صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نوزده - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نوزده - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

رویاهای بیرمنگام با پسر شگفت‌انگیز اورتون

رونی مربی جهانی می‌شود؟

باکسینگ دی 2002 دوماه بعد از تولید 17 سالگی‌اش، پسر شگفت‌انگیز اورتون در نیمه دوم به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و 15 دقیقه دوام آورد که با یک تکل خشن روی مدافعی باتجربه اخراج شد، پای آن مدافع هشت بخیه خورد. این نخستین بازی از 15 دیدار وین‌رونی با بیرمنگام بود که فقط در یکی بازنده شد. او آن موقع لقب جوان‌ترین گلزن لیگ‌برتر را داشت اما حالا با قراردادی سه سال و نیمه به بیرمنگام برگشته و می‌خواهد خودش را ثابت کند. او شنبه آینده در نخستین دیدار با میدلزبورو روبه‌رو می‌شود که هم‌تیمی سابقش در منچستریونایتد، مایکل کریک را روی نیمکت دارد.
آبی‌ها که در رده ششم چمپیونشیپ هستند به کسی رو آورده‌اند که روزگاری بازیکن در کلاس جهانی بود و می‌خواهد مربی در کلاس جهانی شود، کسی که باید هویت و شجاعت را به باشگاه بیاورد. هنوز معلوم نیست رونی توانایی انجام این وظیفه سخت محول شده از سوی باشگاه را داشته باشد. اما بازگشت یکی از پرافتخارترین بازیکنان انگلیس از سفر پرماجرا به آمریکا و کار در باشگاهی قابل احترام در دسته دوم فوتبال انگلیس که مدتی فراموش شده بود، پیوند کاملی به نظر می‌رسد.
رونی همین حالا زیر فشار است چون جای کسی را گرفته که محبوبیت داشت. خیلی‌ها آرزوی موفقیت دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی انگلیس را دارند اما اگر این انتصاب پرسروصدا بنیان محکمی که جان یوستاس بنا کرد، ویران کند کسی با بیرمنگام همدردی نمی‌کند. باشگاه در دسامبر 2016 هم چنین موقعیتی داشت، گری راوت اخراج شد در حالی که تیم در رده هفتم چمپیونشیپ بود-فقط به دلیل تفاضل گل از رده ششم که آخرین سهمیه پلی آف را می‌گرفت، پایین‌تر بودند- و جان فرانکو زولا را آوردند تا تیم سبک  بهتری برای بازی داشته باشد اما تا آستانه سقوط پیش رفت. زولا از 24 بازی فقط دو تا را برد و وقتی اخراج شد، تیمش سه امتیاز بالاتر از منطقه سقوط بود.
گری کوک مدیرعامل بیرمنگام دلیل اخراج یوستاس را ناهماهنگی عنوان کرد و گفت ابزار لازم برای موفقیت تیم و تبدیل شدن به یک قدرت فوتبالی فراهم می‌شود اما خودش قبول دارد چنین هدفی برای تیمی که 12 سال از لیگ برتر دور بوده، به چیزهایی بیش از حرف زدن نیاز دارد. مالکان و مقامات تصمیم گیرنده باشگاه قصد دارند روزانه و پشت درهای بسته جلسه برگزار کنند.کار در دربی کانتی به رونی اعتبار داد، وقتی او آمد در قعر جدول چمپیونشیپ بودند اما تا رتبه هجدهم بالا رفتند، هشت امتیاز بالاتر از منطقه سقوط، هرچند افت آخر فصل باعث شد تنها با یک امتیاز به دسته سوم نروند. سقوط فصل بعد به خاطر کسر 21 امتیاز از این تیم بود، 12 تا به خاطر اعلام ورشکستگی و 9 تا به دلیل تخلفات مالی قبلی. اگر این کسر امتیاز نبود با 55 امتیاز در رده هفدهم قرار می‌گرفتند.
رونی به خاطر کارش در آن شرایط سخت تحسین شد هرچند نباید فراموش کرد در سال‌های منتهی به محرومیت و با کمک اسپانسرباشگاه، بازیکنان خوبی جذب کرده بودند. او حتی بعد از استعفا نامزد جانشینی نیل لنون در سلتیک شد و مورد توجه اورتون هم بود. او اما راه دی سی یونایتد را در پیش گرفت و بدون خانواده‌اش به واشنگتن رفت. تابستان پارسال به این تیم رفت در حالی‌که در انتهای جدول MLS بود. در نهایت با 27 امتیاز یعنی 7 برد، 6 تساوی و 21 باخت در انتهای جدول قرار گرفت و یکشنبه گذشته با وجود برد برابر نیویورک سیتی از صعود به پلی‌آف باز ماند تا با توافقی دو جانبه از این تیم جدا شود. او در مجموع 14 برد، 14 تساوی و 26 باخت در این تیم داشت.
در اردیبهشت سال گذشته گفت آرزویش مربیگری در منچستریونایتد یا اورتون است بنابراین آوردن بیرمنگام به لیگ‌برتر پروژه‌ای منطقی‌تر از پیشنهادهای وسوسه‌انگیز عربستان سعودی است. بیرمنگام تأکید کرده نقل وانتقالات ژانویه در انتصاب رونی اهمیت داشته که در تضاد با دورانش در دی سی یونایتد است، آنجا باید با هرچه داشت، می‌ساخت و برای همین با تیم نامتعادلش نتیجه‌گرا شده بود. هواداران بیرمنگام امیدوارند این بار در سنت اندرو خیلی بیشتر از 21 سال قبل دوام بیاورد.

جستجو
آرشیو تاریخی