صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پاپو گومز 2 سال از هر گونه فعالیت ورزشی محروم شد

دوپینگ قهرمانی

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

چرا به پاپو گومز اجازه دادند در جام جهانی بازی کند و یک سال طول کشید تا او به دلیل مثبت بودن تست دوپینگ محروم شود؟ طبق مقررات، آژانس ضد دوپینگ اسپانیا از زمان تشکیل پرونده انضباطی یک سال فرصت دارد تا حکم نهایی را در مورد پرونده ارائه دهد. مثبت شدن تست دوپینگ پاپو گومز باعث ایجاد یک بمب خبری بین‌المللی شد، اما سؤالات زیادی در مورد این پرونده مطرح شد: چرا او در حالی که تست دوپینگش مثبت شده بود، توانست در جام جهانی با تیم آرژانتین بازی کند؟ چرا تقریباً یک سال پس از زمانی که در سویا بازی می‌کرد باید محروم شود؟ پاسخ به این سؤالات در مقررات آژانس ضد دوپینگ اسپانیا (CELAD) که مسئول کنترل و مدیریت تست‌هاست، آمده است.
اولین قدم برای پاسخ به تمام این سؤالات این است که بدانید تربوتالین که طبق اعلام باشگاه مونزا این بازیکن به خاطر آن محروم شده، یک ماده خاص است. ماده‌ای که در کل ممنوعه به حساب می‌آید اما استثنایی نیز وجود دارد و بازیکنان می‌توانند با مجوز و گزارش پزشک برای کارهای درمانی مورد استفاده قرار دهند.
اطلاعات در مورد اینکه یک بازیکن حرفه‌ای چرا چنین ماده‌ای را مصرف کرده بسیار مهم است، زیرا همین جزئیات میزان محرومیت و یا عدم محرومیت را تعیین می‌کند. در این نوع ماده‌ها که هم دوپینگ به حساب می‌آید و هم ممکن است مصرف پزشکی داشته باشد، بازیکنان حتی اگر تست‌شان مثبت شود اجازه دارند تا زمان اعلام رأی نهایی به بازی کردن ادامه دهند.
به همین خاطر بود که پاپو گومز با وجود مثبت شدن تست‌هایش به رقابت ادامه داد و در جام‌جهانی و ادامه فصل برای تیم‌هایش بدون مشکل به میدان رفت. علاوه بر این باید دید زمان مشخص شدن نتیجه تست دوپینگ چه زمانی بوده است؛ قبل از جام جهانی یا در طول آن بوده و CELAD تصمیم به تعلیق نداشته و یا نتایج دقیقاً بعد از جام جهانی مشخص شده است.
 
چرا بعد از یک سال محرومیت
اعلام شد؟
با توجه به شواهد اکنون می‌توان مطمئن بود که پرونده بازیکن سابق سویا مانند سایر ورزشکارانی که در گذشته در آستانه جام جهانی یا بازی‌های المپیک تعلیق شده بودند، برای جلوگیری از محرومیت در جریان نبوده است. به همین دلیل پاپو این فرصت را داشت که در مسابقات شرکت کند و به موفقیت برسد، دقیقاً اتفاقی که برای آرژانتین در جام جهانی 2022 قطر افتاد.
در ماه‌های اخیر چه روندی طی شده است؟
چند روز پس از تست، نتیجه مثبت به مدیر CELAD رسید و او پرونده انضباطی را باز کرد و سپس توسط مربی آژانس مدیریت شد و پس از آن برای اعمال محرومیت به کمیته انضباطی فرستاده شد. مهلت رسیدگی به نتیجه مثبت این دوپینگ یک سال از زمان باز شدن پرونده می‌باشد و این کمیته باید مصوبه خود را قبل از آن تاریخ منتشر کند.
باید به خاطر داشت CELAD قبلاً در پرونده‌ای مشابه برای ماجدا معیوف به دلیل استفاده از این ماده هیچ محرومیتی در نظر نگرفت زیرا معیارهای استفاده این ورزشکار کاملاً متفاوت و قانع‌کننده بود.
چرا دو سال محرومیت؟
طبق قانون افرادی که از ماده خاصی مانند تربوتالین استفــاده کرده‌انــــــــــد دو ســــــــال از هرگونه فعالیت ورزشی محروم خواهند شد. واقعیت این است که پرونده پاپو گومز به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است و شواهد تأیید می‌کند که او مجوز استفاده درمانی برای مصرف آن نداشت و بنابراین مجازات دوپینگ صادر می‌شود. در صورت داشتن گواهی برای مصرف این دارو مجوز آن باید قبل از مصرف به کمیته کنترل ضد دوپینگ اعلام شود تا از هر گونه محرومیتی جلوگیری شود.
علاوه بر این، گزینه دیگر برای جلوگیری از جریمه شدن، داشتن گزارش پزشکی است که مصرف خاص تربوتالین را توجیه کند. در این مورد، همه چیز نشان می‌دهد که فوتبالیست آرژانتینی دلیلی نداشته یا توسط کمیته انضباطی که در نهایت او را محروم کرده، پذیرفته نشده است.
 اما چرا حداکثر مجازات؟
پاپو گومز خودش می‌توانست مانع تحریم دو ساله شود، آن هم در صورتی که فاش می‌کرد  تربوتالین را نزد عوامل ضد دوپینگ مصرف کرده است. در صورت این اعتراف پاپو می‌توانست با محرومیت کمتری روبه‌رو شود.
 جام جهانی باید از آرژانتین پس گرفته شود!
پاپو که در جام جهانی 2022 عضوی از تیم ملی آرژانتین بود، در نهایت به مقام قهرمانی جهان رسید اما اکنون با این محرومیتی که گریبانگیرش شده، بعید نیست که به فوتبال حرفه‌ای خود پایان دهد.
در این راستا توماس رونسرو، سردبیر نشریه آاس که از طرفداران پر و پاقرص رئال مادرید به شمار می‌رود، در اظهارنظری جنجالی معتقد است فیفا باید جام جهانی را از تیم ملی آرژانتین به خاطر مثبت اعلام شدن تست دوپینگ پاپو گومز پس بگیرد. »
  پاپو از فوتبال خداحافظی خواهد کرد
به نقل از کوریره دلو اسپورت؛ پاپو گومز قبل‌ از پیوستن به مونتزا احتمال محرومیت خود را در نظر داشت و به همین دلیل در اندیشه خداحافظی از فوتبال بود. اکنون او رسماً با محرومیتی دو ساله روبه‌رو شده و‌ در ۳۵ سالگی تنها راه پیشروی خود را خداحافظی از فوتبال می‌بیند. گومز حتی برنامه‌ای برای ارائه درخواست فرجام‌خواهی ندارد و نمی‌خواهد خود را درگیر این موضوع کند چرا که در بهترین حالت باز هم محرومیت یکساله او قطعی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی