صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

نتیجه گرفتن تیم ملی در شرایط موجود سخت بود

یخچالی: جوانان قدر فرصت‌ها را بدانند

پریسا غفاری
روزنامه نگار
رومراشتروم گلادیاتورآلمان مقصد جدید بهنام یخچالی ستاره تیم ملی بسکتبال کشورمان است. او بعد از یک سال دوباره به این کشور برگشت تا بتواند مسیر پیشرفت خود را بهتر از گذشته طی کند. تاکنون یخچالی و یارانش سه پیروزی کسب کردند و همراه با تیم فرانکفورت و جنا با قرار گرفتن در رتبه سوم جدول رده‌بندی لیگ pro A (دسته پائین‌تر بوندس‌لیگا) برای صعود به بوندس‌لیگا جدال می‌کنند. او هنوز رؤیاهای زیادی دارد که در سرزمین قهرمان جهان به دنبال پرورش آن است.
 بازی‌های تیم‌تان چطور پیش می‌رود؟
پنج هفته است که به آلمان آمدم و سه بازی را تا به حال برده‌ایم. در تیمی خوب با بازیکنانی باکیفیت بازی می‌کنم. ضمن اینکه در شهری توپ می‌زنم که مثل گرگان هواداران پرشوری دارد و در هرمسابقه سالن بازی پر از طرفداران رومراشتروم می‌شود.
 تیم آلمان قهرمان جام جهانی شد، لیگ این کشور چقدر در کسب این موفقیت تأثیرگذار بود؟
سال چهارم است که در آلمان توپ می‌زنم و هر سال لیگ این کشور رو به پیشرفت است. لیگ‌های بوندس‌لیگا، پرو A و پرو B سال به سال بهتر می‌شود. سرمایه‌گذاری زیاد و حضور تیم‌ها و بازیکنان آلمانی در یورولیگ کمک شایانی به رشد بسکتبال این کشور کرده است.
 آلمانی‌ها در فوتبال زنان و مردان صاحب اعتبار هستند. فکر می‌کنید بسکتبال این کشور هم چنین جایگاهی را پیدا کند؟
فوتبال این کشور همانند ایران و سایر کشورها ورزش اول کشورشان است و بسکتبال آن در هیچ دوره‌ای از جام جهانی به جمع چهار تیم برتر نرفته است ولی با قهرمانی در فیلیپین حال و هوای مردم به سمت بسکتبال تغییر کرده و همانند فوتبال با عرق و تعصب خاصی آن را دنبال می‌کنند.
 حضور بازیکنان خارجی چقدر تأثیرگذار در این موفقیت بوده است؟
در تمام دنیا خارجی‌ها تأثیرگذار است بخصوص که در لیگ آلمان محدودیتی در جذب بازیکنان خارجی وجود ندارد. بازیکنان اروپایی و آمریکایی به رشد آن کمک بسیار کرده است.
 چند بازیکن تیم ملی آلمان در بوندس‌لیگا بازی می‌کنند؟
از 12 نفر تیم ملی در جام جهانی 2023 تا جایی که من اطلاع دارم 3 بازیکن عضو باشگاه بایرن‌مونیخ هستند و بیشتر آنها در خود لیگ آلمان بازی می‌کنند. بقیه هم در NBA و یورولیگ بازی می‌کنند.
 یخچالی که از بوندس‌لیگا به ایران آمد شاخص‌های بهتری در تیم ملی از خود نشان داد تا بهنامی که از شهرداری گرگان در جام جهانی پا به میدان گذاشت.
قبول دارم. از دلایلی که دوست دارم در اینجا باشم این بوده که در طول فصل تمرینات پرفشاری را پشت سرمی‌گذاریم. لیگ هم بصورت منظم و بدون تعویق برگزار می‌شود که عاملی برای پیمودن درست مسیر است. در این جا ضمن استفاده از مربیان مطرح، بازیکنان خوبی هم جذب می‌شوند که همه از شاخصه‌های موفقیت است.
 فکر می‌کنید بهنام یخچالی را بتوان بزودی در تیم بایرن‌مونیخ دید؟
خیلی سخت است ولی من پله پله جلو می‌روم. همانطور که در سال اول به تیم روستوک در پروA رفتم و با این تیم به بوندس‌لیگا رفتیم الان هم با تیم رومراشتروم گلادیاتور قرارداد دوساله بستم و می‌خواهم با این تیم به عنوان قهرمان صعود کنم.
 تیم ملی بدترین نتیجه را در جام جهانی و بازی‌های آسیایی گرفت. علت چه بود؟
من خودم در جام جهانی همراه تیم بودم و بازی کردن با شرایط موجود کار خیلی سختی بود؛ ولی فکر می‌کنم بازیکنانی که برای اولین بار در چنین رویدادی حاضر شدند تجربه‌ای بسیار پیدا کردند. در بازی‌های آسیایی هم که حامد حدادی خداحافظی کرده بود. محمد امینی و من به دلایل باشگاهی نتوانستیم به هانگژو برویم. با این حال بازیکنان‌مان خوب بازی کردند.
 توصیه بهنام یخچالی به عنوان بازیکن باتجربه به جوان‌ترهای تیم ملی چیست؟
قدر شرایطی که در اختیار یکسری قرار گرفته را بدانند چرا که جوانان قدیمی در شرایط بسیار سختی به آن رسیدند. فکر می‌کنم باید قدردان فدراسیون باشند که فرصت را به آنها داده است. من، ارسلان کاظمی، سجاد مشایخی، آرمان زنگنه و محمد جمشیدی خیلی سختی کشیدیم تا خود را ثابت کنیم و در تیم ملی باشیم. امیدوارم قدر آن را بدانند.
 در خصوص تسویه حساب  با تیم شهرداری گرگان هم صحبت می کنید؟ گویا کار به شکایت کشید.
بعد از ماه‌ها تأخیر بالاخره تسویه حساب کردند اما با من، جمشیدی، کیوان ریاعی و سجاد پذیرفته هنوز تسویه کامل نکردند.علت آن را هم نمی‌دانیم. کسی پاسخگو نیست.
 جریمه نشدید؟
برای چی جریمه؟ ما قهرمان لیگ شدیم. باید کامل پرداخت می‌شد.

جستجو
آرشیو تاریخی