صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و سه - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شمارش معکوس برای شروع لیگ وزنه‌برداری 1402

تکراری مثل همیشه

رضا عباسپور
روزنامه نگار
رقابت‌های لیگ وزنه‌برداری یکی از رویدادهای داخلی است که در این رشته همواره سابقه و قدمت طولانی دارد. اما این آوردگاه داخلی هرچه جلوتر آمد، رفته‌رفته جذابیت و طرفداران پرشمارش را از دست داد. کاهش آسانسوری برندها و حامیان مالی که سال‌های گذشته در رشته وزنه‌برداری سرمایه‌گذاری ویژه داشتند، باعث شده تا این رقابت قدیمی و شناسنامه‌دار داخلی آرام‌ آرام با کاهش تیم‌های باشگاهی که بتوانند با تیمداری شایسته در لیگ وزنه‌برداری چرخ این رشته را بچرخانند تبدیل شود به رقابتی تکراری که فقط برای اینکه چراغش خاموش نشود سالانه در یک زمان خاص به تقویم اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری اضافه می‌شود.
 
لیگ وزنه‌برداری یا لیگ نظامی‌ها؟
طبق اعلام نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری مسابقات لیگ برتر جوانان و بزرگسالان باشگاه‌های کشور طی سه هفته مثل ادوار گذشته این رقابت‌ داخلی قرار است از آبان ماه آغاز شود. گویا طبق برنامه‌ریزی‌ که کمیته مسابقات و سازمان لیگ فدراسیون وزنه‌برداری انجام دادند هفته اول لیگ 1402 از نهم تا دوازدهم آبان ماه به میزبانی رشت و باشگاه مقاومت گیلان برگزار می‌شود. هفته دوم در آذرماه به میزبانی شهر اصفهان و باشگاه ذوب‌آهن طراحی شده است و میزبان هفته سوم و فینال هم باشگاه مناطق نفت‌خیز در اهواز است. اما نکته جالب توجهی که همواره در این رقابت‌ها به چشم می‌خورد و اتفاقاً به واسطه عدم تمایل سرمایه‌گذاری اسپانسرها و باشگاه‌های مطرح در لیگ وزنه‌برداری شدت بیشتری پیدا کرده، حضور تعداد زیادی از باشگاه‌های نظامی در این رقابت است. باشگاه‌هایی که حضورشان قطعاً در لیگ وزنه‌برداری یا سایر رشته‌ها برای رفاه حال سربازقهرمان‌ها ضروری است، اما نه تا این حد که نیم بیشتر باشگاه‌های حاضر در لیگ وزنه‌برداری را تیم‌های نظامی تشکیل دهند. لیگ امسال(1402) قرار است با حضور تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز از خوزستان و سه تیم نیروی زمینی، عقاب نیروی هوایی و رعد پدافند بوشهر و احتمالاً باشگاه مقاومت گیلان در رده سنی بزرگسالان کلید بخورد. در رده سنی جوانان هم قطعاً همین تیم‌ها به اضافه یکی دو تیم دیگر که سال قبل هم در این رشته سرمایه‌گذاری کردند طراحی و برگزار خواهد شد. مطمئناً با توجه به تمکن مالی دو تیم ذوب‌آهن اصفهان و ملی‌حفاری اهواز، از همین حالا و قبل از شروع مسابقات لیگ مشخص است که رقابت اصلی برای کسب سکوی قهرمانی در فصل جاری بین همین دو تیم خواهد بود. شاید نفت اهواز و مقاومت گیلان و یکی دو تیم نظامی هم برای سکوی سومی به مصاف هم بروند. اما در کل با توجه به تیم‌های حاضر در لیگ وزنه‌برداری امسال نباید خیلی منتظر اتفاق خاص یا ویژه‌ای در آن باشیم.
 
قراردادهای ناچیز پیش روی پولادمردان
بدون شک در هر رشته ورزشی (لیگ) سوای اینکه رقابتی درجه یک برای کشف استعدادهای شگفتی‌ساز است که گمنام ماندند و می‌توانند با درخشش در این رویداد داخلی خود را به کادرفنی تیم‌های پایه یا بزرگسالان تحمیل کنند، محل درآمد و امرار معاشی است برای قهرمانان و ورزشکارانی که شغل و کار دیگری جز ورزش کردن در سطح قهرمانی و ملی ندارند. بنابراین حضور و استقبال اسپانسرها و باشگاه‌های متمولی که بتوانند تنور لیگ را داغ نگه داشته و باعث رونق بخشیدن به این رقابت شوند، در هر رشته‌ ورزشی، بسیار مهم و حائز اهمیت است. خلأ بزرگی که سال‌ها است لیگ وزنه‌برداری را تهدید کرده و همچنان نیز به شدت در این مجموعه احساس می‌شود. قطعاً امسال باتوجه به حضور تیم‌های تکراری و همیشگی در لیگ وزنه‌برداری که اغلب تیم‌های نظامی هستند، نباید خیلی منتظر قراردادهای پر و پیمان و دندانگیر برای وزنه‌برداران و عوامل اجرایی بود، زیرا در لیگ 1402 دیگر خبری از حضور تیم‌های شناخته شده‌ای همچون سایپا، ایران مال، بیمه البرز، فولادخوزستان و... نیست. تیم‌هایی که سال‌های گذشته در لیگ وزنه‌برداری سرمایه‌گذاری کردند اما به خاطر بی‌برنامگی سازمان لیگ از لیگ وزنه‌برداری فراری شده و دیگر تمایلی برای ادامه حضور در این رشته المپیکی نداشتند. اتفاقی تلخ برای قهرمانان وزنه‌برداری که محلی برای امرار معاش خود جز لیگ وزنه‌برداری ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی