صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

هشت روز مانده به شروع رقابت والیبالی‌ها

لیگِ فراموش شده

مهری رنجبر
روزنامه نگار
هشت روز مانده به شروع لیگ برتر والیبال، فعلاً همه چیز آرام است. انگار همه آن را فراموش کرده‌اند. برخلاف فصل‌های قبل، این روزها به جای لیگ، همه روی تیم ملی والیبال، سرمربی خارجی و آمدن سعید معروف زوم کرده‌اند. با این‌حال استاندارد کردن سالن‌های ورزشی و تعداد تیم‌های حاضر در جدول، دو موضوعی است که باز هم در شروع لیگ سوژه اصلی هستند. سازمان لیگ فدراسیون والیبال که فصل قبل اجازه بازی تیم‌ها را به شرط استاندارد‌سازی سالن گذاشته بود، وقتی تیم‌ها تا نیم فصل دوم به دلیل مشکل ورود کفپوش فرانسوی نتوانستند سالن های‌شان را آماده کنند، به ناچار کوتاه آمد و شرطش را به فصل جدید موکول کرد. ظاهراً حالا همه سالن‌ها استاندارد شده و بنابراین تیم‌ها از این نظر مشکلی ندارند.

سالن‌های همه تیم‌ها استاندارد هستند
محسن ترابی سرپرست سازمان لیگ فدراسیون والیبال هم این قضیه را تأیید می‌کند: «خدا را شکر سالن‌های همه تیم‌ها کفپوش استاندارد دارد. البته تنها تیم طبیعت، تیم تازه وارد لیگ‌برتری، زیرسازی سالنش مثل بقیه نیست. در واقع با کفپوش 9 میلیمتری و خوبی که دارد، مشکلی بابت برگزاری مسابقه ندارد. مسئولان تیم طبیعت قول داده‌اند برای نیم فصل دوم زیر‌سازی کفپوش زمین را درست کنند.»

ویدیوچک هم هست
حتی تعدادی ازتیم‌ها هم ویدیوچک را هم اضافه کرده‌اند. تیم‌های شهداب یزد، فولاد سیرجان، طبیعت، چادرملو، شهرداری گنبد ویدیوچک را خریده‌اند و هورسان رامسر هم معمولاً اجاره می‌کند. به گفته ترابی سازمان لیگ درجلسه هماهنگی لیگ با پیشنهادی این امکان را فراهم کرده تا تیم‌ها ویدیوچک‌های‌شان را به شهرهایی که میهمان هستند هم ببرند: «ما در جلسه هماهنگی گفته‌ایم تیم‌هایی که ویدیوچک دارند می‌توانند در شهرهایی که میهمان هستند دستگاه را ببرند و با توافق میزبان ویدیوچک را نصب کرده و هزینه را از رقیب بگیرند.»

 لیگ 14 تیمی ماند
در این دوره 14 تیم ایفاسرام اردکان، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان، پاس گرگان، گیتی‌پسند اصفهان، سایپا تهران، پیکان تهران، چادرملو اردکان، شهداب یزد، شهرداری ارومیه، نیان الکترونیک مشهد، هورسان رامسر، طبیعت و شهرداری گنبد حضور دارند. هرچند لیگ برتر با پایان فصل قبل در پی انصراف بعضی تیم‌ها تا مرز  12 تیمی رفت اما باز هم 14 تیمی ماند.
قصه از این قرار است که تیم‌های شهرداری ارومیه و شهرداری گنبد، فصل قبل با سقوط به لیگ یک، در نهایت با هماهنگی‌ و رایزنی‌ با خرید امتیاز باشگاه‌های گل‌گهر سیرجان و لبنیات هراز آمل امسال هم در لیگ‌برتر ماندند. تیم طبیعت یا همان آریو هم با خرید امتیاز باشگاه راهیاب ملل مریوان برای اولین بار در لیگ‌برتر حاضر شد و باشگاه چادرملو اردکان هم از لیگ یک به لیگ‌ برتر رسید.
به نظر کارشناسان والیبال، کیفیت مسابقات اهمیت زیادی دارد و 14تیمی شدن لیگ با پتانسیل والیبال امروز ایران همخوانی دارد؟ برای آنها مهم این است که سازمان لیگ فقط به یک سؤال جواب بدهد، والیبال به اندازه 14تیم پاسور درجه یک و پاسور ذخیره دارد؟
البته امیر حسینی پاسور باسابقه دیروزو سرمربی امروزتیم والیبال سایپا، با اینکه موافق لیگ برتر با تعداد تیم کمتر است، اما می‌گوید: «لیگ برتر با تعداد کم تیم‌ها بهترین شرایط را می‌تواند داشته باشد، به شرط اینکه لیگ یک در شرایط بهتری برگزارشود و بازیکنان شاغل درآن دیده شوند. اما وقتی تیم‌های لیگ یکی به چشم نمی‌آیند، نتیجه‌اش لیگ برتر با تعداد بیشتر می‌شود.»
پیمان اکبری سرمربی تیم والیبال پیکان معتقد است باید به فکر بازیکنان نوجوان و جوان هم بود: «شک نکنید کیفیت لیگ برتر با 12 تیم بالا می‌رود، اما باید به فکر بازیکنان نوجوان و جوان هم بود. آنها هم باید به چرخه بازی وارد شوند تا در کوران رقابت‌های لیگ با تجربه شوند.»

 هرچه تیم زیادتر، قیمت بازیکن بالاتر
بعضی از کارشناسان، دلیل بالا رفتن قراردادها را تعداد زیاد تیم‌ها می‌دانند. آنها معتقدند هرچه تعداد تیم‌ها کمتر باشد، کیفیت تیم‌ها بهتر می‌شود و حتی با پایین آمدن قیمت بازیکنان، چه بسا تیم‌ها می‌توانند دوباره پای بازیکنان باکیفیت خارجی را به لیگ ایران باز کنند.
اما سرمربی تیم والیبال پیکان بالا بودن قیمت والیبالیست‌ها را قبول ندارد: «اگر باشگاهی 50 میلیارد تومان برای تیم والیبال هزینه کند، پول قرارداد یک بازیکن خارجی مثل لئون هم نمی‌شود. لئون که قرارداد یک و نیم یورویی در لیگ سریA ایتالیا دارد و حتی در روسیه پیشنهاد 2 میلیون یورویی داشته با این حال بازی در ایتالیا را ترجیح داده است. اصلاً این طور نیست که باشگاه‌ها پول زیادی به بازیکنان می‌دهند. حتی قرارداد ملی‌پوشان والیبال ایران با فوتبالیست‌ها هم قابل مقایسه نیست. جدا از آن سرمایه یک باشگاه ما پول یک بازیکن والیبال تیم ملی لهستان هم نمی‌شود. اگرادعا می‌کنیم لیگ برتر والیبال ایران جزو 4-5 لیگ برتر دنیاست، پس باید بودجه هم هم‌طراز ادعای‌مان باشد و حتی از نظر کیفیت هم شرایطش فراهم شود.»
البته تعداد زیاد تیم‌ها، ممکن است حاشیه‌های دیگری هم داشته باشد، چرا که با بالا رفتن هزینه‌ها بعضی تیم‌های ضعیف‌تر ازنظر بودجه وسط راه کم بیاورند و حتی کار به انصراف بکشد. همین مسأله هم حاشیه‌های لیگ را بیشتر کند. هرچند به قول پیمان اکبری سرمربی تیم والیبال باید صبر کرد و کار هنوز شروع نشده، نمی‌توان هیچ نظری داد. اما آنچه مهم است برنامه‌ریزی بدون نقص سازمان لیگ است تا تیم‌ها نیامده ساز رفتن و انحلال کوک نکنند.

 اردیبهشت ماه سال آینده پایان لیگ برتر
 فصل جدید لیگ برتروالیبال امسال از نظر شکلی فرقی با دوره‌های قبل ندارد. تنها تفاوت به طولانی شدن مدت رقابت‌هاست. به جای پایان لیگ در اسفندماه، اردیبهشت ماه سال آینده پرونده‌اش بسته می‌شود. در واقع تیم‌های دورمقدماتی در یک گروه به صورت رفت و برگشت تا آخر اسفندماه با هم مسابقه می‌دهند تا هشت تیم اول به مرحله پلی‌آف صعود کنند. تیم‌های پلی‌آف جوازمرحله نیمه نهایی را از دو برد، سه مسابقه می‌گیرند. البته تیم‌های یازدهم تا چهاردهم جدول مرحله مقدماتی در پلی‌آف برای تعیین دو تیم سقوط کننده با هم رقابت‌ می‌کنند. رقابت‌های پلی آف،
نیمه نهایی، فینال هم در فاصله فروردین تا اول اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی