صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و دو - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و دو - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ملوان – پرسپولیس ساعت 16

در بندر شمالی همه برد می‌خواهند

پرسپولیس بعد از برد آسیایی مقابل استقلال تاجیکستان حالا برای یک برد خارج از خانه آماده می‌شود. در شرایطی که هنوز یک امتیاز کسر شده از تیم یحیی برنگشته و بلاتکلیف مانده و در حالی که استقلال بازی این هفته خود را با پیروزی پشت سر گذاشته پرسپولیس و یحیی چاره‌ای جز بردن نخواهند داشت اما مقابل آنها یک تیم سختکوش و یکدست ایستاده که به راحتی نمی‌بازد چه برسد به اینکه بازی خانه خودش باشد.
پرسپولیس از 6 بازی قبلی خود 5 برد به دست آورده و فصل قبل حتی از این فصل بیرون از خانه بهتر کار می‌کرد و بهتر نتجیه می‌گرفت اما تیم امسال مهدی تارتار داستان متفاوتی دارد. ملوان فصل را با دو باخت تلخ آغاز کرد. یکی باخت خانگی به ذوب‌آهن که با یک گل به خودی عجیب در شروع مسابقه رقم خورد و بعد از شکست در مصاف با استقلال که آن هم با بدشانسی به دست آمد. در آن مسابقه هم ملوان در دقایق ابتدایی یک پنالتی از دست داد و با وجود نمایش برتر در نیمه نخست با یک گل دقایق پایانی شکست خورد.
در 5 بازی بعد از آن اما داستان ملوان متفاوت بوده. آنها 3 برد و دو مساوی به دست آورده‌اند و قبل از بازی امروز تیم هفتم جدول به حساب می‌آیند که برای تیم جوان و بدون ستاره‌ای مثل ملوان جایگاه مناسبی است اما بلندپروازی‌های تارتار و شاگردانش به همین جا ختم نخواهد شد.
آنها دنبال تحمیل اولین باخت به پرسپولیس در این فصل هستند و می‌خواهند شگفتی‌ساز شوند. در تیم تارتار ستاره‌ای حضور ندارد. تارتار قلب دفاع تیمش را به بازیکنی سپرده که از راه‌آهن همراهش بود. حامد نورمحمدی در میان جوان‌های کم‌نام و نشان ملوان یک بازیکن غیرمتعارف به حساب می‌آید. غیر از او شاید فقط پیمان رنجبری مهاجم سابق گل‌گهر چهره شناخته شده‌ای در لیگ برتر باشد هر چند پرسپولیسی‌ها سهیل فداکار را هرگز فراموش نخواهند کرد. البته ملوانی‌ها این فصل مسعود زائرکاظمینی را رو کرده‌اند. بازیکنی که تا به اینجای فصل سه گل، یک پاس گل و دو پنالتی برای تیمش ثبت کرده و مقابل پرسپولیس نیز می‌تواند خطرناکترین چهره میزبان باشد.
نکته ویژه این بازی برای ملوان اما حضور سه مربی با سابقه بازی برای پرسپولیس خواهد بود. هر چند از این سو سیدجلال حسینی روی نیمکت نیست تا طعم واقعی رودررویی با خاستگاه خود را تجربه کند اما روی نیمکت ملوان غیر از مهدی تارتار، محمد نوری و علیرضا محمد می‌نشینند و تقابل آنها با پرسپولیس برایشان کاملاً ویژه است بخصوص مهدی تارتار که بعضاً از سوی هواداران رقیب پرسپولیس مورد اتهام قرار می‌گرفت اما هم سابقه پیروزی مقابل پرسپولیس را در کارنامه مربیگری‌اش دارد هم اینکه برای اثبات خود در این مسابقه تمام توانش را خرج خواهد کرد تا برنده دوئل با یحیی به عنوان موفق‌ترین مربی 5 فصل اخیر لیگ برتر باشد.
ملوان که در بازی اخیر خود هم در آبادان با یک گل پیش افتاده بود و تنها با یک پنالتی از حریف امتیازها را تقسیم کرد اصلاً تیمی تدافعی نیست و با سیستم 3-3-4 بازی می‌کند. در نقطه مقابل پرسپولیس احتمالاً با همان سیستم 1-1-4-4 به میدان خواهد رفت و شاید با یکی دو تغییر نسبت به دیدار با استقلال تاجیکستان در این مصاف حاضر شود.
به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی با پایان دادن به تنبیه کنعانی‌زادگان و سروش رفیعی آنها را به ترکیب تیمش بازگرداند. در این صورت تنها تغییر بازی امروز می‌تواند محدود به حضور مهدی ترابی در ترکیب اصلی شود. ترابی که یک نیمه مقابل حریف تاجیک به زمین رفت نشان داد فوق‌العاده آماده است و می‌تواند دوباره هافبک چپ پرسپولیس باشد. در چنین شرایطی دانیال اسماعیلی‌فر به دفاع و سعید صادقی به هافبک راست بازخواهند گشت. دیگر نقطه مبهم ترکیب پرسپولیس بازی کردن عالیشاه یا عمری در نقش مهاجم سایه یا بازیکن آزاد مقابل خط میانی است. عمری در دو بازی گذشته فوق‌العاده بوده اما عالیشاه هم آماده است و می‌تواند به درد این بازی سخت بخورد.
از بین بازیکنان مصدوم پرسپولیس هم میلاد سرلک به اسکواد تیم برگشته اما بعید است زوج مرکز خط میانی سرخ‌ها با ارنجی غیر ریگی – رفیعی چیده شود.
یحیی دنبال هجدهمین برد سال
بازی با ملوان بیستمین مسابقه سال جاری پرسپولیس خواهد بود. نکته جالب اینکه پرسپولیس و یحیی در 19 بازی قبلی 17 برد، یک مساوی و تنها یک باخت داشته‌اند. تنها باخت پرسپولیس مقابل النصر پرستاره و چندین میلیون دلاری و در چمن نامطلوب ورزشگاه آزادی با انواع و اقسام بدشانسی‌ها مثل مصدومیت دقیقه 8 مهدی ترابی و اخراج میلاد سرلک در شروع نیمه دوم رقم خورد. تنها مساوی سال 1402 هم مقابل ذوب‌آهن به دست آمد که در آن بازی سروش رفیعی با گل به خودی دروازه بیرانوند را باز کرد و شرایط تیم برای بازگشت سخت شد. با این آمار فوق‌العاده از یحیی گل‌محمدی و تیمش حالا آنها دنبال هجدهمین برد سال جاری‌شان در انزلی و مقابل تیم یکدست و شایسته ملوان هستند. پرسپولیس از این 18 برد، دو برد در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، دو برد در بازی‌های جام حذفی و بقیه بردها را در لیگ برتر به دست آورده‌. 5 تا از این بردها مربوط به فصل جاری و 8 پیروزی دیگر مربوط به فصل گذشته است که باعث قهرمانی این تیم در جدال نفسگیرش با سپاهان شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی