بدشانسی نمی‌آوردم، در هانگژو مدال می‌گرفتم

دارابیـــان: می‌خواهم با سهمیه المپیک در سنگنوردی تاریـــخ‌ســــــاز شوم

محیا دارابیان دختر سنگنوردی ایران در مواد سرعت، بلدر، ترکیبی، کمباین و سرطناب اگرچه در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو چین، نخستین حضورش در این آوردگاه بزرگ را تجربه می‌کرد، اما او به واسطه عناوین و افتخارات متعدد جهانی و قاره‌ای که در رزومه خود دارد، یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال در این دوره به شمار می‌رفت. اما بدشانسی باعث شد او از راهیابی به فینال باز بماند و نتواند در ماده سرعت و کمباین شانسی برای تصاحب مدالی خوشرنگ از آوردگاه چین داشته باشد. پرونده بازی‌های آسیایی هانگژو با اینکه با ناکامی دختر ملی‌پوش تیم ملی سنگنوردی ایران و عدم دستیابی او به مدالی خوشرنگ در هانگژو بسته شد، ولی دارابیان یکی از امیدهای ورزش ایران برای کسب سهمیه تاریخی در رشته سنگنوردی است. به همین بهانه به سراغ او رفتیم و در گفت‌و‌گو با ملی‌پوش سنگنوردی بانوان ایران شرایطش در مسیر کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس را از او جویا شدیم.

رضا عباسپور
روزنامه نگار
 به نظر می‌رسید در هانگژو شانس مدال داشتی، اگر قبل از فینال بدشانسی نمی‌آوردی؟
ببینید، شما خودتان در محل برگزاری مسابقات حضور داشتید و از نزدیک دیدید که چینی‌ها چه مسابقات سطح بالایی را در بازی‌های آسیایی هانگژو میزبانی کردند. اصلاً اغلب رقبای قدرتمند و درجه یک ما در سنگنوردی از قاره آسیا هستند. مدعیانی قدرتمند از شرق قاره آسیا مثل چین میزبان یا اندونزی و... که همه با تمام توان برای دروکردن مدال‌ها و خط و نشان کشیدن برای رقبا به میدان مسابقه آمده بودند. با این اوصاف و اگرچه بازی‌های آسیایی هانگژو چین نخستین تجربه حضورم در این آوردگاه بزرگ و معتبر بود، من هم با تمام توان در هانگژو حاضر شده بودم تا با مدالی خوشرنگ مزد زحماتی که کشیدیم را بگیرم، اما متأسفم نهایتاً آن اتفاقی که باید برایم رخ می‌داد، به ثمر ننشست. هرچند ناکامی که به‌دست آمد هم دلیل داشت.
  چه دلیلی؟
من در کل از عملکرد فنی که در این دوره از بازی‌ها داشتم راضی‌ام چون تمام توانم را برای مدال‌آوری به کار بستم، اما دلیل ناکامی و نتیجه نگرفتنم در سرعت، قرعه بدی بود که قبل از فینال به من خورد. من در مرحله مقدماتی با رکوردی که ثبت کردم، موفق شدم عنوان ششمی را کسب کنم و طبق قانون در مرحله ماقبل فینال برای اینکه بتوانم جواز حضور در فینال را کسب کنم، خوردم به نفر یازدهم جدول.
  یعنی قرعه‌ای که باعث شده برای فینالیست شدن به نفر یازدهم بخوری بدشانسی بود؟
بله. نفر یازدهم جدول ما، جزو مدال‌داران سرشناس جهانی و قاره آسیا بود. مطمئن باشید او اگر در مرحله مقدماتی در هنگام طی کردن مسیر به خاطر لغزندگی موانع پایش سر نمی‌خورد و به خاطر همین اشتباه برای او خطا ثبت نمی‌شد، قطعاً جزو نفرات بالای جدول بود و شانس‌های مسلم کسب مدال، اما این اتفاق از شانس بدم برای من رخ داد تا نهایتاً طبق قانون در مرحله ماقبل فینال من که نفر ششم جدول بودم به او که یازدهمین نفر بود بخورد. درنهایت هم وقتی با این حریف قلدر و سرسخت برای فینالیست شدن رقابت کردم، ناکام ماندم و نتوانستم فینالیست شوم. مطمئن بودم اگر در فینال به این حریف یا رقبای دیگر می‌خوردم کارم برای برتری بر آنها راحت‌تر از ماقبل فینال بود، اما خب به هرحال این اتفاق برایم رخ داد تا ناکام از این رقابت به کار خود پایان دهم.
  گویا منتفی شدن فینال کمباین را هم باید به این ناکامی در هانگژو اضافه کرد؟
بله. دقیقاً همین‌طور است که گفتید. من شانس زیادی برای مدال‌آوری خصوصاً در ماده کمباین که گفتید داشتم. دقیقاً مثل ماجرایی که برای الناز رکابی در فینال و روز پایانی بازی‌ها رقم خورد و موجب شد تا همان نتیجه ماقبل فینال و نیمه‌نهایی برای او ثبت شود. برای من هم دو روز قبل مشابه همین شرایط ایجاد شد. این‌طور که برگزار کننده مسابقات به ما گفت، به خاطر بارندگی و بادی که در فضای باز محل برگزاری مسابقات داشتیم، طراح مسیر تأکید کرده بود که اگر کمیته برگزاری بخواهد مسابقه فینال برگزار شود، او هیچ تضمینی برای تأمین سلامت و امنیت ورزشکاران نخواهد داد! به همین دلیل نه فینال من در کمباین(بلدرینگ و لید) برگزار شد و نه فینال الناز رکابی در همین بخش. من تردید نداشتم اگر می‌توانستم در فینال به مصاف رقبا بروم در این ماده شانس کسب مدال داشتم. به هر حال این اتفاق رخ نداد تا من در اولین تجربه بازی‌های آسیایی نتوانم مدال کسب کنم. حقیقتاً باید اعتراف کنم که سطح کیفی و کمی بازی‌های آسیایی هانگژو و میزبانی چینی‌ها حتی از رقابت‌های جهانی نیز بالاتر و بهتر بود. این مسابقه برای من تجربه عالی بود که امیدوارم در آینده به دردم بخورد.
  وضعیت تمریناتت بعد از هانگژو برای کسب سهمیه المپیک چطور است؟ آسیب‌دیدگی نداری؟
خدا را شکر بعد از اینکه از هانگژو برگشتم ریکاوری و استراحت خوبی داشتم. الان هم دارم برای حضور در مسابقات گزینشی المپیک و کسب سهمیه تاریخی در این رویداد مهیا می‌شوم. شرایطم خوب است و آسیب‌دیدگی هم ندارم.
  شما در سنگنوردی بانوان، لیگ هم دارید؟
قبل از اینکه پاندمی کرونا همه چیز را به هم بریزد، ما دو سال لیگ داشتیم و شرایط هم خوب بود، اما الان مدتی است لیگ نداریم و تقریباً این رقابت‌ها به خاطر نبود اسپانسر و حامی مالی تعطیل شده است.
  چه تورنمنت‌هایی برای کسب سهمیه پیش رو دارید؟
فعلاً دو هفته دیگر مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو داریم که البته من به این مسابقات اعزام نمی‌شوم. با نظر کادرفنی برای مسابقات جهانی که حدوداً 5 ماه دیگر برگزار می‌شود و هنوز هم میزبان برگزاری این مسابقات مشخص نشده است، مهیا می‌شوم. امیدوارم با عملکردی عالی بتوانم با کسب سهمیه ورودی المپیک اتفاقی بزرگ را برای سنگنوردی ایران ثبت کنم. به امید خدا اگر بتوانیم سهمیه ورودی المپیک را کسب کنیم، چون این رشته به تازگی وارد چرخه مسابقات المپیک شده است، می‌توانیم با کسب سهمیه ورودی تاریخ‌ساز هم باشیم.
  سهمیه ورودی المپیک پاریس در سنگنوردی چه تعداد است و قرار است چگونه تقسیم شود؟
حدوداً طبق اعلام فدراسیون جهانی سنگنوردی قرار است از بین 30 نفر برتر رنکینگ جهانی 14 سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک به سنگنوردی برسد. امیدوارم هم من و هم باقی بچه‌ها بتوانیم با کسب سهمیه ورودی باعث سربلندی این رشته در ورزش کشور باشیم. خدا را شکر با دیوار 4لاینی که چندوقت پیش در زنجان شهر زادگاه و محل زندگی‌ام طراحی شده است، ما خیلی از نظر امکانات و تجهیزات برای تمرین و آماده‌سازی مشکلـــــــــی نداریـــــــــم، ضمـــــــــــــن اینکـــــــــــــــه کمپ تمرینی تیم‌های ملی نیز بزودی قرار است برای برگزاری اردوهای آماده‌سازی در تهران افتتاح شود. انصافاً حمایت فدراسیون و مجموعه ورزش کشور از ما خوب است، اما امیدوارم باتوجه به شرایط و استعدادهای خوبی که ما برای کسب موفقیت در عرصه‌های مختلف بین‌المللی پیش رو داریم این حمایت‌ها بیشتر از چیزی که هست، شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی