صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

انگلیس - ایتالیا، دو سال بعد از فینال یورو در ویمبلی

نبرد مرگ و زندگی بزرگان اروپا

انگلیس و ایتالیا، دو غول فوتبال دو سال بعد از برگزاری فینال جام ملت‌های اروپا امشب دوباره در ویمبلی مقابل هم قرار می‌گیرند در دیداری که نقش مهمی در صعود به یورو 2024 دارد. تیم گرت ساوت‌گیت تقریباً 90 دقیقه تا اوکی کردن بلیت آلمان فاصله دارد اما از طرف دیگر اختلاف سه امتیازی‌اش با آتزوری کاملاً قابل جبران است.
ساوت‌گیت دیدار با مدافع عنوان قهرمانی اروپا را در نظر داشت و برای همین در دیدار دوستانه جمعه شب مقابل استرالیا به بعضی بازیکنان غیراصلی خود بازی داد. جو ویمبلی کسالت‌آور بود و سه شیر راهی برای عبور از خط دفاعی کانگوروها پیدا نمی‌کردند تا اینکه اولی واتکینز 12 دقیقه بعد از شروع نیمه دوم تنها گل بازی را زد.
مثل همه بازی‌های دیگری که انگلیس هوادارانش را راضی نمی‌کند، به انتخاب نفرات و سیستم ساوت‌گیت ایراد گرفتند اما بالاخره پیروزی، پیروزی است بخصوص برای سه‌شیر که می‌توانند دو بازی مانده به پایان مرحله مقدماتی، از صعود مطمئن شوند. اوکراین شاید تنها تیمی باشد که در گروه C از انگلیس امتیاز گرفته اما با توجه به 13 امتیازی که میزبان امشب دارد، کافی است ایتالیا را ببرند تا از قرارگرفتن در میان دو تیم بالای جدول گروه و صعود اطمینان یابند، مساوی هم کافی است اگر اوکراین که یک بازی بیشتر انجام داده نتواند تیم قعرنشین و بدون امتیاز مالت را شکست دهد.
حتی اگر تیم ساوت‌گیت امشب به خواسته‌اش نرسد دو بازی ماه آینده مقابل مالت و مقدونیه شمالی هست ضمن اینکه سه شیر در مقدماتی یورو 12 برد متوالی در خانه دارد که در 10 تای آنها کلین‌شیت کرده.
ایتالیا که به دنبال خراب کردن رکورد انگلیس است، نسبت به سه تیم پایین خود یک بازی کمتر انجام داده-به خاطر حضور در مرحله پایانی لیگ ملت‌های اروپا- اما اجازه نداد حواشی رسوایی شرط‌ بندی بر تیم سایه بیندازد و شنبه شب با چهار گل مالت را شکست داد. جاکومو بوناونتورا در 34 سالگی نخستین گل ملی‌اش را زد و بعد دو گل از دومنیکو براردی و یکی از داویده فراتزی تیم لوچانو اسپالتی را به این برد روحیه‌بخش و شیرین رساند تا تساوی تحقیرآمیز ماه گذشته با مقدونیه فراموش شود.
ایتالیای 10 امتیازی فقط به دلیل برتری در دیدار مستقیم از اوکراین بالاتر قرار گرفته و بازی ماه آینده این دو تیم در زمین بی‌طرف لورکوزن شاید تیمی را که به صورت مستقیم به آلمان می‌رود، تعیین کند.
آتزوری که در ویمبلی جشن قهرمانی یورو 2020 را برپا کرد، در پلی‌آف جام جهانی به مقدونیه باخت و انگلیس هم انتقام فینال یورو را هفت ماه قبل در ناپل با پیروزی 2 بر یک گرفت اما ایتالیا از سال 2006 در مقدماتی قاره‌ای در خارج از خانه شکست نخورده است.

ZOOM
اخبار تیمی
به جز بوکایو ساکا که دچار مصدومیت همسترینگ شد و کمی بعد از پیوستن به اردوی انگلیس آن را ترک کرد، ساوت‌گیت تمام بازیکنانش را در اختیار دارد
و بدون شک تغییرات زیادی نسبت به بازی استرالیا در تیمش ایجاد می‌کند. او نسبت به هو کردن جوردن هندرسون، کاپیتان تیمش، واکنش نشان داد و بازیکن الاتفاق یکی از کسانی است که به نیمکت می‌رود تا دکلان رایس برگردد. ترنت الکساندر آرنولد هم می‌تواند به بازی در خط میانی ادامه دهد و جای کالوین فیلیپس را بگیرد. جود بلینگهام، هری کین، فیل فودن، جوردن پیکفورد و کایل واکر هم به ترکیب اصلی برمی‌گردند ضمن اینکه جان استونز آمادگی بدنی خود را به دست آورده و مقابل استرالیا به عنوان بازیکن جانشین به زمین آمد؛ او می‌تواند زوج هری مگوایر در قلب دفاع شود اگرچه خیلی وقت است که دیگر در ترکیب اصلی منچستریونایتد جایی ندارد. قبل از پیروزی بر مالت، دو بازیکن لیگ برتری ایتالیا، ساندرو تونالی و نیکولو زانیولو به دلیل شرکت در تحقیقات ماجرای شرط‌ بندی از اردوی ایتالیا رفتند. فدریکو کیزا، ایوان پروودل و ماتیا زاکانی هم مصدوم هستند و برای همین براردی یک بار دیگر فرصت بازی در بال راست را به دست می‌آورد. گلزنی و رکوردشکنی بوناونتورا شاید برای کنار زدن فراتزی کافی نباشد ضمن اینکه جووانی دی‌لورنزو، کاپیتان ناپولی به دفاع راست بر می‌گردد و جای ماتئو دارمیان را می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی