صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و یک - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و یک - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

دیدگاه روز

ژاوی، رونالدینیو و مسی ندارد

امیر اسدی
روزنامه‌نگار
یکی از بهترین تصاویری که در تاریخ ال‌کلاسیکو ثبت شده، تشویق رونالدینیو توسط هواداران رئال مادرید است. جایی که ستاره برزیلی با حرکات تکنیکی خود مدافعان رئال را محو کرد و پایان این تصویر هم ثبت گلی زیبا بود. بعد از رونالدینیو، این لیونل مسی بود که خالق چنین صحنه‌های زیبایی در ال‌کلاسیکو شد اما بعد از نابغه آرژانتینی، دیگر بازیکن خلاقی را در نسل جدید بارسلونا ندیده‌ایم. بازیکنی که بیاید، حرکات تکنیکی انجام بدهد و با گل‌های خود تمجید هواداران رقیب را به همراه بیاورد. در بارسلونای فعلی بازیکنی اینچنینی وجود ندارد یا حداقل اگر هم باشد فعلاً نتوانسته تکنیک خود را به رخ بکشد. بنابراین در ال‌کلاسیکوی امروز نمی‌توانیم حداقل از طرف بازیکنان بارسلونا شاهد چنین حرکاتی باشیم. بخصوص که روی نیمکت این تیم هم ژاوی حضور دارد؛ یک مربی جوان که بیشتر از بحث تکنیکی، روی تاکتیک و مالکیت توپ حساب باز می‌کند. ژاوی در زمان بازی یک پاسور به تمام معنا بود و بارسلونای فعلی را هم با این خصیصه ساخته و راهی مسابقات کرده. پس انتظار حرکتی شبیه به رونالدینیو را نمی‌کشیم و نباید هم بکشیم.

روی فلیکس و کانسلو شرط ببندید!

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
به قول ژاوی این بازی یک مسابقه 50-50 است. ممکن است سه هیچ برنده یا چهار صفر بازنده باشید. همه چیز به جزئیات بستگی دارد و حال تیم در آن روز ال‌کلاسیکوی اول ژاوی در شب سال نوی دو سال قبل را به یاد بیاورید. چطور آن تیم پر از مشکل با اختلاف بیش از ده امتیاز از رقیب در برنابئو چهار هیچ برنده شد؟
مسأله مصدومان در این بازی برای بارسا تعیین‌کننده است. ممکن است هیچ‌کدام از آن شش نفر نباشند و امکان دارد سه تای‌شان روز بازی اعلام آمادگی کنند. به نظرم دی یونگ، پدری و کنده برای ال‌کلاسیکو ضروری بودند و بدون آنها تیم بیشتر از زمانی که رافینیا و لواندوفسکی باشند متضرر خواهد شد.
فصل قبل و در مسابقه برگشت کوپا دل‌ری بارسا یک نیمه فوق‌العاده بود اما چهار هیچ باخت چرا که هم آن جزئیات لازم را رعایت نکرد، هم کلی بازیکن مصدوم داشت.
این بازی ستاره‌های بزرگ است اما بارسای امروز ژاوی تیمی متشکل از جوان‌های نوخاسته لاماسیا به علاوه ستاره‌هایی مثل تر اشتگن و گوندوغان است اما من می‌خواهم روی درخشش کانسلو و فلیکس شرط ببندم. آنها اولین ال‌کلاسیکوی خودشان را تجربه می‌کنند و ممکن است تحت تأثیر این مسابقه باشند اما این هفته‌ها آنقدر فوق‌العاده‌اند که نه کسی درباره تمدید قراردادشان تردید دارد نه اینکه در چنین بازی بزرگی می‌توان از آنها راحت عبور کرد.

اعاده حیثیت از لالیگا

آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار
تقابل امشب بارسا و رئال‌مادرید به ال‌کلاسیکوهای باشکوهی که در ذهن هواداران فوتبال مانده، شباهت زیادی ندارد. دیگر از دوگانه گواردیولا – مورینیو یا مسی – رونالدو خبری نیست. در آن عصر فراموش‌ نشدنی بارسا بهترین و کامل‌ترین تیم اروپا بود و رئال با سرمربی خاص و ستاره رکوردشکنش برای پایین کشیدن رقیب سنتی از قله به آب و آتش می‌زد. فوتبال اسپانیا هم در آن سال‌ها بی‌رقیب بود و لاروخا با ترکیبی از منتخب بارسا و رئال سه دوره متوالی قهرمان اروپا و جهان شد.
رئال و بارسای فعلی با آن تیم‌ها قابل مقایسه نیستند. در ترکیب دو تیم بر خلاف آن سال‌ها به ندرت بازیکنی را پیدا می‌کنید که بهترین بازیکن جهان در پست خودش باشد و جای آنها را بازیکنان متوسط گرفته‌اند. کپا، کارواخال و خوسلو از رئال و اینیگو مارتینز، رومئو، رافینیا و فران تورس از بارسا بعید است بتواند در ترکیب بهترین تیم‌های اروپایی یا لیگ برتری بازی کنند. نتایج لیگ قهرمانان اروپا هم این افت را تأیید می‌کند. قهرمانی دو سال قبل رئال شبیه معجزه بود و آنها در نیمه‌نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان شکست سختی از منچسترسیتی خوردند. بارسا هم در دو فصل گذشته حتی نتوانسته از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کند. وضعیت این دو تیم ویترینی از کیفیت لالیگا است که به اعتراف رسانه‌های اسپانیایی افت کرده و از رقیبانش جا مانده. بارسا و رئال علاوه بر جنگیدن برای سه امتیاز، امشب فرصت دارند که از لالیگا و فوتبال اسپانیا اعاده حیثیت کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی