صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پر‌افتخارترین تیم هلند در راه سقوط؟

آشوب در آمستردام!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

آیا آژاکس ممکن است سقوط کند؟ با نگاهی به نتایج این فصل که بعید به نظر نمی‌رسد! غول‌های هلندی هشت بازی بدون برد پشت سر گذاشته‌اند و حالا سرمربی خود را با تیشه برداشته‌اند، هواداران آشوبگر ورزشگاه را در‌هم می‌کوبند... و حتی بازیکنان سابق‌شان به ترس از سقوط اعتراف کرده‌اند.
همین چهار سال پیش بود که آژاکس رؤیایی تن‌هاخ در راه صعود به چهار تیم پایانی لیگ قهرمانان اروپا، رئال مادرید و یوونتوس را شکست داد و تنها چند ثانیه تا رسیدن به فینال فاصله داشت.
کمتر از 18 ماه پیش، آنها سی و ششمین عنوان قهرمانی هلند را در تاریخ خود به دست آوردند - سومین قهرمانی آنها در چهار فصل - تا به سلطه داخلی خود ادامه دهند. اما به نظر می‌رسد از آن روزهای با شکوه یک عمر گذشته است.
این باشگاه روز یکشنبه با چشیدن چهارمین شکست فصل خود مقابل اوترخت به پایین‌ترین سطح رسید و حالا فقط یک امتیاز تا قعر جدول فاصله دارند.
بازی در دقیقه 89 پس از پرتاب اجسام مختلف توسط هواداران به زمین برای مدت کوتاهی متوقف شد و زمانی که بازی از سر گرفته شد، آژاکس نتوانست از یک امتیاز خودش محافظت کند و با گل دیرهنگامی که دریافت کردند، با نتیجه 4-3 شکست خوردند.
بازیکنان بعد از سوت پایان بازی به دنبال آرام کردن هواداران خشمگین بودند، اما فایده‌ای نداشت و جو مسموم در باشگاه پس از 8 بازی بدون برد بیشتر از همیشه به چشم آمد.
پس از این نتیجه، رافائل فن در فارت ادعا کرد که باشگاه سابقش باید «مثل یک کاندیدای سقوط فکر کند»، جمله‌ای که هرگز نباید انتظار داشت در مورد غول هلندی به زبان آورده شود.
 
همه این اتفاقات این سؤال را به وجود می‌‌آورد که آژاکس چطور به این حال و روز افتاده است؟
در حقیقت، می‌توان رد مشکلات این تیم را از تابستان 2022 پیدا کرد. پس از چهار سال و نیم موفقیت در آمستردام، اریک تن هاخ باشگاه را ترک کرد و به منچستریونایتد پیوست. اریک ستاره‌های این تیم یعنی آنتونی و لیساندرو مارتینز را با خود همراه کرد و آلفرد شرودر جایگزین او شد.
شرودر در بیشتر دوران حرفه‌ای خود عمدتاً به عنوان دستیار مربی فعالیت می‌کرد و در تلاش بود تا در یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپا بتواند مرد شماره یک نیمکت باشد.
در عرض چند ماه، در رختکن آژاکس شورش شد و پس از اینکه تیم نتوانست انتظارات را بر‌آورده کند، شرودر در ژانویه چمدان‌هایش را بست و از این تیم جدا شد.
بعد از او جانی هیتینگا روی کار آمد و سکان تیم را تا پایان فصل در دست گرفت. اما او نیز نتوانست تیم را به کورس قهرمانی باز‌گرداند و در پایان فصل با اختلاف 13 امتیاز نسبت به فاینورد سوم شدند.
هیتینگا نیز پس از پایان فصل کوله بارش را بست و سران باشگاه آمستردامی موریس اشتاین را روی کار آوردند تا تغییرات را آغاز کنند.
علائم هشدار دهنده‌ای از فصل گذشته هنوز در تیم دیده می‌شد، اما هنوز امیدی وجود داشت که اشتاین بتواند تیم را به مسیر درست خود بازگرداند و او در بازار نقل و انتقالات تابستانی بشدت مورد حمایت قرار گرفت.
آژاکس 100 میلیون پوند برای بازیکنان جدیدش هزینه کرد و این خوشبینی وجود داشت که آنها بتوانند دوباره به قله فوتبال هلند بازگردند.
برد تیم در روز افتتاحیه لیگ امیدها را برای بازگشت آژاکس به جمع مدعیان زنده کرد اما این آرامش قبل از طوفان بود!
آژاکس از سه بازی بعدی خود تنها دو امتیاز کسب کرد و در اولین بازی گروهی خود در لیگ اروپا با تساوی برابر مارسی متوقف شد. سون میسلنتات، مدیر ورزشی، از وضعیت تیم بسیار ناراضی بود و به رختکن تیم رفت تا با اشتاین اتمام حجت کند.
فشار روی اشتاین در حال افزایش بود و همه چیز در 27 سپتامبر زمانی که آژاکس با فاینورد، مدافع عنوان قهرمانی روبه‌رو شد، به اوج خود رسید.
مردان اشتاین که در عرض یک ساعت سه گل را در خانه دریافت کردند، عملکرد وحشتناکی از خود به جا گذاشتند و هواداران آنها با پرتاب اجسام مختلف به داخل زمین واکنش نشان دادند تا بازی قبل از تخریب استادیوم خودشان متوقف شود و پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور هواداران نا‌راضی تیم را متفرق کرد.
 
متأسفم، من تمام تلاشم را کردم!
پس از باخت 4-3 آژاکس به اترخت، موریس اشتاین سرمربی تیم آژاکس پس از چهار ماه سرمربیگری با توافقی دوجانبه از سمت خود کناره‌گیری کرد. این سرمربی 49 ساله در ماه ژوئن با قراردادی سه ساله از اسپارتا روتردام به این تیم پیوست.
اما شروع ضعیف فصل باعث شد که قهرمان 36 دوره لیگ هلند فقط با یک برد از 7 بازی در رده یکی مانده به آخر جدول قرار بگیرد.
اشتاین و مدیران آژاکس پس از دو بار ملاقات در روز دوشنبه، تصمیم گرفتند راه خود را از هم جدا کنند و هدویگز مادورو به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت بنشیند.
مدیر اجرایی یان ون هالست گفت: «ما در ماه‌های اخیر بسیار فشرده و حرفه‌ای کار کرده‌ایم، اما نتایج ورزشی و پیشرفت تیم عقب مانده است. موریس همچنین از اینکه او فرد مناسبی برای نیمکت است یا خیر تردید داشت و همین موضوع باعث شد که ما بار دیگر دور یک میز بنشینیم تا تصمیم درست برای آینده تیم بگیریم.»
اشتاین در آخرین اظهار نظر خود بعد از جدایی از آژاکس گفت: «متأسفم، نتایج وحشتناک و مایه شرمساری است. همه می‌دانند که من تمام تلاشم را کرده‌ام تا آژاکس را به جایی که مستحق آن است برگردانم، اما موفق نبودم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی