اشتباهات داوری و لزوم تجهیز VAR

امیر اسدی
روزنامه نگار

در قریب به اتفاق کشورهای جهان، VAR نصب شده و همه از این نوآوری در بحث داوری استفاده می‌کنند. درست است که VAR از کیفیت مسابقات می‌کاهد اما در پایان نتیجه واقعی را مشاهده می‌کنیم.
 دیگر کسی از عملکرد ضعیف کادر داوری ضرر نمی‌کند و فریادش به هوا بلند نمی‌شود. مدت‌هاست که لزوم تجهیز VAR در لیگ را فریاد می‌کشیم اما انگار گوش شنوایی وجود ندارد.
جواد خیابانی حدود یک هفته قبل صحبت‌های جالبی در این زمینه انجام داد.  او در حرف‌هایی اغراق‌آمیز مدعی شد که خیلی‌ها نمی‌خواهند VAR وارد ایران شود تا بتوانند نتایج را دستکاری کنند. بدون سند و مدرک نمی‌توان با حرف‌های خیابانی کنار آمد. ما هم نمی‌خواهیم احساسی وارد این ماجرا شویم اما اگر VAR باشد دیگر از جنجال‌هایی که در بازی پرسپولیس- گل‌گهر به وجود آمد، خبری نخواهد شد.
مهاجم گل‌گهر مقابل پرسپولیس ضربه سری زد که در تصاویر تلویزیونی مشخص بود علیرضا بیرانوند آن را از درون دروازه بیرون آورده و مهارش کرده. عکس‌هایی هم توسط عکاسان حاضر در ورزشگاه شکار شد که البته دقیق نشان نمی‌داد تمام توپ از خط دروازه عبور کرده یا نه. مسئولان گل‌گهر از این موضوع گلایه کرده و بیانیه‌هایی نیز منتشر کرده‌اند.
کمی بعدتر، محمد عمری درمحوطه جریمه گل‌گهر با خطا متوقف شد. داور باز هم سوت خود را به صدا در نیاورد تا خطا را اعلام کند. هر دو تیم در زمینه داوری متضرر شدند و البته طبق قوانین بین‌المللی فوتبال قرار هم نیست امتیازی به تیمی برگردد. یکشنبه در ورزشگاه آزادی، جای خالی VAR را به وضوح احساس کردیم. شاید اگر این تجهیزات در ورزشگاه بود، نه بیانیه‌ای صادر می‌شد و نه تیمی از قضاوت داوران ضرر می‌کرد.
ورود VAR مهمتر از تمام فعالیت‌هایی است که در زمینه فوتبال انجام می‌شود. آن وقت است که می‌توانیم نتایج واقعی را در زمین ببینیم و دیگر تیمی هم از قضاوت متضرر نشود. خبری هم از مصاحبه‌ها و استوری‌های جنجالی نمی‌شود. به همین راحتی. فقط VAR را بیاورید.  

 

جستجو
آرشیو تاریخی