صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و دو - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

شانس بالای حزباوی برای دریافت جایزه

ستاره کوت‌عبدالله جلوتر از مسی کره‌ای

کنفدراسیون فوتبال آسیا نامزدهای بهترین بازیکن جوان قاره کهن را اعلام کرد که در میان این بازیکنان، اسم محمدامین حزباوی ملی‌پوش جوان و بااستعداد ایرانی هم به چشم می‌خورد. حزباوی که متولد محله کوت‌عبدالله در اهواز است، برای کسب این عنوان با «کوریو ماتسوکی» از ژاپن و «سئونگ ‌وون لی» از کره‌جنوبی رقابت خواهد کرد. با توجه به اینکه حزباوی در این لیست سه نفره، تنها بازیکنی است که به اردوی تیم ملی بزرگسالان کشورش هم دعوت شده، شانس بالایی برای کسب عنوان جوان اول فوتبال آسیا دارد. بررسی شرایط این سه بازیکن، سوژه ایران ورزشی است.
محمدامین حزباوی
درخشش حزباوی در تیم فولاد تا آنجا پیش رفت که شایعه پیشنهاد کارلوس کی‌روش به این بازیکن برای پذیرش تابعیت قطر هم مطرح شد اما او ترجیح داد پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کند و تمرکز خود را روی این موضوع بگذارد. بعد از درخشش با پیراهن فولاد و انتقال به لیگ ستارگان قطر، این مدافع ۲۰ ساله با گلزنی برای السد نام خود را به عنوان جوان‌ترین گلزن این تیم ثبت کرد. اعتماد باشگاه السد به حزباوی تا آنجا بود که این تیم تصمیم گرفت «رومن سایس» مدافع ملی‌پوش مراکشی خود را به صورت قرضی به الشباب بدهد و خط دفاعی را به حزباوی و دیگر بازیکنان تیم بسپارد. این مدافع جوان انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشش در تیم السد و حضور در ترکیب ثابت تیم ملی دارد، به خصوص که این روزها خط دفاعی تیم ملی به چالشی اساسی تبدیل شده است و شاهد اشتباهات زیادی هستیم. اکنون محمدامین حزباوی با سابقه بازی در لیگ قهرمانان آسیا و تیم ملی بزرگسالان ایران شانس زیادی برای کسب عنوان بهترین بازیکن جوان قاره آسیا را دارد.

سئونگ ‌وون لی
یکی از رقبای حزباوی برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا سئونگ ‌وون لی از کره‌جنوبی است که در پست وینگر بازی می‌کند. او پس از درخشش در مسابقات نونهالان «دانون» در سال ۲۰۱۰ و در ۱۲ سالگی به آکادمی بارسلونا پیوست و در آنجا به یکی از بااستعداد ترین بازیکنان «لاماسیا» تبدیل و لقب «مسی کره‌ای» به او داده شد. در ۳۱ آگوست ۲۰۱۷، لی با قراردادی ۴ ساله با مبلغ 5/1 میلیون یورو به باشگاه ایتالیایی هلاس ورونا پیوست. سپس در سال ۲۰۱۹ به عضویت «سنت ترویدن» بلژیک درآمد اما در آنجا حضور موفقی نداشت و اکثر مواقع یا نیمکت‌نشین بود و یا در لیست قرار نمی‌گرفت. در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت بلژیک را ترک کند. برای مدت کوتاهی به صورت قرضی به «پوتیموننزه» پرتغال رفت و سپش به کره‌جنوبی بازگشت و به عضویت تیم «اف سی سوون» درآمد. او در تیم ملی زیر ۱۸ سال کره‌جنوبی در مسابقات آسیایی جاکارتا هم سابقه گلزنی به تیم ملی فوتبال ایران را دارد.

کوریو ماتسوکی
هافبک ۲۰ ساله ژاپنی در تیم فوتبال «اف سی توکیو» بازی می‌کند. او در فصل ۲۰۲۱ با تیم «لئون فرانسه» تمرین می‌کرد اما برای این تیم به میدان نرفت. در فصل ۲۰۲۲ هم در حالی که قرار بود به اروپا برود اما در نهایت تصمیم گرفت در ژاپن بماند و با اف سی توکیو قرارداد امضا کند. ماتسوکی فعلاً به تیم ملی ژاپن دعوت نشده و با توجه به حضور ستاره‌های نامدار در ترکیب این تیم بعید است راهی جام ملت‌های آسیا شود.

جستجو
آرشیو تاریخی