صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

میانگین سنی ترکیب اولیه هوادار مقابل استقلال بالای 31 سال بود

منتخب پیرمردها در جنگ بقا

هوادار جمعه شب مقابل استقلال شروعی طوفانی داشت و دو بار دروازه حسینی را باز کرد، ولی با گذشت زمان شاگردان نکونام کنترل بازی را در دست گرفتند و با زدن سه گل اجازه ندادند که در حضور تماشاگران آبی امتیازات تقسیم شود. از 16 دقیقه اول بازی که بگذریم، هوادار توان مقاومت درباره حملات حریف را نداشت و استقلال 17 ضربه به سمت چهارچوب دروازه حقیقی زد که 8 تا از آنها در چهارچوب بود.
در تیمی که محمود فکری بسته نکته قابل توجه سن بالای اکثر بازیکنان اصلی هوادار است. همزمان با پروژه جوانگرایی نساجی که مهدی رحمتی تصمیم به قطع همکاری با بازیکنان مسن فصل گذشته را گرفت، هوادار ترجیح داد تعدادی از آنها را جذب کند و علیرضا حقیقی، ایوب کلانتری و کریم اسلامی این بار در تهران همبازی شدند. به این جمع امین قاسمی‌نژاد هم اضافه شد که فصل گذشته پیراهن گل‌گهر را به تن داشت.
فکری بازی مقابل استقلال را با این ترکیب شروع کرد: حقیقی 35 ساله، مرتضی منصوری 35 ساله، صائب محبی 30 ساله، فریبرز گرامی 30 ساله، مهدی عبدی 34 ساله، امیرحسین پورمحمد 25 ساله، قائم اسلامی‌خواه 28 ساله، محمد عباسی 23 ساله، کلانتری 32 ساله، قاسمی‌نژاد 36 ساله و اسلامی 37 ساله. میانگین سنی ترکیبی که به زمین رفت 31.36 سال بود.
استقلال روی کاغذ تیم قوی‌تری است، ولی نمی‌توان تأثیر سن بالای بازیکنان هوادار در افت تدریجی آنها در جریان بازی را نادیده گرفت. وقتی که کلانتری در اواخر نیمه اول مصدوم شد، داریوش شجاعیان به زمین رفت که با 31 سال سن دست کمی از بازیکنان اصلی تیم ندارد. بابک مرادی، دیگر تعویضی هوادار که مثل شجاعیان روبروی تیم سابق بازی ‌کرد 30 ساله است. امیرحسین بهادر 21 ساله جوانترین بازیکن هوادار مقابل استقلال بود که در دقیقه 90 به زمین رفت و چند دقیقه بیشتر بازی نکرد.
شاید این روزها که لیگ برتر مرتب تعطیل می‌شود میانگین سنی بالای بازیکنان هوادار چندان این تیم را آزار ندهد، ولی در هفته‌های پایانی که قرار است مسابقات فشرده‌تر شود، بازی به فاصله پنج روز برای آنها دردسرساز خواهد شد. اوضاع این تیم که از پنج بازی اخیرش فقط یک امتیاز گرفته همین حالا هم خوب نیست و آنها در یک قدمی منطقه سقوط هستند.
قطعاً فکری با تصمیماتش در این نتایج ضعیف سهم دارد و ممکن است باشگاه دیر یا زود به فکر تغییر کادر فنی بیفتد، ولی مشکل میانگین سن چیزی نیست که با این جابه‌جایی برطرف شود و سرمربی بعدی هم مجبور است با همین تیم که استخوانبندی‌اش را بازیکنان مسن می‌سازند، کار کند.

علیه آیین‌نامه سازمان لیگ
سازمان لیگ با تغییر آیین‌نامه نقل و انتقالات امیدوار بود که تیم‌های لیگ برتری را مجبور به جوانگرایی کند. آنها تعداد بازیکنان بزرگسال را به 19 نفر محدود کردند و سهمیه بازیکنان زیر 25 سال حذف شد، ولی تجربه تیم هوادار نشان می‌دهد که با تصمیم‌گیری‌های یک شبه نمی‌توان فوتبال ایران را جوان کرد.
باشگاه‌ها و سرمربیان لیگ برتری زمانی سراغ بازیکنان جوانتر می‌روند که کیفیت فنی آنها اختلاف زیادی با بازیکنان بزرگسال نداشته باشد، وگرنه مجبورند همچنان از بازیکنان باتجربه استفاده کنند. البته هوادار را باید مورد خاصی دانست که بیشتر بازیکنانی را انتخاب کرده که در آخرین سال‌های فوتبال حرفه‌ای‌شان هستند و تبعات آن در درازمدت به این تیم آسیب خواهد زد.
هنوز 23 بازی تا پایان لیگ برتر باقی مانده و هوادار با ترکیب فعلی کار خیلی سختی در جنگ بقا دارد، مگر اینکه آنها بتوانند در نیم‌فصل با جذب چند مهره مناسب تمام خطوط تیم را تقویت کنند. البته نباید فراموش کرد که جمع کردن امتیازات در نیم‌فصل دوم سخت‌تر است و اگر هوادار به منطقه سقوط بیفتد، خروج از آن اصلاً آسان نخواهد بود. تیم محمود فکری این هفته میهمان گل‌گهر است و اگر در سیرجان امتیاز نگیرد شاید برای اولین بار وارد این منطقه بحرانی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی