صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

یک هفته تا بازی‌های پاراآسیایی در هانگژو

حمله به یک رکورد

محسن وظیفه
روزنامه نگار
بعد از بازی‌های آسیایی حالا نوبت به بازی‌های پاراآسیایی رسیده تا قهرمانان این رشته پا در هانگژو بگذارند. این کاروان از امروز همزمان با روز ملی پارالمپیک اعزامش به هانگژو شروع می‌شود. ابتدا ورزشکارانی که نیاز به کلاس‌بندی دارند به هانگژو می‌روند و بعد هم روز چهارشنبه سایر اعضای کاروان با پرواز مستقیم راهی چین می‌شوند. شروع رقابت ورزشکاران ایران در بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک؛ همیشه بعد از بازی‌های المپیک و آسیایی است که همین ظلمی بزرگ به این قهرمانان است. در این چند ماه اخیر هم تمامی اخبار معطوف به نتایج بازی‌های آسیایی بود و کمتر این قهرمانان مورد توجه قرار گرفتند. قهرمانانی که در سال‌های اخیر کم برای ایران افتخار نیاوردند و این‌بار هم می‌خواهند با افتخارآفرینی تمام توجهات را به خود جلب کنند. بهترین نتیجه کاروان در دوره گذشته رقم خورده اما تکرار آن در این دوره توسط کاروانی که نامش فرزندان ایران است؛ کمی دور از انتظار است. در بازی‌های 2018 جاکارتا، کاروان ایران با کسب 51 مدال طلا، 42 نقره و 43 برنز با یک پله صعود نسبت به دوره گذشته در جایگاه سوم ایستاد. در حالی‌که برای رسیدن به کره‌جنوبی که در رده دوم ایستاده بود، فقط دو مدال طلا کم آورد. تعداد مدال‌های طلا در جاکارتا نسبت به اینچئون رشد چشمگیری داشت؛ در اینچئون ورزشکاران ایران توانستند ۲۷ مدال طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز کسب کنند و در رتبه چهارم جدول مدالی قرار گیرند. چهارمی اینچئون در جاکارتا به سومی تبدیل شد؛ در هانگژو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این دوره کاروان ایران با ۲۱۱ ورزشکار در ۱۶ رشته ورزشی در بخش مردان و 11 رشته ورزشی در بخش بانوان در این بازی‌ها شرکت می‌کند و تصمیم دارد به رکورد نتیجه تاریخی دوره قبل حمله کند.

والیبال نشسته؛ طلای مسلم
یکی از آماده‌ترین تیم‌های کاروان ایران همیشه والیبال نشسته مردان بوده. تیمی که با اقتدار در آسیایی‌ها و المپیک به عنوان قهرمانی رسیده و حالا هم در این دوره مدال طلا به والیبال نشسته می‌رسد. تغییر زیادی هم در ترکیب این تیم انجام نشده و بیشتر ستاره‌های این تیم در ترکیب این تیم حضور دارند. والیبال نشسته بانوان هم پیشرفت خوبی را در سال‌های اخیر داشته و شاید بتواند نقره جاکارتا را امسال به طلا تبدیل کند.

بسکتبال با ویلچر؛ افتخارآفرین
تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران درخشش خیره‌کننده‌ای در جام جهانی داشت و حالا همه منتظر هستند تا این تیم بتواند در پاراآسیایی هانگژو هم به مدال طلا برسد. دوره قبل هم مدال طلای ارزشمندی کسب کرد و تکرارش این بار هم از شاگردان محمدرضا دستیار بر می‌آید.

گلبال مردان و زنان؛ دو طلای تیمی
گلبال ایران در هر دو رشته مردان و زنان به هانگژو می‌رود و در هر دو رشته شانس مدال دارد. تیم مردان شانس کسب مدال طلا است و تیم زنان هم در دوره قبل برنز کسب کرده و حالا می‌خواهد طلا بگیرد. کسب دو طلای تیمی در گلبال خیلی از معادلات را به هم می‌زند.

پاراتیروکمان؛ زهرا نعمتی و یک طلای دیگر
تیم پاراتیروکمان یک امید بیشتر ندارد و آن‌هم زهرا نعمتی است. شاید دوری او از اردو کمی همه را شاکی کرده باشد اما چهره ویژه و شاخص ورزش ایران است. سه طلا و یک نقره پارالمپیک او را از همه متمایز کرده است. در بازی‌های آسیایی هم هیچ وقت بدون طلا برنگشته و باز هم این مدال را تکرار می‌کند.

پاراشنا؛ امید به صیدهای شاهین
پاراشنا با 5 ورزشکار به بازی‌های هانگژو می‌رود اما در دوره قبل فقط یک ورزشکار این تیم توانست 6 طلا و یک نقره کسب کند. در این دوره هم امید به همان یک ورزشکار است؛ شاهین ایزدیار تنها چهره شنای ایران است که می‌تواند طلا بگیرد و حالا تمام نگاه‌ها به صیدهای او از استخرهای هانگژو است.

فوتبال 5 نفره؛ بازگشت ستمدیده‌ها
تیم فوتبال 5 نفره بدون شک یکی از بهترین و شایسته‌ترین‌ها در کاروان ورزشی ایران بوده اما در اینچئون درخشیدند اما در جاکارتا حذفشان کردند. اگر بودند که طلا را می‌گرفتند اما تصمیم برگزارکنندگان این بود که نباشند. برای توکیو هم با حسادت برخی از داخلی‌ها حذف شدند. درخشش آنها در ریو عملاً باعث شد تا بیش از همه دیده شوند و شاید این ‌را خیلی‌ها دوست نداشتند. بعد از توکیو هنوز این تیم نتوانسته به اصل خودش برگردد. خیلی از ستاره‌های این تیم هم کنار رفتند و نسل جدیدی در این تیم شکل گرفته است.

رزمی‌ها؛ به دنبال مدال دور از حاشیه
جودو و پاراتکواندو دو رشته مهم در این دوره هستند. درخشش پاراجودو و پاراتکواندو در پارالمپیک توکیو خیره کننده بود. جودو در دوره قبل این بازی‌ها هم 7 مدال کسب کرد که از جمع دو تا طلا بود. این دوره هم می‌توانند با مدال طلای خود به کاروان کمک زیادی کنند. هر چند که تکواندو بعد از پارالمپیک توکیو به هم ریخت اما مدتی است که به آرامش رسیده است.

پاراوزنه‌برداری؛ جای خالی سیامند
این اولین دوره بازی‌های پاراآسیایی است که در غیاب سیامند رحمان برگزار می‌شود. سیامند در دوره قبل برای زدن رکورد تلاش می‌کرد و اصرار عجیبی داشت که یک رکورد دست‌نیافتنی ثبت کند اما کادرفنی برای حفظ سلامتی او و اینکه در پارالمپیک توکیو با قدرت حضور داشته باشد؛ با این ثبت رکورد مخالفت کرد. هر چند که عمر سیامند قد نداد تا افتخارآفرینی‌اش را در توکیو تکرار کند.

پاراتنیس روی میز؛ دور از طلا
یکی از رشته‌هایی که شاید امید زیادی نباید به موفقیتش داشت، تنیس روی میز است. این رشته در دوره قبل یک برنز داشت اما تکرار آن ‌هم سخت است. چه رسد به اینکه امید به بهبود آن وجود داشته باشد.

پارادوومیدانی؛ پرمدال
دوومیدانی‌کاران در پاراآسیایی نقش کشتی را در بازی‌های آسیایی ایفا می‌کنند. پرمدال هستند و به راحتی کاروان را در جدول بالا می‌کشند. کاروان ایران در این دوره هم به طلاهای دوومیدانی چشم دوخته است. از 51 طلای دوره قبل 27 طلا در دوومیدانی کسب شد. نزدیک به نیمی از طلاها که نشان از اهمیت این رشته دارد.

پارادوچرخه‌سواری؛ به دنبال معجزه
تیم ملی پارادوچرخه‌سواری در دور قبل پاراآسیایی موفق به کسب یک نشان برنز شد اما تبدیل آن به مدال طلا به یک معجزه نیاز دارد. دوچرخه‌سواری هم مانند تنیس روی میز از مدال دور است و نیاز به بخت زیادی دارد. این تیم با 4 ورزشکار به هانگژو می‌رود و حتماً برای این تیم شانس مدال قائل بودند که در کاروان کیفی جای گرفته است.

پاراکانو؛ تازه‌وارد
تیم ملی پاراکانو برای اولین بار است که در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند. در ترکیب این تیم اسلام جاهدی، شهلا بهروزی راد، مسعود قیصری، رویا سلطانی، سعید حسین‌پور و سارا عبدالمالکی حضور دارند. چهره ویژه هم سارا عبدالمالکی است که ورزشکار راگبی بود اما با یک تصادف مسیر زندگی‌اش تغییر کرد. حالا او می‌خواهد نشان بدهد که چهره ویژه‌ای در این کاروان است.

پاراتیراندازی؛ ساره و یک طلای دیگر؟
تیم ملی پاراتیراندازی با 6 نفر راهی هانگژو می‌شود اما بهترین نفر این تیم حسین امیری است. مربی با تجربه‌ای که تمام تلاش خود را همیشه کرده تا این تیم بتواند به مدال طلا برسد. البته این تیم یک میهمان ویژه هم دارد و آن ‌هم فرزند دو ماهه ساره جوانمردی است. ساره پرچمدار کاروان است و می‌خواهد یک طلای دیگر را بگیرد اما کارش سخت است؛ چرا که او دو ماه پیش فرزندش به دنیا آمده و همین فرصت تمرین و آماده‌سازی را از او گرفته است.

در اینچئون ورزشکاران ایران توانستند ۲۷ مدال طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز کسب کنند و در رتبه چهارم جدول مدالی قرار گیرند. چهارمی اینچئون در جاکارتا به سومی تبدیل شد؛ در هانگژو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در هانگژو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این دوره کاروان ایران با ۲۱۱ ورزشکار در ۱۶ رشته ورزشی در بخش مردان و 11 رشته ورزشی در بخش بانوان در این بازی‌ها شرکت می‌کند و تصمیم دارد به رکورد نتیجه تاریخی دوره قبل حمله کند.

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی