صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سایه روشن‌های برد سپاهان در 3 پرده

آتش زرد

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار
آمادگی بالای رامین رضاییان، بهترین خبر ممکن برای ژوزه مورایس و همچنین امیر قلعه‌نویی است. مردی که می‌توان او را آماده‌ترین بازیکن فعلی لیگ ایران دانست. عملکرد رامین رضاییان در بازی‌های اخیر تیم ملی و باشگاهی به قدری درخشان بوده که گویی او در حال حرکت روی دنده معکوس است! بازیکنی که هرچه سنش بالاتر می‌رود، پخته‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود؛ درست مثل یک بنجامین باتن!
رامین رضاییان که در بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی، دوباره رنگ پیراهن تیم ملی را دید، یکی از مهره‌های کلیدی تیم امیر قلعه‌نویی هم محسوب می‌شود و به بهترین شکل ممکن، پاسخ اعتماد سرمربی تیم ملی را داده. او که با 3 پاس گل در تورنمنت اردن، به تمرین سپاهان برگشته بود، نمایش بسیار خوبی در بازی تیمش مقابل آلمالیق داشت و اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود، می‌توانست در لیگ قهرمانان آسیا، هت‌تریک کند. رامین در بازی دیروز سپاهان در ازبکستان دو گل به ثمر رساند و در روزی که شاگردان مورایس چندان هم چشم‌نواز فوتبال بازی نکردند، گره از کار تیم باز کرد.
 گل اول سپاهان به میزبان ازبکستانی‌اش، جدا از اشتباه مرگبار دروازه‌بان آلمالیق، حاصل ضربه کرنر دیدنی رضاییان بود. گل مستقیم از روی نقطه کرنر که این گل تقریباً چند دهه‌ای بود مشابهش دیده نشده بود. اما اوج شاهکار مدافع راست سپاهان، به گل دوم این تیم برمی‌گشت که ضربه ایستگاهی فوق رؤیایی او، حتی بهترین دروازه‌بان جهان را هم تسلیم می‌کرد. وقتی در نیمه دوم پشت ضربه کاشته ایستاد و این توپ را به تیر دروازه زد تا یک گل زیرطاقی تماشایی شکل بگیرد، دیگر ابهامات درباره آن ضربه اول هم تمام شده بود.
این چهارمین گل رضاییان از روی ضربه ایستگاهی با پیراهن سپاهان بود و بجز 2 گل او در بازی مقابل آلمالیق، رامین پیش از این دروازه گل‌گهر و تراکتور را هم از روی ضربه ایستگاهی باز کرده بود. درباره رامین بد نیست به این نکته اشاره کنیم که دبل رضاییان در بازی دیروز، سومین گل فصل او محسوب می‌شود و او پیش از این در بازی با پیکان در تهران موفق به گلزنی شده بود.
رامین رضاییان شوقش برای فوتبال و آمادگی بدنی فوق‌العاده و همیشگی‌اش، یک الگو برای همه فوتبالیست‌هاست. نکته جالب درباره رامین سن و سال نسبتاً بالای او به عنوان یک مدافع راست سرپنجه است، اما وقتی او در 3 رقابت بین‌المللی متوالی (در بازی مقابل اردن و قطر و سپس در بازی آلمالیق) اینچنین می‌درخشد و 3 پاس گل و 2 گل در کارنامه‌اش ثبت می‌کند، دیگر شکی باقی نمی‌ماند که او بهترین دوران فوتبالش را پشت سر می‌گذارد و تبدیل به بازیکنی استثنایی در پست دفاع راست شده. این در حالی است که دو سال رامین حتی در تیم ملی هم حضور نداشت و دراگان اسکوچیچ سرمربی وقت تیم ملی او را در حدی نمی‌دانست که حتی به تیم ملی دعوتش کند!
این پیشرفت از اراده فوق‌العاده او سرچشمه می‌گیرد. بازیکنی که مریض تمرین و نگه داشتن آمادگی بدنی است و البته تمرینات مفصلی هم برای بهبود مهارتش در ضربه زدن به توپ دارد؛ تا جایی که بدون شک او را می‌شود به عنوان بهترین کاشته‌زن فوتبال ایران پذیرفت؛ بازیکنی که بعد از یک نیم فصل بحرانی که هیچ چیز مطابق میلش پیش نرفت، در سپاهان دوباره متبلور شده و برای مورایس همان کاری را می‌کند که از یک ملی‌پوش و یک بازیکن بین‌المللی انتظار می‌رود.
سرمربی پرتغالی سپاهان در اوج آرامش به اولین برد آسیایی در این فصل لیگ قهرمانان آسیا دست یافت. سپاهان ژوزه مورایس در حالی به اولین پیروزی آسیایی خود در این فصل لیگ قهرمانان آسیا دست یافت که در هفته اول این رقابت‌ها غافلگیر شده و در هفته دوم با اتفاقی عجیب و باور نکردنی مواجه شده بود.
این اولین برد آسیایی سپاهان در این فصل لیگ قهرمانان و البته نخستین پیروزی آسیایی مرد پرتغالی همراه با زردهای نصف جهان بود. مورایس که دومین فصل حضورش روی نیمکت سپاهان را تجربه می‌کند، فصل گذشته فقط در لیگ برتر و جام حذفی تیمش را آماده نبرد می‌کرد چرا که اصلاً لیگ قهرمانانی برگزار نشد.
در این فصل حالا انتظار هواداران سپاهان بعد از چند سال دوری از جام، موفقیت در لیگ برتر، جام حذفی و البته لیگ قهرمانان آسیاست. سپاهان سابقه رسیدن به فینال این رقابت‌ها و حضور در جام باشگاه‌های جهان را دارد و هواداران این تیم دوست دارند با تکیه بر تیمی پرمهره و قدرتمند و البته یک کادر فنی اروپایی و بادانش در این عرصه نیز حرف‌هایی برای گفتن
داشته باشند.
در بازی اول لیگ قهرمانان در عراق انگار هم مورایس تمرکز نداشت، هم تیمش. در آن بازی سپاهان بازی برده را در دقیقه 88 با یک تساوی عوض کرد و 2 امتیاز شیرین خارج از خانه پرید. البته در آن مسابقه در مجموع نمایش سپاهان چنگی به دل نزد که هم سرمربی و هم بازیکنان این مسأله را به موضوع کسر 4 امتیازشان در لیگ برتر ارتباط داده و اعلام کردند با توجه به اعلام این حکم قبل از بازی آسیایی‌شان در عراق تمرکز لازم را
نداشتند. در بازی دوم در حالی که همه منتظر خودنمایی سپاهان مقابل حمدلله و کانته در ترکیب الاتحاد بودند این تیم با خروج ناگهانی تیم عربستانی از ورزشگاه از اولین بازی خانگی و شاید اولین برد این فصل باز ماند تا نوبت به بازی در ازبکستان و مقابل آلمالیق برسد.
مقابل آلمالیق اما سپاهان تیم فوق‌العاده‌ای بود و با نمایشی برتر و کم نقص به یک پیروزی شیرین خارج از خانه دست یافت. در این مسابقه هم مورایس مثل همیشه آرام و متین تیمش را هدایت کرد. جالب اینکه او بعد از گل تساوی حریف هم ری‌اکشنی نداشت و تغییری در ترکیب تیمش نداشت. اولین تعویض او درست یک دقیقه قبل از به ثمر رسیدن گل سپاهان انجام شد. به نظر می‌رسید مورایس به تیم خود باور دارد و در حالی که از نیروی هوایی عراق شناختی نداشت با آنالیز بهتری نسبت به حریف ازبک وارد میدان شد.
مورایس که در هر پنج بازی این فصل لیگ برتر برنده بوده بعد از برد مقتدرانه در ازبکستان با سؤال طعنه‌آمیز یا حتی همراه با اعتراض خبرنگار ازبک درباره اینکه «چه زمانی تیم‌تان از آلمالیق برتر بوده» مواجه شد اما در کمال آرامش جواب او را هم داد و به برتری تکنیکی تیمش و آنالیز دقیق از حریف اشاره داشت.
 رضا اسدی یکی از بهترین خریدهای ابتدای فصل سپاهان بوده. هافبک سابقی که حالا به یک مهاجم کامل تبدیل شده و فصل گذشته هم پس از تعویض پستی که توسط پاکو خمس داشت تا روز آخر برای کسب آقای گلی لیگ برتر جنگید و هفته آخر این عنوان را از دست داد.
اسدی که این فصل به اصفهان نقل مکان کرده، در سپاهان هم به عنوان یک مهاجم بازی می‌کند و در 5 بازی لیگ برتری طلایی‌پوشان، موفق شده 5 گل به ثمر برساند تا با این آمار خوب در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر با بازی کمتر قرار
بگیرد.
اسدی در بازی با آلمالیق ازبکستان هم روند گلزنی خوب خود را ادامه داد و توانست اولین گل آسیایی خود را هم برای سپاهان به ثمر برساند تا مهره‌ای قابل اتکا برای ژوزه مورایس و علاقه‌مندان به سپاهان باشد.
با توجه به فرم خوب اسدی، جای خالی شهریار مغانلو در ترکیب این تیم، چندان احساس نمی‌شود بخصوص آنکه بجز اسدی، عیسی آل‌کثیر هم آمادگی بسیار بالایی دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی