صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

دور دوم رقابت‌های انتخابی فوتبال المپیک- استرالیا

نبرد سخت

پریسا غفاری
خبرنگار
امروز بزرگ‌ترین مصاف تاریخ فوتبال زنان ایران در ورزشگاه HPF PARK شهر پرث انجام می‌شود؛ جایی که شاگردان مریم آزمون و تونی گوستاوسون در شرایط کاملاً متفاوت و نابرابر، در قالب تیم‌های ملی ایران و استرالیا برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. استرالیا تیم دوم آسیا و یازدهم جهان برابر ایران، تیم دوازدهم آسیا و ۶۲ جهان.
تقابل حساس و نفس‌گیر ایران- استرالیا ظهر امروز از ساعت ۱۴:۳۰ در ورزشگاه مملو از تماشاگر انجام می‌شود. هر چند در فوتبال مردان این مسابقه یادآور روزهای خوش همراه با لبخندهای تکرارنشدنی احمدرضا عابدزاده است اما در تیم ملی زنان شرایط بسیار متفاوت است. چه بسا که شاید بهتر باشد مریم آزمون حتی در این دیدار ترکیب دوم خودش را به میدان بفرستد تا برای دو دیدار بعدی با تمام قوا مقابل فیلیپین و چین‌تایپه حاضر شود و امید برای صعود زنده بماند.
استرالیا، تیمی که از ۹ دوره جام جهانی زنان در ۷ دوره حضور داشته است، تا قبل از جام جهانی ۲۰۲۳، بهترین عنوانی که کسب کرده بود به المپیک ۲۰۱۲ لندن برمی‌گشت که عنوان چهارمی در المپیک بود. امسال هم شاگردان تونی گوستاوسون، در جام جهانی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشتند و بعد از صعود به عنوان سرگروه از گروه دوم، تا نیمه نهایی رفتند و پس از شکست مقابل انگلیس از رسیدن به فینال بازماندند و در بازی رده‌بندی نیز با شکست مقابل سوئد به مقام چهارم دست یافتند.
تیم ملی زنان کشورمان هرگز پیش از این در چنین تقابل بزرگی حضور نداشته است. آنها برای سومین‌ بار است که حضور در دور دوم انتخابی المپیک را تجربه می‌کنند و در طول تاریخ هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از این مرحله صعود کنند و به کسب سهمیه المپیک نزدیک شوند. در سال 2012  با وجود ثبت صعود تاریخی، عدم تأیید پوشش و حجاب بازیکنان تیم ملی زنان باعث شد تا شاگردان مریم ایراندوست شانس حضور در دور دوم انتخابی را از دست بدهند. در سال 2020 نیز تیم ملی زنان در این مرحله به چین‌تایپه و فیلیپین باختند و برد 9 گله فلسطین هم به داد آنها نرسید و ایران از صعود بازماند. حالا باید در سال 2023 با تیم‌های ملی استرالیا، فیلیپین و چین‌تاپیه رقابت کند تا یک مأموریت ناممکن را ممکن کرده و سهمیه بگیرند.

دیدار با استرالیا درس بزرگی است
مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان در ادامه درباره جام جهانی فوتبال 2022 قطر که سال گذشته برگزار شد، گفت: «مسابقات فوتبال را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. همه شاهد بودیم که کشورهایی مثل آلمان و انگلیس نتوانستند به مراحل بعدی صعود کنند و حتی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که مراکش چهارم جهان شود. این امر هم در جام جهانی زنان رخ داد.»
او عنوان کرد: «بدون تردید بازی برابر استرالیا، چین‌تایپه و فیلیپین به ما خیلی کمک می‌کند تا پیشرفت کنیم. بچه‌های ما امروز در یک ورزشگاهی بازی می‌کنند که مطمئناً پر از هوادار استرالیایی است و این یک تجربه بزرگ برای بازیکنان است ولی ما هم با برنامه وارد تورنمنت شده و می‌خواهیم سه بازی خوب داشته باشیم .اما به این نکته آگاه هستیم که کار سختی داریم. حضور ما در این مرحله یک درس و یک کلاس برای فوتبال ایران است.»
سرمربی تیم ملی در ادامه بیان کرد: «صعود از مرحله اول انتخابی برای ما حکم خلق یک شگفتی بزرگ را داشت، حالا ما انتظار صعود از این مرحله را داریم و در نهایت فقط سه تیم از این دور به مرحله سوم انتخابی صعود می‌کنند؛ کمی غیر معقول به نظر می‌رسد. آن‌ هم در شرایطی که در همین گروه خودمان، جایگاه هر سه تیم در آسیا و فیفا از ما بالاتر است. از کسی پنهان نیست که ما به هیچ عنوان آماده‌سازی خوبی برای حضور در این مرحله نداشتیم. استرالیا از کوران جام جهانی به استقبال ما می‌آید و تقابل با این تیم فقط با تکیه بر غیرت و تعصب، عقلانی به نظر نمی‌رسد.»

لیست تیم ملی زنان
زهرا خواجوی، رها یزدانی، مینا نافعی، گلنوش خسروی، فاطمه امینه برازجانی، فاطمه عادلی، ملیکا محمدی، حدیث بساط شیر، سپیده نزهتی، فاطمه مخدومی، زینب عباسپور، بهناز طاهرخانی، زهرا سربالی، منا حمودی، فاطمه شبان، شبنم بهشت، سمانه چهکندی، افسانه چترنور، محدثه زلفی، زهرا قنبری، هستی فروزنده و نگین زندی.
اگرچه آخرین اردوی تیم ملی در تهران با حضور چهار دروازه‌بان (زهرا خواجوی، مینا نافعی، رها یزدانی و سمیرا محمدی) آغاز شد اما در نهایت، مطابق آنچه انتظار می‌رفت، سمیرا محمدی خط خورد. بدین ترتیب زهرا خواجوی، دروازه‌بان ۲۶ ساله خاتون بم به عنوان شماره یک‌ تیم ملی زنان درون دروازه می‌ایستد ولی نکته جالب توجه این لیست در خصوص دروازه‌بانان تیم ملی مربوط به غیبت زهره کودایی، دروازه‌بان خوزستانی اسبق تیم ملی است. او که در دوران مریم ایراندوست برای تیم ملی به عنوان دروازه‌بان اصلی به میدان می‌رفت اما با حضور آزمون در تیم ملی دیگر تمایلی جهت حضور در اردوی تیم ملی نشان نداد و جای خود را به زهرا خواجوی داد.

همه چشم ها روی سم کر

سامانتاکر،کاندیدای بهترین بازیکن 2023 جهان  و آسیا امروز مقابل ایران به میدان می رود.مهاجم باشگاه چلسی  و شماره 20 استرالیا که گلهای حساسی را برای تیم ملی استرالیا به ثمر رسانده باید با زهراخواجوی تقابل کند.این درحالی است که سم کر علی‌رغم مصدومیت، در جام جهانی نمایش درخشانی از خود به جای گذاشت و تیم ملی زنان استرالیا با درخشش او به جمع چهار تیم برتر صعود کرد.

بلیت‌های ۲ میلیون تومانی در استادیوم HPF PARK
ورزشگاه HPF شهر پرث استرالیا ، میزبان دیدار ایران - استرالیا در مرحله دوم انتخابی المپیک پاریس است.دیداری که ساعت 14:30 به وقت تهران برگزار می شود.استادیومی که ظرفیت 20 هزارنفری دارد و بلیت‌های آن به اتمام رسیده است.جایگاه ویژه این استادیوم هزینه‌ای برابر ۷۰ دلار استرالیا که معادل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است؛دارد. قیمت بلیت برای سایر جایگاه‌های ورزشگاه نیز به ترتیب ۶۰، ۴۰، ۲۵ و ۲۰ دلار استرالیا است. این بدین معناست که کمترین قیمت بلیت برای تماشای بازی زنان ایران و استرالیا، نزدیک ۷۰۰ هزار تومان است .

توجه خاص فدراسیون به زنان
فدراسیون فوتبال برای تقابل ایران - استرالیا، پوستر اختصاصی طراحی کرد.همانطورکه پیش از اعزام تیم ملی به استرالیا صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال عکس پیچ صفحه را با عکس بانوان منقش کرد،حالا از دیروز تا حساس‌ترین تقابل تاریخ فوتبال زنان ایران که برابر استرالیا انجام می شود؛ فدراسیون فوتبال با طراحی یک پوستر که ترکیبی از عکس دو بازیکن تیم ملی زنان است به آن‌ها روحیه داد.حدیث بساط‌ شیر و سپیده نزهتی، دو بازیکن تیم ملی زنان در پوستر طراحی شده هستند.

رقابت 12 تیم برای سه سهمیه
رقابت‌های دور دوم  با حضور تیم‌های ملی استرالیا، ژاپن، چین، کره‌جنوبی، ویتنام، چین‌تایپه، تایلند، فیلیپین، ازبکستان، هند ،کره‌شمالی و تیم ملی زنان ایران بر گزار می شود. باتوجه به ساختار رقابت‌ها، 12 تیم در 3 گروه تقسیم شده‌اند و از هر گروه تیم صدرنشین می‌تواند مستقیماً به دور نهایی انتخابی المپیک 2024 پاریس صعود کند و بهترین تیم دوم در میان سه گروه هم می‌تواند به دور نهایی راه پیدا می کند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی