پرسپولیس کسر امتیاز و جریمه را نتیجه یک سناریو می‌داند

خلاف می‌کردیم، آن را در قرارداد جار نمی‌زدیم!

در آخرین ساعت دوشنبه شب خبر آمد یک امتیاز از پرسپولیس کسر شده و البته این باشگاه 10 میلیارد تومان هم جریمه شده است. در اولین واکنش رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اعلام کرد همه چیز در این باشگاه قانونی بوده و پرسپولیس سقف قراردادها را رعایت کرده است.
با این وجود دیروز صبح رأی کمیته انضباطی رسماً اعلام شد. در این رأی آمده بود در رابطه با قرارداد منعقده با گئورگی گولسیانی با توجه به مجموعه اوراق و محتویات پرونده از جمله مفاد قرارداد منعقده موضوع گزارش و اظهارات و دفاعیات غیرمؤثر نمایندگان باشگاه در جلسه کمیته انضباطی و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده تخلف انتسابی به باشگاه پرسپولیس محرز و مسلم تشخیص و مستند به مواد 51 و 117 مقررات انضباطی حکم بر کسر یک امتیاز از این باشگاه در مسابقات لیگ برتر فصل جاری و پرداخت مبلغ یکصد میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود و همچنین استفاده از بازیکن مذکور نیز منوط به اصلاح قرارداد منعقده منطبق با مفاد دستورالعمل ناظر می‌باشد.
گفته می‌شود در قرارداد گولسیانی‌ بندی وجود داشت که بر طبق آن پرسپولیس پذیرفته هزینه منزل و خودروی این بازیکن را بپردازد اما در این بند عدد دقیقی ذکر نشده و همین موضوع هم از نظر کمیته انضباطی تخلف قلمداد شده است. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بر این باور بوده که اگر باشگاهی پرداخت هزینه منزل و خودروی بازیکنی را برعهده بگیرد باید عیناً مبلغ تعهد شده را در قرارداد ذکر کند تا مبلغ بیشتری بابت هزینه منزل و خودرو به بازیکن پرداخت نشود و به نوعی قانون سقف بودجه دور زده نشود.
با این وجود مدیران باشگاه پرسپولیس صراحتاً چنین چیزی را رد می‌کنند و می‌گویند هیچ تخلفی نکرده‌اند. اما با وجود مصاحبه دوشنبه شب درویش که قبل از اعلام رسمی حکم مسائلی را نسبت به سپاهان مطرح کرده بود و البته پست‌های مفصل مدیر روابط عمومی و مدیر رسانه‌ای پرسپولیس علیه رقبا، بعد از اعلام رسمی حکم، باشگاه پرسپولیس یک اطلاعیه مفصل داد.
در این اطلاعیه ابتدا این مهم آورده شده بود که این حکم نتیجه یک جریانی است که طی هفته‌های اخیر سعی کردند اطلاعات غلط بدهند تا به خواسته خود برسند. در این اطلاعیه به هواداران پرسپولیس قول داده شده، رأی به استیناف خواهد رفت چون پرسپولیس به حقانیت خود یقین دارد.
باشگاه پرسپولیس در این اطلاعیه تأکید کرده اگر قصد داشتیم بر خلاف آیین‌نامه عمل کنیم که آن را در قرارداد جار نمی‌زدیم بلکه مثل دیگر باشگاه‌ها رفتار می‌کردیم. این باشگاه مدعی شده در تنظیم قراردادها کاملاً صادقانه و شفاف عمل کرده و هیچ خلافی مرتکب نشده است. در این اطلاعیه پرسپولیس با کنایه اعلام کرده مثل بعضی دیگر از باشگاه‌ها، پنهان‌کاری نکرده و درصدد فریب برنیامده تا از روزنه‌ها و خلأ‌های قانونی برای دور زدن قانون بهره بگیرد.
پرسپولیس همچنین اعلام کرده مسئول اشتباهات و خطاهای دیگران که آنها را مستوجب تنبیهات کرد و در بعضی موارد نیز در امنیت کامل هستند، نیست.
اما در مهم‌ترین بخش این اطلاعیه در خصوص آنچه باعث چنین حکمی علیه پرسپولیس شده، آمده: در موضوع مورد بحث از قرارداد گئورگی گولسیانی، باشگاه پرسپولیس بر خلاف آیین‌نامه ابلاغی ناظر بر قراردادها عمل نکرده است. در حال حاضر نه تنها تفسیر درستی از مفاد قرارداد بین باشگاه پرسپولیس و بازیکن نشده است، بلکه درباره نوع خوانش آیین‌نامه ابلاغی هم بحث به وجود آمده است چون به مواردی استناد می‌شود که اصلاً در آیین‌نامه ابلاغی به باشگاه‌ها وجود ندارد.
این باشگاه در اطلاعیه خود به این نکته نیز اشاره کرده که حتی اگر اشتباهی سهواً رخ داده باشد رویه حاکم و روال معمول که شاهد رویداد آن بوده‌ایم غیر از این بود که علیه پرسپولیس به کار گرفته شده است. باشگاه پرسپولیس که اعتقاد دارد این حکم نتیجه یک سناریو علیه این باشگاه است با کنایه به سپاهان اعلام کرده در حکم انضباطی صادر شده برای یکی از باشگاه‌ها اگر قرار بود فقط برای هر قراردادی که جهت اصلاح برگردانده شد، یک امتیاز کسر می‌شد باید محرومیت بسیار سنگین‌تری برای‌شان اتفاق می‌افتاد ولی رویه چیز دیگری بود.
اما نکته رضا درویش هم در نوع خود قابل تأمل است. درویش حتی قبل از اعلام رسمی این حکم مدعی شده بود تمام این داستان‌ها برای این است که آخر سر با رفتن احکام به کمیته استیناف محرومیت سپاهان را ببخشند و در واقع حکمی که علیه پرسپولیس صادر شده زمینه‌ای برای تحقق این امر است!

 

جستجو
آرشیو تاریخی