صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

عملکرد ملوان در شش هفته ابتدایی 9 دوره لیگ برتر

پورغلامی در صدر، اسکوچیچ در قعر

جعفر برزگر
روزنامه نگار

ملوان فقط یک نام نیست که بتوان از کنارش به سادگی گذشت. اصلاً هر چقدر هم درباره‌اش بنویسیم اگر انزلی‌چی نباشیم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. هواداران این تیم هم نه قرمز هستند نه آبی و هر حریفی به ورزشگاه سن‌سیروس برود محکوم به شکست است. به همین دلیل آنها باخت خانگی حتی به تیم‌های همیشه مدعی را هم برنمی‌تابند. این فصل قوی سپید شرایط به مراتب بهتری نسبت به فصل گذشته دارد. مهدی تارتار از ملوان تیمی ساخته که هوادارانش حداقل در بازی‌های خانگی تا ثانیه پایانی امیدوار به پیروزی هستند. نمونه‌اش اتفاقی که در بازی با نساجی افتاد. البته آنها در ادوار لیگ برتر نتایجی بهتر از این فصل را هم به دست آورده‌اند. در این مطلب عملکرد آنها را در شش هفته ابتدایی 9 دوره لیگ برتر مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.
 
پورغلامی در صدر
ملوان در لیگ دوازدهم فصل را با فرهاد پورغلامی خیلی خوب آغاز کرد. پیروزی خارج از خانه مقابل گهر دورود و صبای قم، تساوی با پرسپولیس در تهران، پیروزی خانگی مقابل فجر و تساوی در انزلی مقابل نفت آبادان عملکرد این تیم در پنج هفته ابتدایی بود. اما روزهای سخت‌شان از بازی ششم آغاز شد. جایی که در انزلی با نتیجه 3-1 بازی را به نفت تهران واگذار کردند. با این حال ملوان از شش بازی یازده امتیاز به دست آورد. دو تساوی و دو شکست دیگر باعث شد تا پورغلامی در پایان هفته دهم اخراج و جایش را به محمد احمدزاده بدهد. جلال رافخایی در همان 6 بازی هفت گل برای تیمش زد و یکی از بهترین‌های ملوان بود. البته در آن سال بازیکنانی مثل پژمان نوری، مازیار زارع، حسین بادامکی، مرحوم اولادی، نزهتی و... برای این تیم بازی می‌کردند.
 
استیلی و تارتار هم‌امتیاز
عملکرد مهدی تارتار در فصل جاری با کسب 10 امتیاز قابل دفاع است. اما در لیگ پانزدهم و زمانی که حمید استیلی هدایت این تیم را بر عهده داشت همین تعداد امتیاز را در 6 هفته به دست آورد. البته قبل از او امیر قلعه‌نویی در دو بازی مقابل ذوب‌آهن و استقلال روی نیمکت این تیم نشسته بود که نتیجه‌اش پیروزی 1-صفر مقابل تیم اصفهانی و شکست 2-صفر مقابل استقلال بود. از هفته سوم حمید استیلی روی نیمکت انزلی‌چی‌ها نشست. پیروزی مقابل استقلال اهواز، تساوی با نفت تهران و شکست مقابل گسترش فولاد، این تیم را در پایان هفته ششم صاحب 10 امتیاز کرد.
 
8 امتیاز، 8 گل زده و 10 گل خورده برای لیگ نهم
ملوان لیگ نهم را با محمد احمدزاده و تساوی خارج از خانه مقابل پارس جنوبی آغاز کرد. پیروزی مقابل راه‌آهن بهترین اتفاق در پایان هفته دوم بود. اما انزلی‌چی‌ها از چهار بازی بعدی‌شان صاحب دو شکست سنگین و مشابه 4-صفر مقابل تیم‌های پیکان قزوین و فجرسپاسی بودند. در هفته ششم هم پیروزی مقابل فولاد با تک گل آلوز در دقیقه 69 از روی نقطه پنالتی، این تیم را صاحب هشت امتیاز کرد.
 
پورغلامی و این بار هفت امتیاز
ملوان در شش بازی ابتدایی لیگ یازدهم با هدایت فرهاد پورغلامی که عنوان فینالیست جام‌حذفی فصل قبل را یدک می‌کشید فقط یک پیروزی به دست آورد، آن هم مقابل مس سرچشمه با نتیجه چهار بر صفر. آنها چهار تساوی هم مقابل پرسپولیس، راه‌آهن، شاهین بوشهر و ذوب‌آهن کسب کردند و تنها شکست‌شان مقابل صبای قم در انزلی بود. پورغلامی در نیم فصل دوم و زمانی که محمد احمدزاده به عنوان مدیرفنی منصوب شد از ملوان کنار رفت.
 
ایراندوست و کسب شش امتیاز
امتیاز کسب شده ملوان در لیگ دهم و چهاردهم یکی بود. در فصل دهم با هدایت فرهاد پورغلامی پس از تساوی با تیم‌های نفت تهران، سپاهان و پیکان و شکست مقابل سایپا در انزلی با پیروزی مقابل مس کرمان شش امتیازی شدند. همین نتیجه را نصرت ایراندوست سرمربی انزلی‌چی‌ها در لیگ چهاردهم رقم زد. او از دو بازی اولش دو تساوی بدون گل مقابل پدیده و صبای قم به دست آورد و پرسپولیس را در انزلی شکست دادند، به تراکتور باختند و با استقلال خوزستان هم به تساوی رضایت دادند. نصرت ایراندوست بعد از باخت 1-3 به استقلال در هفته یازدهم برکنار شد.
 
مازیار و اسکوچیچ هم‌امتیاز
از اسکوچیچ شروع کنیم. او اولین سرمربی غیربومی تاریخ 45 ساله باشگاه ملوان تا آن‌موقع -سال 92- بود. رکوردی که سرانجام شکسته شد و اسکوچیچ قدم به باشگاهی نهاد که تاکنون طی فعالیت بیش از 4 دهه خود تنها 4 سرمربی را روی نیمکت خود دیده بود. دو تساوی با داماش و راه‌آهن، سه شکست مقابل صبای ‌قم، ذوب‌آهن و پرسپولیس و فقط یک پیروزی در جدال با استقلال خوزستان اندوخته پنج امتیازی را برای انزلی‌چی‌ها داشت.
همین تعداد امتیاز را هم فصل گذشته مازیار زارع به دست آورد.

جستجو
آرشیو تاریخی