صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دردسرهای ورزشگاه اشتراکی برای استقلال و پرسپولیس

دو پادشاه دیگر در یک اقلیم نمی‌گنجند

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

نفس‌های ورزشگاه آزادی به شماره افتاده و بعد از نزدیک به نیم‌قرن بازدهی‌اش به حداقل رسیده. به گفته مدیران این ورزشگاه قدیمی، زمین چمن آن دیگر توان میزبانی هفتگی مسابقات را ندارد و مسابقات محدودی باید در آن برگزار شود. ورزشگاه آزادی سال‌ها میزبان مسابقات تیم ملی و بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس بوده، ولی با شرایط جدید فقط بازی‌های ملی و مسابقات یکی از دو تیم پرطرفدار پایتخت می‌تواند در آن برگزار شود.
در دهه 60 این امکان وجود داشت که بازی‌های استقلال و پرسپولیس بین دو ورزشگاه شهید شیرودی و آزادی تقسیم شود. آن روزها به کیفیت چمن خیلی توجه نمی‌شد و بازیکنان مجبور بودند خودشان را با زمین‌های ناهموار و پر از چاله هماهنگ کنند. از سخت‌گیری این روزهای کنفدراسیون فوتبال آسیا هم خبری نبود و وقتی قبل از فینال لیگ قهرمانان آسیا باران شدیدی بارید، آب روی چمن ورزشگاه آزادی را با ابر و اسفنج خشک کردند.
فوتبال ایران بعد از مدتی به این نتیجه رسید که این چمن بی‌کیفیت استاندارد مسابقات بین‌المللی را ندارد و زمین ورزشگاه آزادی زیرسازی و ترمیم اساسی شد. در چند سال گذشته چمن ورزشگاه آزادی بهترین دوره‌اش را تجربه کرد و هر سه تیم توانستند روی این چمن هموار بازی‌های ماندگاری را به نمایش بگذارند. در سال جاری اما چمن مهم‌ترین ورزشگاه کشور به خاطر کمبود آب تخریب شد و وضعیتی بحرانی پیدا کرد.
بازی پرسپولیس- النصر که یکی از مهم‌ترین مسابقات بین‌المللی سال‌های اخیر فوتبال ایران بود و رونالدو، یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان در آن حضور داشت در بدترین شرایط ممکن چمن برگزار شد. مسئولان ورزشگاه موفق شدند در فاصله این بازی و بازی نساجی- الهلال چمن را تعویض کنند و میزبانی از ستارگان این تیم از جمله نیمار در شرایط آبرومندانه‌ای بود، ولی چمن جدید تحمل فشار زیادی را ندارد و نمی‌توان مثل سابق تیم ملی و هر دو تیم تهرانی آنجا بازی کنند.

استقلال یا پرسپولیس؟
مهیار عسگریان، مدیر شرکت توسعه و تجهیز درباره اینکه چرا فقط یکی از دو تیم باید در این ورزشگاه بازی کند، گفت: «باشگاه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کند و بازی داخلی هم دارد و استقلال هم بازی‌های لیگ را دنبال می‌کند. از طرفی نساجی هم بازی‌های آسیایی خود را در آزادی برگزار می‌کند اما شرایط چمن استادیوم طوری است که باید بتوانیم بین مسابقات ده روز فاصله داشته باشیم و زمین را آماده کنیم. اگر همه مسابقات در آزادی برگزار شود، هر 5- 4 روز یک بازی داریم و اگر این روند رخ بدهد، مثل بعد از بازی الهلال که چمن افت کرد، باز هم دچار مشکل می‌شویم.»
عسگریان اضافه کرد: «دوستان از استادیوم آزادی ایراد می‌گرفتند و اگر الان هم مقداری اوضاع بهتر شده، به این دلیل است که فشار مسابقات کم شده است. وقتی مسابقات فشرده شود، دوباره شرایط همانطور می‌شود. آقای بیرانوند و دوستان دیگر می‌گفتند نمی‌توانیم در این زمین بازی کنیم و برویم جای دیگری بازی کنیم. خب ما هم می‌خواهیم با توجه به این مسائل به زمین استراحت بدهیم که حداقل بتوانند بازی‌های آسیایی را برگزار کنند.»
موضوع دیگری که ورزشگاه آزادی روی آن حساس شده، پرداخت اجاره 520 میلیون تومانی برای هر بازی است. عسگریان در این باره گفت: «ما این پول را برای درآمدزایی نمی‌خواهیم. برای مثال ما می‌خواهیم بذر بخریم؛ چطور بخریم؟ یک نفر باید هزینه‌ها را تقبل کند. اگر بودجه برسد، می‌توانیم اسفندماه زمین را دوباره بکاریم و بعد از اسفندماه هم زمینی داریم که باید خوب نگهداری کنیم تا بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم. مهم این است که تا آن زمان باید هوای زمین را داشته باشیم. نمی‌توانیم فشرده بازی‌ها را برگزار کنیم.»

رقابت برای ماندن در تهران
وضعیت بحرانی چمن ورزشگاه آزادی، استقلال و پرسپولیس را به دردسر انداخته و هر کدام از دو باشگاه تلاش می‌کند که خودش بتواند در این ورزشگاه بازی کند. تیمی که میزبانی ورزشگاه آزادی را از دست بدهد، مجبور است مسابقات خانگی‌اش را بیرون از تهران برگزار کند.
دیروز خبر رسید که علی خطیر، مدیر عامل باشگاه استقلال با مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی جلسه‌ای برگزار کرده است و در این نشست توافق شده که این تیم بازی‌های خانگی‌اش را در این ورزشگاه برگزار کند.
پرسپولیس اما حاضر نیست که برای بازی‌هایش به شهرستان برود و تأکید دارد که باید در ورزشگاه آزادی بازی کند. افشین پیروانی، سرپرست پرسپولیس تکذیب کرد که آنها خواهان انتقال به ورزشگاه دیگری هستند و گفت: «من به عنوان نماینده باشگاه پرسپولیس می‌گویم که چنین چیزی نیست. ما گفتیم چمن خوب نیست، کی گفتیم بازی‌ها را جای دیگری بیندازید؟ الان وضعیت چمن بهتر شده است. بیایند به ما زمین چمن پیشنهاد بدهند. نمی‌توانند برای باشگاه پرسپولیس تعیین تکلیف کنند که چون پول نمی‌دهید نمی‌توانید در استادیوم آزادی بازی کنید.»
پیروانی اضافه کرد: «شرکت توسعه و تجهیز زیرمجموعه وزارت ورزش است و ما هم زیرمجموعه وزارت هستیم. اینکه شرط و شروط بگذارند برای اینکه پول ندادید نباید بازی کنید درست نیست. ما در هر صورتی در استادیوم آزادی و در کنار هواداران خودمان بازی خواهیم کرد.»
در بازی‌های این هفته لیگ، استقلال میزبان است و پرسپولیس باید به انزلی برود. باید دید یازدهم آبان که پرسپولیس میزبان صنعت نفت است، اجازه بازی در ورزشگاه آزادی به این تیم داده می‌شود؟

جستجو
آرشیو تاریخی