صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و بیست - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

IOC نمی‌توانست شعار المپیک را حذف کند

رضازاده: کادر فنی وزنه‌برداری پاسخگوی عملکردش باشد

رضا عباسپور
روزنامه نگار
عملکرد ضعیف وزنه‌برداری در دو رویداد مهم و بزرگ یعنی رقابت‌های جهانی 2023 ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو موجب شده تا نگرانی‌های جامعه ورزش کشور و خانواده وزنه‌برداری بابت اینکه نتوانیم در مسیر کسب سهمیه ورودی به بازی‌های پاریس و نهایتاً تصاحب مدال‌های خوشرنگ در این المپیک پیش‌رو موفق ظاهر شویم بیش از پیش افزایش پیدا کند. این دل‌نگرانی آنقدر زیاد است که حتی بزرگان و ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری ایران را نیز درگیر خود کرده است. حسین رضازاده هم نگران آینده پولادمردان و زنان کشورمان در مسیر پیش‌رو است. مسیری که ابتدا باید در آن سهمیه‌های ورودی در المپیک فرانسه قطعی شود، سپس در اوزانی که قرار است عازم بازی‌های پاریس شویم، شانس مدال‌آوری داشته باشیم. به همین بهانه سراغ قوی‌ترین مرد سال‌های نه چندان دور وزنه‌برداری جهان رفتیم تا هم دلایل بازگشت وزنه‌برداری به لیست قطعی بازی‌های المپیک 2028 لس‌آنجلس را از زبان او بشنویم، هم دغدغه‌های هرکول دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری جهان و المپیک را درخصوص شرایط حال حاضر وزنه‌برداری ایران بدانیم.

به عنوان مشاور عالی فدراسیون و عضو کمیته فنی چه نظری در خصوص عملکرد وزنه‌برداری در جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو دارید؟
حقیقتاً من هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه ورزش و وزنه‌برداری از عملکرد ضعیف و ناکامی ملی‌پوشان وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی ریاض عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین ناراحتم و نگران. هر کجا بین مردم و در عموم حاضر می‌شویم، همه از ما دلیل ناکامی و عملکرد ضعیف تیم ملی وزنه‌برداری را جویا می‌شوند. من هم چیزی ندارم جز اینکه به آنها بگویم بدن بچه‌ها خسته بود و مسابقات هم سنگین و فشرده. بعد هم به آنها امیدواری بدهم که قطعاً در آینده‌ای نزدیک با تمرینات بهتر و شرایط روحی و بدنی آماده‌تر بچه‌ها بتوانند در رویدادهای معتبر آتی موفق باشند و از اعتبار وزنه‌برداری ایران دفاع کنند. عملکرد فنی بچه‌ها هم در جهانی ریاض و هم در بازی‌های آسیایی به هیچ‌وجه خوب و قابل دفاع نبود. در رقابت‌های جهانی به جز مصطفی جوادی و علی داودی سایر بچه‌ها حتی نتوانستند آن چیزی باشند که در تمرینات و رکوردگیری‌ها بودند. بازی‌های آسیایی هانگژو هم وضعیت بدنی و روحی و انگیزشی وزنه‌برداران اینقدر بد و غیرقابل قبول بود که ما جز افسوس و شرمندگی جلوی مردم حرفی برای گفتن نداشتیم. مطمئن باشید من در جلسه کمیته فنی به جد از کادرفنی دلایل ضعف و ناتوانی بچه‌ها را جویا خواهم شد و از آنها در مورد کمبودها و ضعف‌ جدی که بچه‌ها در بخش فنی، ریکاوری و مهیا شدن برای حضور در این دو رویداد بزرگ داشتند سؤالات زیادی دارم.  
 پس باید منتظر چالش جدی در نشست آتی کمیته فنی وزنه‌برداری بین اعضای کمیته با کادرفنی باشیم.
هدف ما قطعاً ایجاد چالش در جلسه کمیته فنی نیست. بلکه من و دیگر اعضا به عنوان نماینده و خادم اهالی وزنه‌برداری وظیفه داریم که دغدغه‌های مردم و جامعه وزنه‌برداری را انتقال دهیم و از کادرفنی بخواهیم که دلایل ناکامی‌هایی که برای وزنه‌برداری در این دو آوردگاه بزرگ حاصل شد را توضیح بدهند. مطمئن باشید من از هر چیزی عبور کنم از حق و حقوق وزنه‌برداری و مطالبات بحق جامعه وزنه‌برداری عدول نخواهم کرد. وظیفه کادرفنی هم پاسخگویی به مردم و خانواده وزنه‌برداری است. البته بازهم تأکید می‌کنم که کادرفنی فعلی وزنه‌برداری زمان زیادی نیست که کار را دست گرفتند. بنابراین همینطور که معتقدم باید آنها پاسخگوی شکست و ناکامی خود باشند، اعتقاد دارم که هنوز این کادر نیاز به زمان بیشتر دارند. اما مطمئن باشید که کمیته فنی به وظیفه‌ای که دارد عمل خواهد کرد.
 نگاه‌تان به مسیر پیش روی وزنه‌برداری برای کسب سهمیه کامل المپیک و تصاحب مدال‌های خوشرنگ در این آوردگاه بزرگ منفی است یا مثبت؟
ببینید؛ من آدم صفر و صدی نیستم. همیشه سعی دارم نگاه مثبت به شرایط و رخدادها داشته باشم. درخصوص وضعیت فعلی تیم ملی وزنه‌برداری و ملی‌پوشانی که شانس کسب سهمیه المپیک و گرفتن مدال در پاریس دارند هم اگرچه نگرانی‌هایی دارم، اما ناامید نیستم. به نظرم ما وزنه‌برداران توانمندی همچون مصطفی جوادی، رضا دهدار، رسول معتمدی، علی داودی و آیت شریفی را در اختیار داریم که هم جوان هستند و هم انرژی فراوانی برای کسب بهترین نتایج ممکن حتی در بازی‌های المپیک 2024 پاریس دارند. ما در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم قطعاً شانس کسب سهمیه کامل ورودی به المپیک را داریم. سوای آن بچه‌های ما می‌توانند در اوزان خود شانس مسلم کسب خوشرنگ‌ترین مدال‌ها در المپیک پیش رو باشند. اگرچه به نظرم دلیل اصلی ناکامی و شکست بچه‌ها در رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو عدم «خودباوری» و ضعف «بدنی» به خاطر جدی نگرفتن تمرینات و بیش از حد بزرگ جلوه دادن رقبای نامدار آسیایی و جهانی است.

 

 

 

 

 


 پس معتقدید پاشنه آشیل پولادمردان همین نکاتی است که به آن اشاره کردید؟
بله، حتماً همینطور است. برای اینکه بهتر بدانید دلیل اینکه می‌گویم بچه‌ها هنوز به خودباوری نرسیدند و بی‌خودی رقبا را برای خود بزرگتر از آنچه که هستند ترسیم می‌کنند، چیست؟ مثالی هم برای شما از دوره‌ای که وزنه می‌زدم می‌گویم. یادم هست قبل از اینکه در دسته فوق‌سنگین تبدیل شوم به حسین رضازاده‌ای که دنیا روی او حساب ویژه‌ باز کرده بود، در اتاقم تصاویر ستاره‌های بزرگ دسته فوق‌سنگین آن دوره مثل چمرکین و تونی ولر را زده بودم و شبانه روزم را با فکر آنها می‌گذراندم. شاید آن موقع فکرش را هم نمی‌کردم که روزی بتوانم آنها را روی تخته مسابقه کنار بزنم و بالادست‌شان از سکوی قهرمانی جهان و المپیک بالا بروم. اما با تکرار و استمرار در تمرین، همینطور رسیدن به خودباوری توانستم در المپیک 2000 سیدنی بالادست آنها از سکوی قهرمانی المپیک بالا بروم. به نظرم علی داودی، رضا دهدار، مصطفی جوادی و رسول معتمدی تمامی فاکتورهای لازم برای بزرگ شدن در دنیای وزنه‌برداری و کنار زدن رقبای قدرتمند خود را دارند. تنها چیزی که باعث می‌شود این بچه‌ها از سکوی قهرمانی فاصله بگیرند این است که آنها توانمندی‌های خود را دست‌کم می‌گیرند و رقبا را بیش از آنچه که هستند برای خود بزرگ می‌کنند. حتماً برنامه دارم تا در اولین فرصت با تک تک این بچه‌ها مفصل صحبت کنم و هرطور شده آنها را به این خودباوری برسانم که هیچ چیز از رقبای خود برای ایستادن روی سکوهای قهرمانی کم ندارند جز خودباوری و پذیرش توانمندی‌های ویژه خود نسبت به رقبا.
 فکرش را می‌کردید که IOC بی‌خیال حذف وزنه‌برداری از المپیک 2028 شود و دوباره بتوانیم به ماندگاری در این آوردگاه امیدوار شویم؟
راستش را بخواهید، وقتی خبر احتمال حذف وزنه‌برداری از بازی‌های المپیک رسانه‌ای شد، من باورم نمی‌شد که کمیته بین‌المللی المپیک به این راحتی بتواند قید وزنه‌برداری که یکی از شعارهای المپیک است و بیش از 90 سال قدمت در تاریخ برگزاری این بازی‌ها دارد را بزند! البته واقعاً بحث حذف وزنه‌برداری جدی شده بود، اما خوشحالم که با تدابیر خوبی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در دستور کار قرار داد و تغییرات عالی‌ای که در این مجموعه ایجاد شد، خطر حذف وزنه‌برداری از المپیک از بیخ گوش‌مان گذشت. مطمئناً این تهدید را همچنان باید جدی بگیریم، چون اگر در بحث کنترل و مبارزه با دوپینگ حتی یک قدم به عقب برگردیم، بازهم ممکن است وزنه‌برداری در مسیر حذف شدن از بازی‌ها قدم بردارد. البته تغییر رشته‌های المپیکی در دستور کار IOC قرار دارد تا رشته‌های جذاب و پرطرفدارتر را به لیست بازی‌ها اضافه کنند. اما وزنه‌برداری هم شعار المپیک است و نباید اجازه دهیم که در خطر حذف شدن قرار بگیرد.

ZOOM

در بازی‌های آسیایی هانگژو هم وضعیت
 بدنی و روحی و انگیزشی وزنه‌برداران
اینقدر بد و غیرقابل قبول بود که ما جز
افسوس و شرمندگی جلوی مردم حرفی
برای گفتن نداشتیم. مطمئن باشید من در
 جلسه کمیته فنی به جد از کادرفنی دلایل
ضعف و ناتوانی بچه‌ها را جویا خواهم شد
و از آنها در مورد کمبودها و ضعف‌ جدی که بچه‌ها
در بخش فنی، ریکاوری و مهیا شدن برای حضور در این
دو رویداد بزرگ داشتند  سؤالات زیادی دارم

 

جستجو
آرشیو تاریخی