صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

سردار؛ 3 گل تا کریم 33 گل تا 10 گلزن برتر جهان

پاقدم نـــوا

امیر اسدی
روزنامه نگار
سال 2020 را می‌توان تلخ‌ترین سال حضور سردار در تیم ملی دانست. به دلیل شیوع ویروس کرونا بازی‌های ملی کمی برگزار شد و سردار هم تنها یک بار برای تیم ملی به زمین رفت و یک گل هم به ثمر رساند.

گلزنی در فینال تورنمنت اردن باعث شد تا دومین گل آزمون به قطر در کارنامه‌اش ثبت شود. مهاجم رم اولی را در جام ملت‌های آسیای 2015 زد و دومی را در بازی اخیر تیم ملی مقابل شاگردان کارلوس کی‌روش.

سردار دهمین سال حضور در تیم ملی را سپری می‌کند. او در تمام این سال‌ها گل‌های متعددی به ثمر رسانده اما بیشترین تعداد به دو سال 2016 و 2019 مربوط می‌شود. او هر سال 8 گل وارد دروازه حریفان کرده است.

به جز تیم ملی بزرگسالان، آمار سردار در تیم‌های پایه هم قابل توجه است که البته کمتر کسی به آن اشاره می‌کند. آزمون در تیم ملی نوجوانان 7 گل در 6 بازی زده، در تیم ملی جوانان و در 19 بازی 19 بار دروازه رقبا را باز کرده و در تیم امید هم آمار 4 بازی و 4 گل زده را به ثبت رسانده. روی هم 30 گل در 29 بازی.

اولین بار قبل از شروع جام جهانی 2014، آزمون را در تیم ملی دیدیم. حالا 10 سال از آن دوران گذشته و سردار به یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان تیم ملی تبدیل شده است.

با توجه به گلزنی برابر قطر، آمار گل‌های ملی آزمون به 47 رسیده. او حالا تنها 3 گل با کریم باقری فاصله دارد تا عنوان دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی را به دست بیاورد.

مقابل عراق، آزمون 3 بار موفق به گلزنی شده. بنابراین تیمی که بیشتر از همه مقابل آزمون آسیب دیده، عراق است. جالب اینکه 2 بازی از این 3 بازی با تک گل سردار به سود ایران تمام شده است.

آزمون 18 نوامبر 2014 اولین گل ملی خود را مقابل کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی به ثمر رساند. این دیدار را تیم ملی با نتیجه یک بر صفر برد.

پنج بازی و شش گل. این آمار درخشان سردار آزمون در بازی‌های اخیر تیم ملی است. او بی‌توجه به شایعاتی که درباره عدم حضورش در تیم ملی منتشر شد، با انگیزه به تورنمنت اردن رفت و دو گل زیبا وارد دروازه میزبان و قطر کرد. حالا سردار در تعداد گل‌های ملی به عدد 47 رسیده. او این گل‌ها را تنها در 73 بازی به ثمر رسانده. یعنی به طور میانگین به ازای هر بازی 64/0 گل که آمار خوبی محسوب می‌شود. با گل زیبا مقابل قطر، حالا آزمون تنها سه گل با کریم باقری فاصله دارد. به عبارتی دیگر اگر سه گل ملی دیگر بزند به رکورد 50 گل کریم باقری می‌رسد و اگر 4 بار دروازه رقبا را باز کند، از شماره 6 سابق تیم ملی سبقت می‌گیرد و بعد از علی دایی به دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی تبدیل می‌شود. اتفاقی که با توجه به سن و سال سردار، رکوردی جاودانه را به نام او ثبت خواهد کرد. نکته دیگر اینکه سردار بعد از تولد دخترش انگیزه بیشتری برای گلزنی دارد و آمار اخیر را می‌توان به پاقدم نوا -دختر آزمون- ربط داد. آماری که می‌تواند ادامه پیدا کرده و سردار را به دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی تبدیل کند.

بیشترین تعداد گل‌های سردار به مسابقات مقدماتی جام جهانی مربوط می‌شود. او 21 گل از 47 گل خود را در این مسابقات به ثمر رسانده که آمار قابل توجهی محسوب می‌شود.

به جز کریم باقری، آزمون با زدن 3 گل دیگر می‌تواند به رکورد گل‌های ملی رابین فن پرسی از هلند و تیم کیهیل از استرالیا برسد.

آزمون در 5 بازی اخیر تیم ملی آمار 6 گل زده را از خود به جا گذاشته. یک گل مقابل افغانستان، دو گل برابر قرقیزستان، یک گل مقابل ازبکستان، یکی برابر اردن و آخری هم مقابل قطر در فینال تورنمنت اردن.

سردار با 47 گل زده، 33 گل تا رسیدن به جمع 10 گلزن برتر جهان در رده ملی فاصله دارد. او اگر به همین روند ادامه بدهد قطعاً می‌تواند این عنوان را به دست بیاورد.

 

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی