صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

به‌زودی از آنهایی که تهمت زدند شکایت می‌کنم

مازندرانی: ریالی از بچه‌های کبدی پول نگرفتم!

رضا عباسپور
روزنامه نگار

اگرچه توقع می‌رفت که تیم ملی کبدی کشورمان در فینال بازی‌های آسیایی هانگژوی چین بتواند با اقتدار از هندی‌های کهنه‌کار و کاربلد عبور کند و با کسب عنوان قهرمانی قدرت و توان خود را به رخ رقبای مدعی جهانی خصوصاً تیم ملی کبدی هندوستان بکشد؛ اما مقابل رقیب مدعی و دیرینه آسیایی خود یعنی هندوستان ناکام ماند تا ضمن از دست دادن مدال طلای بازی‌های هانگژو، بار دیگر مغلوب حرفه‌ای‌گری و نفوذ غیرقابل انکار هندی‌ها در سیستم داوری و قوانین و مقررات برگزاری مسابقات شود. بعد از باخت تیم ملی کبدی مردان کشورمان مقابل هند و ایستادن روی سکوی نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی، نوک پیکان انتقادات به سمت سرمربی تیم ملی یعنی غلامرضا مازندرانی نشانه رفت و یکسری حواشی او رسانه‌ای شد. به همین بهانه به سراغ مازندرانی رفتیم تا اصل ماجرا را از زبان سرمربی گرگانی تیم ملی کبدی مردان کشورمان بشنویم.
 
 شایعه‌‌سازان حقایق را وارونه جلوه دادند
غلامرضا مازندرانی سرمربی تیم ملی کبدی مردان ایران که موفق شد در هانگژوی چین صاحب سکوی نایب قهرمانی و مدال نقره بازی‌های آسیایی شود، درخصوص اینکه چرا بعد از ناکامی در مقابل هندی‌های حرفه‌ای و کاربلد حواشی مخربی علیه او به راه افتاد، می‌گوید: «من تقریباً از سال 85 تا به امروز به تناوب و در مقاطع مختلف در تیم ملی کبدی یا مربی بودم و یا سرمربی. اما هیچ وقت چنین رفتارها و برخوردهای ناشایست و زشتی ندیده‌ بودم. کلاً آدمی هستم که نه خیلی اهل فضای مجازی و این جور مسائل هستم و نه اهل حاشیه. به همین دلیل در برخی رسانه‌ها و از دوستان شنیدم که برخی افراد معلوم‌الحال که دست‌شان از تیم ملی کوتاه شده و نمی‌توانند دیگر به مقاصدشان در مجموعه کبدی برسند، شروع به شایعه‌سازی و تهمت پراکنی علیه من کردند. آنها مواردی را به دروغ علیه من نشر دادند که قطعاً خیلی زود باید مستند در دادگاه و مراجع قضایی نسبت به آن پاسخگو باشند. چون شک نکنید که از این حواشی که ناجوانمردانه علیه‌ من به راه انداختند، نمی‌گذرم. از همین تریبون با رد تمامی تهمت‌های ناروایی که به من زدند، به شایعه‌سازان اخطار جدی می‌دهم که بزودی از آنها در مراجع قضایی شکایت خواهم کرد و تا آخرش می‌روم. آنها هم اگر سند و مدرکی دال بر مواردی که گفتند دارند، بیاورند دادگاه و آنجا پاسخگو باشند.»
 بدون رضایت ورزشکاران با احدی قرارداد نمی‌‌بندیم
سرمربی تیم ملی کبدی درخصوص اینکه گفته می‌شود او با استفاده از جایگاهش در تیم ملی کبدی ارقام و مبالغی را از رقم قرارداد بازیکنانش برداشت می‌کند، تأکید دارد: «کبدی در ایران از سال 76 استارت خورد. من از همان سال‌ها چه به عنوان عضو تیم ملی و چه در قامت مربی همواره سعی کردم تمام‌قد در خدمت تیم و ورزش کشورم باشم. تقریباً از 14 سال پیش در شهر گرگان و استان گلستان با دریافت مجوز تأسیس مدرسه کبدی، سعی کردم تا استعدادهای ناب را کشف کرده و با پرورش آنها چهره‌های شاخصی را به تیم‌های ملی کبدی ایران تحویل دهم. به نوعی ما کار پشتوانه‌سازی را از همان سال‌ها در این مدرسه کبدی خیلی قوی و ریشه‌ای استارت زدیم و خدا شاهد است که بدون دریافت مبلغی از متقاضیان و به صورت رایگان کارمان را شروع کردیم. هزینه‌های جاری هم که داشتیم یا به صورت ناچیز از شاگردان در قبال شهریه ماهانه دریافت می‌شد یا اینکه از جیبم آنها را پرداخت می‌کردم. پس از عقد قرارداد با بازیکنان و ورزشکاران با رضایت کامل آنها مبلغی را بـــــــــه عنــــــــوان حق کشف و پــــــــــــــرورش ورزشکاران تا رسیدن به تیم ملی(25 درصد قراردادشان) به عنوان یکی از بندهای قرارداد بازیکنان باشگاهم درنظر بگیریم تا وقتی بچه‌ها به تیم ملی رسیدند و نهایتاً موفق به دریافت رتبه و سکوهای قهرمانی شدند، باشگاه ما که در پرورش و رشد آنها نقش کلیدی داشته است نیز از این موفقیت و استعدادهایی که ساخته و به تیم ملی تحویل داده است، بهره‌ای هر چند ناچیز داشته باشد. اما والله قسم تا همین امروز که با شما صحبت می‌کنم، از بچه‌هایی که این قانون شامل حال‌شان می‌شود، حتی همان 25 درصدی که با رضایت کامل خودشان در قراردادشان ذکر شده را هم نگرفتیم. بعد ماندم که چطور این دوستان به این راحتی و بدون داشتن هیچ سند و مدرکی شروع کردند به دروغ پراکنی و انتشار اخبارکذب؟!»
 کادرهای فنی در کبدی موقتی حکم می‌گیرند
مازندرانی با بیان اینکه از ابتدا تا‌کنون براساس قوانین و استانداردهای فدراسیون کبدی به صورت موقتی هدایت تیم ملی کبدی را دست گرفته است، می‌گوید: «یکی از قوانینی که سال‌هاست درکبدی ایران بوده و امیدوارم تغییرات اساسی در آن شکل بگیرد، بحث مربوط به نحوه و نوع عقد قرارداد با سرمربیان تیم‌های ملی است که موقتی و برنامه‌ای تنظیم و طراحی می‌شود. به طور مثال من 7 ماه قبل از بازی‌های آسیایی هانگژو کار سرمربیگری تیم ملی کبدی را دست گرفتم و اتمام بازی‌ها هم توأم شد با زمان پایان قراردادم. البته این قانون برای تمامی مربیان چه داخلی و خارجی یکسان است، اما همان‌طوری که بارها گفتم، این قانون دست و پای مربیان را می‌بندد و بحث برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلند‌مدت را عملاً از ما می‌گیرد. به نظرم باید یک تغییر اساسی در این قانون ایجاد شود.»
 
احساسی شدیم و بازی را به هندی‌ها باختیم
سرمربی تیم ملی کبدی درخصوص بازی پرحاشیه‌ای که مقابل هندی‌ها در فینـــــــال بازی‌هـــــــــــــــای آسیایی داشتند، معتقد است: «قطعاً برد و باخت بخش لاینفک ورزش قهرمانی است. اما اتفاق تلخی که در فینال بازی‌های هانگژو برای ما رخ داد، به خاطر خلأ جدی است که در بخش قوانین و اساسنامه داوری و امتیازدهی سیستم بین‌المللی کبدی وجود دارد. البته ما تا دقیقه 39 انصافاً جلوی هندی‌ها که مدعی کهنه‌‌کار کبدی جهان هستند عالی بودیم، ولی از آن به بعد وارد یک شرایط احساسی شدیم که بازی را از دست بچه‌ها خارج کرد. همین موضوع باعث شد تا بازی از کنترل ما خارج شود و با رأی داوری بازنده فینال باشیم. ما دقیقاً شبیه تیم فوتبالی بودیم که حملات زیادی را مقابل رقیب خود داشت، ولی نتوانستیم از موقعیت‌های خود درست استفاده کرده و با تک گل حریف بازنده بازی شدیم.»
 
 ریاست اورسجی در آسیا برگ برنده ما است
مازندرانی در مورد اینکه گفته می‌شود اورسجی به عنوان رئیس کنفدراسیون کبدی آسیا نتوانست در فینال با هندوستان از حق کبدی ایران دفاع کند، می‌گوید: «اصلاً این را قبول ندارم. اتفاقاً به نظرم ریاست اورسجی در کنفدراسیون آسیا برگ برنده ما مقابل هندی‌های بانفوذ است. در همین هانگژو اگر او کرسی ریاست آسیا را نداشت، داوران و ژوری حتی اجازه حضور و اعتراضش کنار زمین مسابقه را نمی‌دادند. اما وقتی داوران امتیاز را دادند، طبق قانون دیگر هیچ مرجعی نمی‌توانست نتیجه را تغییر دهد. درکل امیدوارم این کرسی‌ها برای ما چه در آسیا و چه در دنیا افزایش پیدا کند و بتوانیم در آینده کرسی‌های داوری و فنی قاره آسیا و جهان را نیز به دست آوریم. چون ما 50 درصد قدرت کبدی آسیا را در اختیار داریم، می‌توانیم با استفاده از کرسی‌های مهم بین‌المللی خلأ موجود را برطرف کنیم و از نفوذ بی‌رویه هندی‌ها جلوگیری کنیم. درنهایت این کرسی‌ها باعث می‌شود تا بتوانیم هندی‌‌ها را کنار بزنیم و خودمان در کبدی آسیا و جهان آقایی کنیم.»

ZOOM

سرمربی تیم ملی کبدی ایران می‌گوید در لیگ معتبر ستارگان فصل آینده هندی‌ها در رشته کبدی، با تیم (یومومبا) در شهر بمبئی قرارداد بسته است و قرار است سرمربی لژیونر کبدی ایران در این لیگ باشد. او سال‌های 96 و 97 هم سابقه سرمربیگری در لیگ کبدی هند را در کارنامه دارد اما معتقد است، مبلغ و رقم قراردادی که با مربیان منعقد می‌شود، به نسبت ورزشکاران خیلی کم و اندک است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی