صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

فرزندان ایران؛ رده دوم در روز دوم

باران طلا در هانگژو

محسن وظیفه
روزنامه نگار
مسابقات روز دوم بازی‌های پارالمپیک هم برای فرزندان ایران پرمدال بود. 8 طلا، 11 نقره و 6 برنز حاصل کار دلاوران ورزش ایران بود که باعث شد جایگاه دومی ایران در رده‌بندی تیمی حفظ شود. ورزشکاران ایران در روز دوم در 8 رشته جودو، تیروکمان، فوتبال 5 نفره، تیراندازی، شنا، دوومیدانی، قایقرانی و وزنه‌برداری به مصاف رقبای خود رفتند که روز دوم هم همانند روز اول برای ایران پر از مدل طلا بود. عملکرد ورزشکاران ایران در شروع مسابقات نشان از این داشت که بعید است جایگاه دومی به این سادگی دچار تغییر شود. بعد از ایران، ازبکستان، هند و ژاپن حضور دارند که اختلاف نسبتاً خوبی نسبت به رقبا داریم و ادامه این روند می‌تواند به ثبت یک رکورد جدید برای ایران کمک زیادی کند. در روز دوم طلاهای ایران توسط مهرداد مرادی، رزا ابراهیمی، مهدی پوررهنما، فائزه احمدی، علی پیروج، پرستو حبیبی، الهام صالحی و اسلام جاهدی به دست آمد تا کاروان ایران رده دوم را به نام خودش ثبت کند.
 
بازگشت پاراوزنه‌برداری ایران با توکلی
پاراوزنه‌برداری ایران در بازی‌های توکیو عملکرد نگران‌کننده‌ای داشت اما بعد از این بازی‌ها دوباره حسین توکلی به این تیم برگشت تا کاروان ایران باز هم در این بازی‌ها روی مدال‌های این رشته حساب ویژه باز کند. روز دوم هم با مدال‌های پاراوزنه‌برداری همراه شد و امیر جعفری در وزن 65 کیلوگرم به مدال نقره دست پیدا کرد. محسن بختیار و سیدیوسف یوسفی هم در دسته ۵۹ کیلوگرم مدال نقره و برنز این دسته را کسب کردند تا پاراوزنه‌برداری با سه مدال شروع بسیار خوبی داشته باشد. تأثیر حضور توکلی کسب این مدال‌ها بود که حتماً در روزهای آینده رنگ این مدال‌ها بهتر هم می‌شود.
 
 
فرار از روزهای سیاه
یکی از بهترین رشته‌های ایران در پارالمپیک توکیو، پاراتکواندو بود اما بعد از این بازی‌ها روزگار این رشته سیاه شد. تصمیمات اشتباه هادی ساعی در انتخاب کادرفنی تیم باعث شد تا اختلاف نظر جدی در تیم به وجود بیاید اما بعد از چند ماه در نهایت تصمیم رئیس فدراسیون تکواندو تغییر کرد و با کادرفنی جدید سعی کرد تیم خوبی را برای بازی‌های پاراآسیایی آماده کند. در روز دوم این بازی‌ها پاراتکواندو صاحب ۲ طلا و ۲ نقره شد. رزا ابراهیمی و مهدی پوررهنما دو طلایی ایران بودند. سعید صادقیان‌پور و رومینا چمسورکی هم نقره‌ای‌های ایران بودند. در روز پایانی هم علیرضا بخت، لیلا میرزایی و حامد حق‌شناس به مصاف حریفان می‌روند.
 
پاراتیراندازی
نقره‌ای به گردن آوش
در پایان فینال مسابقات پاراتیراندازی تپانچه بادی زنان P2 فائزه احمدی قهرمان شد و ساره جوانمردی به مدال نقره رسید تا در شروع این رشته کاروان ایران بی‌نصیب از افتخارآفرینی‌های آن نباشد. در فینال ماده تپانچه بادی ۱۰ متر Sh1 که تخصص ساره است، فائزه احمدی به مدال طلا رسید و ساره جوانمردی در جایگاه دوم قرار گرفت و صاحب مدال نقره شد. در مراسم توزیع مدال، ساره با پسرش روی سکوی قهرمانی رفت و مدال نقره هم به گردن پسرش آویزان شد.
 
جودو در پارا متفاوت از بازی‌های آسیایی
جودو در بازی‌های پارا شرایط متفاوتی دارد. هر چقدر که در بازی‌های آسیایی جودو با شکست و ناکامی کارش را پیش می‌برد اما در پاراآسیایی درخشان و مدال‌آور ظاهر می‌شود. البته موسی غلامی در وزن منهای ۹۰ کیلوگرم کلاس J1 به مدال نقره دست پیدا کرد و در کنار او مهدی برچلو مدال برنز را گرفت اما در روزهای آینده مدال طلا هم از این رشته بیرون می‌آید.
 
پارادوومیدانی
مهم و مدال‌آور
پارادوومیدانی‌کاران ایران در روز دوم با کسب 3 طلا و 4 نقره روز درخشانی را پشت سر گذاشتند و به نظر می‌توان به طلاهای بیشتر از این رشته امید داشت. شاید بتوانند 27 طلای دوره قبل را باز هم تکرار کنند که این تعداد مدال می‌تواند به ایستادن ایران در رده دوم کمک زیادی کند. اولین مدال طلا را پرستو حبیبی به دست آورد که در ماده پرتاب «کلاب» کلاس F32/51 به دست آمد. حبیبی در همان پرتاب اول رکورد ۲۲.۸۸ متر را ثبت و قهرمانی‌اش را قطعی کرد که رکورد قهرمانی آسیا و بازی‌های پاراآسیایی را نیز جابه‌جا کرد. دومین مدال طلا را الهام صالحی به دست آورد که در پرتاب آخر و ششم با ثبت رکورد ۷.۳۶ متر دومین طلای پارادوومیدانی در روز دوم را به دست آورد. بعد از صالحی نوبت به علی پیروج رسید که در پرتاب نیزه مدال طلا را کسب کرد. سجاد نیک‌پرست، صادق بیت‌سیاح، امیر خسروانی و شهلا جدیدی چهار ورزشکار ایران بودند که به مدال نقره رسیدند.

 
 
پاراشنا؛ صیادان مدال
پاراشنا هم که تا قبل از بازی‌ها بیشتر بار مدال‌آوری در آن را شاهین ایزدیار به دوش کشیده بود، حالا در این دوره شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. در روز دوم دو مدال طلا توسط شنا به دست آمد که یکی را محمدحسین کریمی و دیگری را سینا ضیغمی‌نژاد به دست آوردند. محمدحسین کریمی، پاراشناگر ایران، در ماده 100 متر کرال پشت S12 هم یک مدال نقره به دست آورد. شاهین ایزدیار هم در ماده 100 متر قورباغه SB 9 به مدال‌های طلا و نقره دست پیدا کرده بود.
 
پارادوچرخه‌سواری
و یک مدال ارزشمند
محمد دلیر پارادوچرخه‌سوار ایران در تایم تریل انفرادی یک کیلومتر و در کلاس B نابینایان و کم‌بینایان با زمان ۱:۰۶.۳۴۳ دقیقه موفق به کسب مدال برنز شد. در این ماده رکابزنان کشورهای چین و مالزی اول و دوم شدند. این مدال باعث شد دوچرخه‌سواری ایران در کسب مدال از بقیه جا نماند و به جز رشته‌های تیمی که هنوز تا رسیدن به مدال فاصله دارند، بقیه رشته‌های ایران صاحب مدال شدند. حتی اگر شده مثل دوچرخه‌سواری با یک برنز اما مدال را کسب کردند.

ZOOM

پاراکانو
تازه‌وارد پرمدال
اسلام جاهدی (مدال طلا)، شهلا بهروزی راد (مدال نقره) و رؤیا سلطانی (مدال برنز) سه نفری بودند که در پاراکانو مدال صید کردند. پاراکانو از رشته‌های جدید است که به این بازی‌ها اضافه شده و حضور قدرتمندانه ایران در این رشته بسیار مهم بود. کسب مدال در رشته‌هایی که قبل از این در آن حرفی برای گفتن نداشتند یک گام بزرگ برای رسیدن به موفقیت است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی