صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

استقلال-هوادار، جمعه ساعت18:00

نکونام- فکری؛ دربی شش‌پوش‌ها

در چهار بازی که استقلال مقابل هوادار قرار گرفته همه بازی‌ها را با برتری پشت سرگذاشته و آمار 10 گل زده را نیز از خود به جا گذاشته است. هوادار با همه شایستگی‌هایی که از خود بروز داده اما هیچ‌گاه مقابل بزرگان تیم ماجراجویی نبوده و نتوانسته خاطره تیم‌های ریشه‌دار تهرانی که مقابل بزرگان گاه شگفتی‌ساز می‌شدند را در ذهن تداعی کند.
هوادار از ابتدای لیگ شش بار به میدان رفته که حاصل عملکردش یک برد مقابل شمس آذر قزوین و دو تساوی بوده است. میانگین امتیازی این تیم تا پایان هفته ششم چیزی کمتر از عدد یک را نشان می‌دهد که این برای هوادار خبر خوشایندی نیست و آنها اگر می‌خواهند به ادامه حیات خود در لیگ برتر امیدوار باشند و در انتهای فصل به لیگ پایین‌تر سقوط نکنند، دست‌کم باید مقابل استقلال امتیازی را دشت کنند تا علاوه بر سامان دادن به وضعیت خود در جدول به لحاظ شخصیتی نیز اعتماد به نفس خود را بازیابند.
کسب امتیاز مقابل استقلال اما مأموریت ساده‌ای نیست و هوادار که از چهره‌های سابق استقلالی نیز سود می‌برد، برای رسیدن به اهداف خود باید برنامه‌ای منسجم را مقابل استقلال پیاده کند.
روی نیمکت تیم هوادار کسی نشسته که خود سال‌های طولانی در قامت بازیکن در ترکیب استقلال به میدان رفته است. فکری یک فصل نیز سرمربی استقلال بود که خاطرات خوشی از حضور خود به عنوان سرمربی را در ذهن هواداران این باشگاه به یادگار نگذاشت و هیچ استقلالی از عملکرد او راضی نیست.
فکری حتی در اولین حضور خود به عنوان سرمربی استقلال به اهواز رفت و مقابل جواد نکونام که هدایت فولاد را به عهده داشت، شکست خورد که آن باخت واکنش‌های تندی از سوی فکری به دنبال داشت و حالا تقابل این دو در حالی که نکونام به نوعی جای فکری را در استقلال گرفته نگاه‌ها را متوجه خود کرده است.
فکری و نکونام از یک منظر با یکدیگر اشتراک‌هایی دارند که قابل توجه است. فکری سال‌های طولانی در پست هافبک دفاعی برای استقلال به میدان رفت و با آن پیراهن شماره 6 تبدیل به نماد تعصب شد. نکونام نیز در یک فصل و نیم بازی در ترکیب استقلال با همین شماره پیراهن در ترکیب آبی‌ها دیده شد که سهم بسیاری در قهرمانی استقلال در فصل دوازدهم داشت.
تقابل شش‌های سابق استقلال که هر دو بازیکنان سختکوشی در میدان رقابت بودند برای بسیاری از هواداران استقلال تداعی‌کننده روزهای خوشی است که آبی‌ها با این بازیکنان سپری کردند.
بدون شک جواد نکونام هر اندازه تلاش کرد در دوران بازی برای استقلال به مانند فکری نماد تعصب باشد و جایگاهش را میان هواداران سفت و محکم کند تا از او به عنوان چهره‌ای خاص یاد شود اما نکو عمیقاً دوست ندارد در دوران مربیگری شبیه فکری باشد و آنچه در استقلال رقم زد و در میانه‌های راه برکنار شد را تجربه کند.
نکونام برخلاف فکری که در دوران مربیگری‌اش در استقلال تصمیمات اشتباه بسیاری گرفت تلاش کرده با حداکثر آینده‌نگری پیش برود که تا‌کنون نیز موفق بوده و توانسته اعتماد هواداران را جلب کند.
تک شکست استقلال مقابل سپاهان نیز با وجود اینکه نکونام بازی‌های آنچنان هجومی و جذابی را به نمایش نگذاشته به واسطه 12 امتیازی که اکنون مقابل نام استقلال حک شده از یاد رفته است، ضمن اینکه نباید فراموش کرد حقیقتاً نکونام در بازی با سپاهان نیز مستحق باخت نبود و دست‌کم باید از آن میدان یک امتیاز به چنگ می‌آورد.
البته نکونام بعد‌ها به واسطه کسر 4 امتیاز از سپاهان و همچنین یک امتیاز از پرسپولیس به نوعی خود را برنده این تصمیمات دید و شکست مقابل سپاهان جبران شد اما پرواضح است که اگر نکونام نتواند در این شرایط که مسیر برایش هموار شده، استقلال را به موفقیت چشمگیری برساند، از سوی حامیان امروزش سرزنش خواهد شد.
بنابراین دستیابی به امتیازات کامل بازی فردا شب حکم قرار داشتن درکورس قهرمانی را برای نکونام خواهد داشت و سرمربی استقلال باید با ارزیابی دقیق گام به میدان بازی با هوادار بگذارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی