صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

حمله تروریستی تقابل سوئد – بلژیک را نیمه کاره گذاشت

بازی مرگ

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
دیدار مقدماتی یورو 2024 بلژیک مقابل سوئد در نیمه دوم به دلایل امنیتی و پس از کشته شدن دو سوئدی در بروکسل متوقف شد. این قتل‌ها در یک عملیات تروریستی توسط داعش ساعاتی قبل از شروع بازی در شهر اتفاق افتاد و با تصمیم مسئولان برگزاری این مسابقه بازی تعلیق شد. تا زمانی که فرد مسلح آزاد بود هواداران و بازیکنان برای امنیتشان در ورزشگاه ماندند و از ساعت 22:45 به وقت محلی تخلیه استادیوم کینگ بودوین آغاز شد. تیم سوئد با اسکورت ویژه پلیس راهی فرودگاه شد و هواداران نیز با همراهی کادر امنیتی شهر از ورزشگاه خارج شدند و در نهایت پلیس در بروکسل مهاجم را به ضرب گلوله کشت.
یان اندرسون، سرمربی سوئد در مصاحبه بعد از تعلیق بازی گفت که او و بازیکنان در نیمه دوم از تیراندازی مطلع شدند. او گفت: «وقتی برای استراحت از زمین خارج شدم خبر به گوشم رسید. باورم نمی‌شد که چنین اتفاقی رخ داده است. این چه دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم؟ من وارد رختکن شدم و با تیمم صحبت کردم، با بازیکنانم صددرصد توافق کردیم که به احترام قربانیان و خانواده‌های آنها به بازی ادامه نخواهیم داد.» هنوز مشخص نیست که قربانیان برای تماشای این مسابقه به بروکسل آمده بودند یا خیر.
فدراسیون فوتبال سوئد با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «تمام فکر ما با بستگان آسیب‌دیدگان در بروکسل است.» حساب کاربری تیم بلژیک نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «تمام فکر ما با همه کسانی است که از این اتفاق آسیب دیده‌اند.» ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مردی عرب زبان را نشان می‌دهد که ادعا می‌کند این حمله را به نام خدا انجام داده است. الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک، پس از حمله دلخراش بروکسل به شهروندان سوئدی صمیمانه تسلیت گفت. وی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «فکر ما با خانواده‌ها و دوستانی است که عزیزان خود را از دست دادند و به‌عنوان دو شریک برای مبارزه با تروریسم با هم به جنگ با افرادی که امنیت را تهدید می‌کنند ادامه می‌دهیم.» ویکتور لیندلوف، کاپیتان سوئد گفت: «صعود بلژیک قطعی شده و ما هیچ شانسی برای صعود به یورو نداریم پس بهتر است به احترام قربانیان بازی را متوقف کنیم و دلیلی برای ادامه آن نمی‌بینم.» یک دادستان فدرال بلژیک گفت هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مهاجم، ارتباطی با درگیری‌های اخیر بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی داشته باشد، وجود ندارد. دادستان گفت که انگیزه احتمالی این حمله ملیت سوئدی قربانیان بوده است.
پس از سوزاندن قرآن و سایر اقدامات در سوئد علیه مقدس‌ترین کتاب مسلمانان که خشم مسلمانان و تهدیدهای جهادی‌ها را برانگیخت، سوئد در ماه آگوست هشدار امنیتی خود را به بالاترین سطح رساند و نسبت به افزایش تهدیدات علیه منافع سوئد در خارج از کشور هشدار داد. مهاجم مظنون که خود را عبدالسالم الگیلانی می‌نامد، در ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد که او یک مبارز برای خداست. دادستان فدرال گفت که قربانی سوم که مجروح شده اما وضعیتش بحرانی نیست، یک راننده تاکسی است. این تیراندازی در زمانی رخ می‌دهد که نگرانی‌های امنیتی در برخی از کشورهای اروپایی مرتبط با درگیری اسرائیل و حماس افزایش یافته است. پس از آنکه یک معلم در روز جمعه در حمله‌ای که امانوئل مکرون رئیس‌‌‌جمهور این کشور آن را «تروریسم وحشیانه اسلامی» خواند، به ضرب چاقو کشته شد، فرانسه 7000 نیروی اضافی را در خیابان‌های خود مستقر می‌کند. یک شاهد گفت که تیرانداز قبل از شلیک گلوله فریاد «الله اکبر» سر داده است. براساس متن پیام ویدیویی ضبط شده توسط عامل این قتل‌ها، وی گفت: «‌الله اکبر. نام من عبدالسالم الگیلانی است و من یک مبارز برای خدا هستم. من از دولت اسلامی هستم. ما کسانی را دوست داریم که ما را دوست دارند و از کسانی که از ما متنفرند متنفریم. ما برای دین خود زندگی می‌کنیم و برای دین خود می‌میریم. الحمدالله برادرت به اسم مسلمان انتقام گرفت. من تا الان 3 سوئدی را کشته‌ام.»
رسانه‌های بلژیکی اعلام کردند که فرانسه پس از حمله مرگبار در بروکسل، کنترل‌ها را در مرز با بلژیک تشدید می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی