ایستاده بود اما در این دوره با وجود کمتر شدن 7 طلا ایران دومی بازی‌ها را به دست آورد. البته جایگاه دومی ایران که از روز اول در اختیار فرزندان ایران بود روز جمعه از سوی ژاپن تهدید شد و ژاپن یک روز این جایگاه را به خودش اختصاص داد اما این شرایط خیلی دوام نیاورد و در روز پایانی فرزندان ایران دوباره به جایگاه دومی رسیدند. این یک نتیجه مهم و تاریخی برای ورزشکاران جانباز و توان‌یاب ایران است.

 فوتبال 5 نفره؛ قهرمان مظلوم
یکی از رشته‌هایی که خیلی‌ها دوست داشتند تا در این دوره به مدال طلا برسد، فوتبال 5 نفره بود اما نقره پارالمپیک ریو بدجوری به این تیم ضربه زد.  ستاره‌های تیم ملی فوتبال 5 نفره چنان در ریو درخشیدند که خواب را از چشمان برخی ربود و نتیجه این شد که بلایی سر این رشته بیاورند که حتی در آسیا هم حرفی برای گفتن نداشته باشد.
تصمیم اشتباه در حذف این تیم از پارالمپیک توکیو سرنوشت این تیم را عجیب تغییر داد و علاوه بر اینکه به عمر قهرمانی نسلی از فوتبالیست‌های تکنیکی این ورزش پایان داد، باعث شد تا این تیم در راه رسیدن به المپیک پاریس هم باز بماند. رشته مظلوم ورزش ایران در هانگژو تا یک قدمی قهرمانی رفت و حتی قهرمان را یک روز قبل از فینال 2 بر یک شکست داد اما در روز فینال به حکم ضربات پنالتی 2 بر یک مقابل چین شکست خورد تا مدال نقره بگیرد. آه این تیم مظلوم، دامن آنهایی را که با اطلاعات غلط و از روی غرض این تیم را به این روزگار گرفتار کردند، می‌گیرد.

پاراشطرنج؛ پاتک به قلعه ژاپن
شطرنج‌بازان ایران در روز پایانی 2 طلا، 4 نقره و 2 برنز در بخش سرعت کسب کردند تا برنامه ژاپنی‌ها برای رسیدن به رده دوم به هم بخورد. در انفرادی بانوان کلاس VI-B1، ملیحه صفایی مدال طلا را به دست آورد.
در بخش تیمی بانوان و در کلاس VI-B1، تیم کشورمان صاحب مدال طلا شد و تیمی مردان در همین کلاس به نقره رسید. در بخش تیمی مردان کلاس  ،PIتیم ایران به مدال نقره دست یافت. در انفرادی بانوان و در کلاس  ،VI-B2/B3عاطفه نقوی به مدال برنز بسنده کرد و لیلا زارع‌زاده به مدال برنز رسید. در انفرادی مردان و در کلاس  ،PIابوالفضل کاظمیان صاحب مدال نقره شد. در بخش تیمی مردان کلاس  VI-B2/B3به مدال نقره رسید.

پاراوزنه‌برداری؛
خاطره سیامند زنده شد
مدال‌های طلا و نقره دسته فوق‌سنگین پاراوزنه‌برداری چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی به نمایندگان ایران رسید. احمد امین‌زاده در دسته 107+ کیلوگرم با مهار وزنه 266 کیلوگرم به عنوان قهرمانی رسید، مهدی صیادی هم با مهار وزنه 244 کیلوگرمی، نقره‌ای شد.
طلای امین‌زاده باز هم یاد و خاطره سیامند رحمان را زنده کرد. سیامند هنوز رکورددار است و کسی نمی‌تواند به رکورد او برسد. نیکو روزبهانی نماینده ایران با مهار وزنه 126 کیلوگرمی موفق شد در جایگاه سوم دسته 86+ کیلوگرم بانوان بایستد.
 
پاراتیراندازی با کمان؛
درخشان و مدال‌آور
آخرین نماینده ایران در پاراتیروکمان، محمدرضا زندی بود که با شکست مقابل حریف چینی به فینال نرسید اما توانست به مدال برنز دست پیدا کند. پاراتیروکمان نتیجه فوق‌العاده خوبی گرفت و مهم‌تر از همه اینکه به ژاپن رحم نکرد. بعد از برتری رحیمی در فینال مقابل حریف ژاپنی، زندی هم در رده‌بندی توانست با نتیجه 136 بر 130 حریف ژاپنی را شکست بدهد و به مدال برنز برسد.

ZOOM

پارادوومیدانی؛
حاشیه‌ساز دوست‌داشتنی
پارادوومیدانی در روز پایانی هم برای کاروان فرزندان ایران مدال‌آوری کرد؛ کاری بزرگ و مهم که به رسیدن به رده دوم کاروان کمک کرد. در روز پایانی 2 طلای مهرداد مرادی و فاطمه امیرزادگانی و نقره ظفر ذاکر به کمک کاروان آمد اما این رشته در عین حال به پرحاشیه‌ترین ورزش ایران در این دوره هم تبدیل شد.
هاشمیه متقیان و زینب مرادی که مدال‌شان را مسئولان برگزاری مسابقات پس گرفتند، حاضر به پس دادن حکم قهرمانی نیستند و به همین دلیل هم مسئولان برگزاری مسابقات از دادن حکم قهرمانی سایر ورزشکاران پارادوومیدانی خودداری کردند؛ اقدامی عجیب و باور نکردنی که صدای اعتراض ورزشکاران پارادوومیدانی را هم درآورد. ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشتباه از جانب ورزشکاران ایران بوده و به مسئولان برگزاری مسابقات هیچ ربطی نداشت.    

 

جستجو
آرشیو تاریخی