آرسنال سخت می‌برد اما می‌برد!

مثلث هیجان‌انگیز توپچی‌ها

میکل آرتتا باید امیدوار باشد مثلث هیجان‌انگیز خط حمله‌اش افت نکند اگر می‌خواهد در این فصل به دستاوردی شایسته برسد. بازی سه‌شنبه شب در استادیوم رامون سانچس پیس‌خوان دومین دیدار این فصل بود که مربی آرسنال، گابریل ژسوس، گابریل مارتینلی و بوکایو ساکا را در ترکیب اصلی داشت و مقابله با همکاری این سه با هم برای سویا خیلی سخت بود. این سه فصل قبل روی هم 40 گل و 23 پاس گل در لیگ برتر داشتند و موفقیت این فصل توپچی‌ها به تأثیرگذاری مستمر آنها بستگی زیادی دارد. ساکا معمولاً ستاره این سه نفر است اما در اندلس افتخار خاصی نصیب ژسوس شد که یک گل برای مارتینلی ساخت و دیگری را خودش زد آن هم به‌دلیل استعداد و کیفیتی که در هیچ یک از بازیکنان حاضر در زمین مشاهده نمی‌شد.
 
فرصت‌سوز و توقف‌ناپذیر
گاهی فرصت‌سوزی‌های ژسوس 26 ساله واقعاً ناامیدکننده است اما در عوض در مسابقاتی توقف‌ناپذیر می‌شود و بازی با سویا از نوع دوم بود. او حالا در 26 بازی در لیگ قهرمانان-برای آرسنال و منچسترسیتی- که در ترکیب اصلی بوده 18 گل زده و در مجموع در 41 بازی 23 بار دروازه رقبا را باز کرده است. آرتتا درباره او گفت: «بازی‌های بزرگ برای بازیکنان بزرگ است. او باید چنین کارهایی را در چنین استادیومی می‌کرد تا برنده شویم، کارش واقعاً بزرگ بود. من فکر می‌کنم او دنیای ما را عوض کرده، زندگی و انرژی به تیم ما آورده و بازیکنی شده که می‌توانیم رویش حساب کنیم، ما برای موفقیت به چنین بازیکنانی نیاز داریم.»
 
مشکلات نگران‌کننده
برای همین تماشای بیرون رفتن ژسوس در فاصله 9 دقیقه مانده به پایان بازی واقعاً نگران‌کننده بود، او دچار مصدومیت همسترینگ شده. مربی اسپانیایی گفت: «خبرها خوب نیست، باید ببینیم چه می‌شود، واقعاً نگرانم.» این سه نفر با مشکلات جسمی زیادی درگیر بوده‌اند. ژسوس بعد از یک جراحی کوچک زانو ابتدای فصل را از دست داد، مارتینلی اخیراً به خاطر آسیب‌دیدگی همسترینگ پنج بازی را از دست داد همان مسأله‌ای که باعث شد رکورد 87 بازی پیاپی ساکا در لیگ برتر به پایان برسد. حتی قبل از آن، ساکا در مسابقات متوالی به‌دلیل خطاهای شدید مجبور به ترک زمین شده بود.

مصدومیت پارتی
آرسنال نگران آمادگی بدنی توماس پارتی هم هست. او مقابل چلسی به طور کامل روی نیمکت بود و با آسیب‌دیدگی عضلانی در تمرین دوشنبه معلوم نیست آرتتا تا کی او را در اختیار ندارد. ژرژینیو، دکلان رایس و مارتین اودگارد همکاری خوبی در خط میانی به وجود آورده‌اند اما در دیدار با سویا به مشکل خورده بودند.
 
 پیرمردهای مدافع
در سویل که به خاطر تاریخ و فرهنگش شهرت دارد، میزبان از خط دفاعی مسنی استفاده کرد که شاخص‌ترین آنها سرخیو راموس 37 ساله بود. خط دفاع سویا روی هم 136 سال سن داشت که در برابر انرژی و سرعت مثلث خط حمله آرسنال کم می‌آورد بخصوص روی گل اول که در وقت‌های تلف شده نیمه اول در ضدحمله خوردند. ژسوس دفاع را به حمله تبدیل کرد و با تغذیه مهاجم هموطنش، مارتینلی به گل اول رسیدند. مارتینلی آمار جالبی دارد، او در لیگ قهرمانان، لیگ اروپا، لیگ برتر و جام اتحادیه انگلیس در نخستین بازی که در ترکیب اصلی قرار گرفته، گل زده است. هشت دقیقه بعد از شروع نیمه دوم، ژسوس برای خودش موقعیت ایجاد کرد و گل دوم را زد. سویا در دقیقه 58 با نخستین ضربه در چهارچوب یکی از گل‌ها را جبران کرد اما تلاش‌های بعدی برای رسیدن به گل مساوی بی‌فایده بود.
 
دروازه‌بان پراشتباه
داوید رایا، دروازه‌بان آرسنال در وقت‌های تلف شده روی ضربه خوانلو نزدیک بود کار دست تیمش بدهد اما با خوش‌شانسی گل نخورد. انتخاب او جلوتر از آرون رمزدیل یکی از موضوعات بحث‌برانگیز درباره آرتتا است. رایا در نیمه اول 10 تا از 16 پاسش را به مقصد رساند که 5/62 درصد می‌شود؛ این بدترین آمار در میان تمام بازیکنان درون زمین بود. اما نتایج مثبت مثل این پیروزی به رایا فرصت می‌دهد. این نخستین برد خارج از خانه آرسنال در لیگ قهرمانان، بعد از پیروزی 4 بر یک دسامبر 2016 مقابل بازل بود.
 
اوضاع خوب است
بعد از باخت به لانس، اگر در سویل هم شکست می‌خوردند، کارشان سخت می‌شد اما حالا با شش امتیاز در صدر گروه B قرار دارند در حالی که دو بازی بعدی‌شان در خانه مقابل سویا و لانس خواهد بود. آرتتا گفت: «شکست در بازی قبلی ما را در موقعیت سختی قرار داد و باید واکنش نشان می‌دادیم. ما بازی‌های سختی را پشت سر گذاشتیم که با مصدومیت برخی بازیکنان کلیدی برای ما گران تمام شده.» آرتتا امید دارد مصدومیت روی پیشرفت مثلث هیجان‌انگیزش تأثیر منفی نگذارد. آرسنال در این گروه شش امتیازی است و لانس که در بازی همزمان با پی‌اس‌وی آیندهوون یک بر یک مساوی کرد، با پنج امتیاز در رده دوم قرار دارد. سویا و پی‌اس‌وی دوامتیازی هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی